Hij wil niet met de pot mee eten.. tips?

• Onderwerp starter ANONYMOUS_USERNAME
  • Startdatum
A

ANONYMOUS_USERNAME

Guest
Hallo,

Tom is nu 13,5 maand oud, ik heb al diverse malen geprobeerd hem met de pot mee te laten eten, aardappels, groente en vlees..
Maar hij wil het niet!

Ik heb van alles geprobeerd, kookvocht toegevoegd..

Hij wil het alleen als er appelmoes door heen zit, maar dat wil ik zelf niet...
Zoete troep, en zo leert hij nooit de andere smaken eten.

Ik geef hem nu voor ons eten zijn eigen potje (kruidvat) en daarna eten wij, en geef ik hem hapjes mee.. om hem toch maar te laten wennen.. maar nog moet ie er niets van hebben.

Hebben jullie hier ervaring mee? Of tips?

Alvast bedankt! Nens

Hoi

In elk geval zou ik het eten niet prakken maar duidelijk herkenbaar in stukjes op z'n bordje leggen. En dan ook niet voeren, maar het door hem zelf laten onderzoeken en eventueel opeten. Zowieso blij en opgewekt zelf eten en niet teveel op je zoontje letten. Als hij 'klaar' is hem prijzen (ook al heeft ie nauwelijks wat op). Na een paar dagen is eten echt leuk voor hem want dan kan ie weer ontdekken.

Succes

Ida

misschien ligt het ook aan het tijdstip? de potjes kijrgt hij voordat jullie gaan eten. Misschien is hij later, als julie ook gaan eten te moe.

Ik heb het als volgt gedaan:  eerst zijn eigen eten gemaakt ( gepureerd apart gekook eten met best wel veel kookvocht, en een scheutje zonnebloemolie) dat kreeg hij dan om ongeveer half 6. Wij aten toen nog om een uur of zeven. langzaam aan heb ik het minder gepureerd, zodat hij aan de structuur kon wennen. Toen hij een jaar was heb ik,als we eenpansgerechten aten, ( macaronie, bruine bonen, of rijst) extra veel gemaakt. wat over was deed ik in potjes in de vriezer, en mijn zoon at dan die potjes, maar wel eerder dan wij  (want met zijn drieeen om half zes aan tafel zitten redden we niet, maar milan was dan al wel echt moe.)
toen hij wat ouder werd lukte het wel om tot 7 uur op te blijven, en nu eten we met zijn drieen om 6 uur.   en eet hijgewoon wat de pot schaft. en als hij geen trek heeft of dat eten niet wil of lust, dan niet. hij krijgt dan ook niets anders. De ene keer eet hij heel veel groente, de andere keer veel rijst,..

Bedenk ook dat het drie keer duurt voordat ze aan een smaak gewend zijn. en  een andere structuur geeft ook een andere smaak. Eet maar eens een stronkje gekookte bloemkool en daarna een beetje gladgepureerde bloemkool.  Dat heeft een hele andere smaak! heb gewoon wat geduld,  dan gaat ie echt wel jouw eten eten..

veel succes!  

Hey,

Bedankt voor de tips!
Ik ga zeker wat dingen uitproberen wat jullie aandragen.

Aan het tijdstip ligt het alleen niet, als ik Tom zijn potje geef is ons eten zo goed als klaar, als hij zijn potje dan op heeft, dan gaan wij aan tafel. Ik laat hem vaak met dingetjes 'spelen'/'ontdekken' sperzieboontjes, doperwtjes, aardappelstukjes.. maar hij doet er alles mee behalve doorslikken.

Bedankt!

Onze Femke is ook zo'n moeilijke eter. Echter wij zijn tot de ontdekking gekomen om juist niets te prakken. Laat ze zelf ontdekken en doen dan probeert ze het wel en ja het duurt allemaal erg lang maar ze eet wel!

Hier nog zo'n slechte eter wat betreft 'ons eigen eten'. De potjes gaan redelijk tot goed. Waar wij het op houden tot nu toe is dat hij gewoon (bijna) geen tanden heeft...dus kauwen gaat niet. Maar zodra het niet vloeibaar genoeg is hoeft hij het niet meer.

En ja hij ook...lust het best met appelmoes, maar dat doen wij dus ook niet.

Dan maar gewoon potjes kant en klaar hoor.

Hij is nu ruim 12 maanden, maar eet potjes groente voor kids van 6 maanden. Een enkele van 8 maanden, maar als er teveel stukjes in zitten komt dat er allemaal uit! Het gaat hem dus niet om de smaak, maar puur omdat het of stukjes zijn of niet sappig genoeg.

Qua fruit eet hij alles (maar dan wel geprakt of gepureerd), ook koekjes, brood, etc.

Ach...dit is nummer 3 en nummer 1 en 2 aten veel makkelijker altijd. Dit komt ook wel weer goed, net zoals de andere weer andere problemen hadden!

Maar ik blijf het gewoon bij potjes houden en ons eigen eten wel aanbieden. Maar ik ga er niets inproppen en niets laten eten heb ik mezelf mee 's nachts.

Dus tips heb ik niet, maar ik zou zeggen: blijf doen wat je doet nu en probeer gewoon af en toe je eigen eten weer.

groetjes van Arjette, ,mama van 3 kids (6, 5 en 1 jaar)

Misschien is het een idee om hem tegelijk te laten eten met jullie. Nu laat je hem aan tafel bij jullie nog het een en het ander proeven maar eigenlijk heeft hij dan geen honger meer omdat hij al een potje op heeft. Een hongerig gevoel werkt altijd beter. Op dit moment werkt fingerfood bij Maud het beste. Alles wat ze zelf kan eten. Boontjes, worteltjes, aardappeltjes, vlees en niet door elkaar maar herkenbaar wat wat is zodat ze kan kiezen of ze eerst vlees, aardappel of groente wil. Niet teveel op focussen en lekker laten rommelen met het eten. Ik sta soms verbaasd hoeveel ze eet.

Terug
Bovenaan