Hobby's / vrije tijdsbesteding

Hallo allemaal,

Nu eens een vraag niet over de kinderen maar eigenlijk over jullie zelf. Ik zal het eerst even toelichten.

In februari van dit jaar zijn wij terug verhuist naar de provincie Groningen. Aangezien we hier allebei vandaan komen voelen we ons hier weer helemaal thuis. Onze ouders wonen hier ook dus dat is heerlijk. Maar ik wil toch ook echt weer graag een sociaal netwerk opbouwen. In eerste instantie was ik van plan te gaan sporten, twee vliegen in 1 klap: ik ontmoet nieuwe mensen en het is nog goed voor me ook. Maar eigenlijk heb ik daar geen zin in. Want ik wil niet trainen om te trainen, zou dan ook wedstrijden willen doen, maar dat kost me te veel tijd. ( ja ik weet het ik ben een zeur)

Maar nu kwam een vriendin van mij met het idee om dan een cursus of iets dergelijks te gaan doen. Ben ik maar  1 avond in de week kwijt en ben ik bezig met iets wat ik leuk vind en ontmoet ik nieuwe mensen. Maar wat moet ik dan gaan doen? Ik zit zelf te denken aan een kookcursus, naaicursus of iets dergelijks.

Mijn vraag is dus aan jullie, wat doen jullie in je vrije tijd?
Ik hoop dat ik reacties krijg en misschien zit er een goede tip tussen.

Alvast bedankt.

Carina

Hoi Carina,

Wat ik in mijn vrije tijd doe? Ik moet je zeggen dat ik blij ben dat ik 's avonds niks hoef te doen, dus lekker op de bank met een kopje thee en een beetje tv kijken. Of ik zit achter de computer zoals nu. Ben nu bezig met kerstfotokaarten ontwerpen, een cd te maken met filmpjes en foto's van Steyn die je dus ook op tv kunt kijken. Maar ben niet zo thuis daarin, dus dat kost me wel wat tijd om dat uit te zoeken. Het branden zelf lukt me wel, maar het bewerken ervan heb ik nog niet helemaal door. Dus ja, daar kruipt behoorlijk wat tijd in. Verder ligt  er nog  een scrapfotoboek van Steyn die ik nog steeds moet afmaken, van zijn eerste jaar en hij wordt deze maand 2. Kun je nagaan...  En verder ga ik weleens naar een workshop. Dat is 1 avond en dan maak je iets voor in of buitenshuis. Je kunt lekker kletsen, en je bent creatief bezig. Maar om dat elke week te doen is wel een dure grap, denk ik.

Groetjes,
Mirelle

tja, hobby's, daar moet ik echt even over nadenken.
Ik heb een groot aquaroium, maar dat kost me per dag 5 minuten en 1x in de week 15 minuten... En dan probeer ik water te verversen zonder dat mijn dochter of mijn katten de emmer om gooien.
Ik heb me vorig jaar opgegeven bij een fotolub. Maar dat was maar 1x per 3 weken en de mensen waren allemaal 2x zo oud als ik , ik vond er niet echt aansluiting,
Ik ga nu naar zwangerschapsgym, maar er zijn gelijk al 2 lessen uitgevallen en met kesrt en oud en nieuw gaat het ook niet door :-( daarvoor in de plaats hebben ze 2 dubbele uren gezet, maar dan begint het een uur eerder en ben ik of nog niet thuis van mijn werk, of mijn man nog niet en dan heb ik geen oppas...
Het wil dus nog niet zo best lukken met de vrije tijdsbesteding!
Wij zijn 2 jaar geleden verhuisd naar regio Nijmegen, 80 km weg van vrienden en bekenden.
Als ik nu even op de koffie wil bij iemand moet dat bijna gelijk voor een hele dag en met mijn dikke buik (33 weken zwanger) en een peuter die autorijden haat! wordt dat ook niet makkelijker!
Als ik dit zo teruglees klinkt het wel heel dramatisch! Valt dus wel mee hoor, ik heb gelukkig een leuke baan ( 3 middagen) en dat is mijn hobby (dierenarts).
En in de zomer wandelen of fietsen we graag met ons gezinnetje, lekker de natuur in!

