hij praat hij praat hij praat teveel

Hallo, ik ben Cindy en zit met een probleem. Mijn zoontje van bijna 3 praat werkelijk de oren van je hoofd af. Hij was al heel snel met heel duidelijk praten. Met 1,5 jaar maakte hij werkelijk al hele duidelijk verstaanbare verhalen. In het begin zag ik het allemaal als erg leuk en vooral heel handig, want ik hoefde niet te ontcijferen wat hij zei en wou. Nu inmiddels is hij bijna 3 en begint het soms wel eens heel vervelend te worden. Vooral omdat hij de aandacht hiermee vreselijk opeist. Wanneer hij wat te vertellen heeft en geloof mij dat is heel veel dan gaat hij net zolang door tot je reageert. Ik heb al geprobeerd hem uit te leggen dat ik niet altijd maar reactie en aandacht kan geven, maar dat wil er niet in. Ook heb ik hem wat meer genegeerd, maar daar wordt hij alleen maar boos over en gaat nog harder door. Waar ik naar op zoek ben is tips en ervaringen van anderen. Ik vind kwebbel leuk, maar dan wel gewoon in kabouter plop met een knop die ik uit kan zetten.
 
Hoi Cindy, mijn dochtertje van net 3 doet precies hetzelfde. Ze praat al heel lang heel goed en ze vindt het superleuk om woorden te leren. Ook begrijpt ze dat ze er aandacht mee kan krijgen. Als het me teveel wordt, neem ik de tijd om haar aan te kijken en te zeggen: 'Nu heeft mama even geen tijd.' Daarna negeer ik het gekwebbel, wat voor gedoe daar ook op volgt (maar dus wel altijd na eerst aan te geven dat ik geen tijd heb).

Verder probeer ik gedurende de dag wel verschillende 'babbelmomenten' in te bouwen. Dan ga ik met haar zitten en dan mag ze een kwartiertje lang alles vertellen wat ze wil. Ik leg dan uit dat ik daarna dan weer minder tijd heb. De laatste tijd praat ze dan tegen haar knuffels of ze leest hen een boekje voor (alsof natuurlijk want ze kan niet lezen).

Ik heb gehoord dat het niet goed is om in het midden van hun verhaal weg te lopen (om iets te pakken of zo) of om over hun hoofd een gesprek met een ander te beginnen. Ik probeer me daar ook aan te houden, maar dat is best moeilijk omdat mijn dochter gewoon het grootste deel avn de dag praat en de helft van de tijd gaat het bij mij oor in oor uit.

Enfin hoop dat je hier iets aan hebt.

Groetjes
 
Dankjewel Ilse77, ben blij dat ik niet de enige ben met dit probleempje. Mensen om me heen vinden het altijd zo leuk en genieten altijd zo van hem. Laat ze maar eens een dagje met hem doorbrengen denk ik dan haha. Het is een schat hoor echt, maar dat kletsen is af en toe ook wel eens teveel.
 
hoe is zijn energie verder?
niet om meteen een etiket te plakken, maar zit er een adhd-tje in.
mijn zoon kon dan wat later praten, maar nu 9 jaar merk je toch dat hij hyperder wordt, herhaalt ook veel.
en praat echt de hele tijd..
en hebben wel eens gezegd even 10 min niet, maar dan word er na die 10 min een uur ingehaald..dan is het helemaal een ratel. en de dingen die hij wilde zeggen is hij dan vergeten.
maar hij heeft genoeg te vertellen,dus verteld hij wat anders of valt gewoon weer in herhaling...
misschien kan je eens met de huisarts/cb arts overleggen.

je bent niet de enige hoor, de meesten durven niet te 'klagen' over hun kind.
 
Terug
Bovenaan