HIV patient verzorgen

<p>beste allemaal,</p><p>ik ben nu 10 weken zwanger en ben werkzaam in de gezondheidszorg.</p><p>Nu hebben we op de afdeling meerdere clienten met HIV ik vraag me af of het veilig is dat ik deze clienten verzorg. Uiteraard met speciale handschoenen en een schort aan. Maar of dit voldoende is?</p><p>iemand ervaring?</p>

Ik denk als t schort en de handschoenen veilig zijn voor jou dan ook voor je baby. Voor geruststelling of een regeling zou ik t wel aan je manager vertellen dan weet je t 100% zeker 

Ik werk zelf ook in de zorg. En persoonlijk denk ik dat het niet uit maakt of je nu zwanger bent of niet,  het blijven risicivolle mensen. Dus let gewoon goed op. Dan komt het vast wel goed. 

Als het schort en de handschoenen genoeg zijn om jou te beschermen, zijn ze dat ook voor je baby. Verschil is meer voor jou persoonlijk, dat een besmetting (die natuurlijk  door een ongelukje kan gebeuren, zelfs met bescherming), nu wel grotere gevolgen kunnen hebben. Het is wel zo dat  kans tegenwoordig heel erg verkleind kan worden dat je kindje HIV krijgt als jij besmet raakt, door op tijd met remmers te beginnen. Hierover kun je je verloskundige raadplegen. En sowieso goed om het bij je baas aan te geven als je je er nu niet vertrouwd bij voelt. Juist als je onzeker bent heb je meer kans om fouten te maken. 

Beste allen,
De angst die jullie omschrijven is niet nodig. De schort en handschoenen kun je ook gewoon achterwegen laten. Hiv draag je niet over door lichamelijk contact, wassen, spuug, zoenen of dergelijk. Ook bij kleine wondjes draag je het niet over. 
Daarnaast is de medicatie zo goed dat je zodra iemand een onmeetbare viral load heeft men Hiv niet seksueel kan overdragen.
Veel mensen met hiv ervaren wel nog stigma binnen de zorg omdat men vaak overbodige maatregelen neemt, zoals handschoenen en soms zelfs weigering van zorg. Ik raad jullie allen dus aan even de website: hivvereniging.nl te bezoeken waar de huidige informatie staat rondom hiv en je gelijk ook ervaringsverhalen van mensen met hiv kunt lezen.
Voor vragen kun je ook altijd naar het Servicepunt van ze bellen, waar ze je goed kunnen helpen om je vragen te beantwoorden. https://www.hivvereniging.nl/ontmoeten/servicepunt 
Dus de angst rondom hiv is onnodig en laat die handschoenen gewoon thuis ;)

Terug
Bovenaan