hielprik/sikkelcel

Tijdens mijn vorige bezoek aan de VK werd ons gevraagd of we ons kindje wilden laten testen of hij/zij drager is van sikkelcelziekte. nu dacht ik dat het een ziekte is  die alleen bij donkere mensen voorkomt. maar klaarblijkelijk kan je ook drager zijn als je donkere voorouders heb. Je bent niet verplicht hier toestemming voor te gevn. Nu zou de keuze makkelijk zijn ware het niet dat het niet duidelijk is hoe ze later met deze gegevens omgaan. Stel je voor dat je kindje later een arbeidsongeschiktsheidsverzekering/hypotheek of overlijdingsrisicoverzekering af wil sluiten en dat ze willen weten of je drager bent van een genetische ziekte??
Ik vind dit een moeilijke keuze en ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Hoi,

Ik begrijp niet waarom je VK je dit voorlegt als keuze. Het onderzoek maakt namelijk standaard deel uit van de hielprik die alle pasgeborenen in Nld krijgen dus hoezo keuze? Tenzij je die hele prik niet wilt?  Of woon je in een ander land?

Hier nog wat info van internet:

www.erfelijkheid.nl

Groet
Lies

Hoi,
Misschien heb je hier iets aan.  

Het hielprikje

Sinds 2007 worden alle baby’s die in Nederland geboren worden
onderzocht op sikkelcelziekte of dragerschap van sikkelcelziekte. De
huisarts krijgt binnen een paar weken na het afnemen van het hielprikje
bericht indien uw baby drager is of sikkelcelziekte heeft. Indien u binnen 2
weken na het hielprikje geen bericht van uw huisarts heeft ontvangen,
dan is uw kind zeer waarschijnlijk geen drager van sikkelcelziekte.

Mocht het toch zo zijn dat je dit aanvullend kan laten testen na jouw toestemming dan zou ik dat denk ik niet doen, maar aan het kind overlaten om het zelf later te doen als die dat wil. Het loopt nu toch geen gezondheidsrisico's met het hebben van  dragerschap?

gr
Lies

dankjewel voor je info. je gaat over sommige dingen zo twijfelen...als het nou om mezelf ging is de keuze makkelijker. maar nu moet je wat besluiten voor een ander. een heel belangrijk ander want het is je eigen kind. maar we hebben nog even de tijd om een besluit te nemen de kleine is er nog niet....

Terug
Bovenaan