Leuk dat je terugverhuisd bent naar je 'thuisbasis'' ik hoop dat dat voor ons ook een keer gaat gebeuren!

groeten ELke

Dat van dat sociale netwerk herken ik dus wel. Wij wonen dan  net in Duitsland, maar het is redelijk dichtbij ouders en vrienden. Het probleem is alleen dat de betere vrienden geen kinderen hebben en de wat verdere vrienden met kinderen meer kennissen zijn zeg maar. Dus wat dat betreft hebben we niet echt een netwerk. En in Duitsland zijn groepjes eigenlijk gevormd vanaf de basisschool, je blijft daar je hele leven zo ongeveer op dezelfde school. Dat is aan een kant wel leuk natuurlijk, maar aan de andere kant is het voor een buitenstaander heel moeilijk tussen komen.... En we wonen dan ook nog weer eens in zo'n omgeving waar men al eeuwen woont en iedereen elkaar kent, en ik niet dus.
Om wat mensen te leren kennen gaan we een keer per 2 weken naar de Krabbelgruppe, een ochtend lekker spelen en kofiie drinken, heel gezellig. En om mijn zwangerschapsreserven wat kwijt te raken maar naar de fitness. Eigenlijk wil ik dat laatste helemaal niet, en echt mensen leren kennen doe je daar ook niet, maar wat moet dat moet even. Maar je bent er wel weer tijd aan kwijt, 2x per week, waarvan 1 keer op een ochtend en de kinderen daar naar de opvang kunnen en ik me daar dan weer schuldig over kan voelen. Eens   per maand hebben we in straat Frauenkaffeetrinken, erg gezellig al ligt de gemiddelde leeftijd op 50+, toch vind ik het gezellig en vrouwen, dus moeders/omas en dat is dan weer leuk. Mijn man daarentegen doet meer mee met de buurjongens, die geen kinderen en sommige geen vriendin hebben. Dat doet me dan weer overkomen alsof we in 2 werelden leven. Hij als jongen en ik als moeder.
En dan hebben we nog een hond. Met Rocco ging ik altijd naar de hondencursus en dat doe ik nog steeds, in het voorjaar en najaar, in totaal 24 keer. En dat zie ik dan maar als hobby en echt helemaal van mezelf. Op zich ook een aardig groepje, maar niet echt een netwerk, want dat groepje zie ik alleen maandagavond, en dan gaan onze wegen weer uiteen....

Of ik dus ideeen heb??   Nee, niet echt, ik zou ook wel wat meer sociaal netwerk willen, maar dan ook iets hechts. Iets met hele goede vriendinnnen ofzo, waar de kinderen dan lekker met elkaar kunnen spelen, en dan gezellig samen iets doen, dierentuin, winkelen, zwemmen, wandelen, fietsen, enz. Maar volgens mij blijft dat een utopie, tenzij iemand met ideeen komt...........!

Janine

Zelf heb ik het afgelopen jaar een workshop beeldhouwen gedaan, erg leuk en ik ben er nu ook thuis mee bezig. Maar als je zoiets wekelijks wil doen dan is het wel prijzig.
Wij zijn zo'n 4 jaar geleden verhuisd, mijn man ging van zijn familie weg en ik kwam juist dicht bij mijn ouders te wonen.
Groot sociaal netwerk hebben wij ook niet hoor, ben wel erg blij dat we hier en vlakbij mijn ouders wonen. Ik heb nog dezelfde vriendinnen als voor de verhuizing maar die heb ik al sinds mijn schooltijd, al zien we mekaar niet erg vaak. Heb wel iemand leren kennen via babyzwemmen en daar heb ik ook leuk contact mee.
Heb zelf ook niet zo'n behoefte aan "nieuwe" vrienden, vind het ook wel lekker om gewoon lekker aan te rommelen.
Hou me vooral bezig met foto's bewerken en printen, daar gaat best veel tijd inzitten . En in huis zie ik ook altijd weer wat te doen, muurtje verven, behang eraf halen. Noem maar op.
Maar goed, hier in de buurt hebben ze ook leuke creatieve cursussen zoals kaarten maken en scrapboeken enzo. Misschien is dat bij jullie ook? En misschien doen ook wat jongere mensen dat...
Succes met een leuke bezigheid zoeken!

ooooh... ik wilde dat ik de "noodzaak" had om hierover na te denken. Maar met 32 uur werken, huishouden en kids zie ik weinig kans om veel buitenshuis te netwerken. Vind ik echt heeeel erg jammer, want ik zou ook graag meer contact willen met andere mama's enzo.

Er zijn al wel wat ideeen gegeven; ik zou het ook zoeken in babyzwemmen of  babymassage. Als je echt iets voor jezelf zoekt zou ik persoonlijk ook gaan voor de naaicursus of een ander knutselclubje.
Hier kun je via het consultatiebureau ook vaak cursussen voor ouders volgen (Peuters opvoeden enzo). Kost vaak weinig of niks.

Het belangrijkste is wel om zelf enigszins initiatiefrijk te zijn als je mensen ontmoet; wacht niet af tot ze jou aanspreken, maar toon zelf belangstelling in die mensen. Ga een gesprekje aan en stel vragen om hen beter te leren kennen. Of vraag rond of iemand leuke activiteiten weet. En wie weet ken je (zijdelings) op een gegeven moment voldoende mensen om zelf iets op te starten?!

oh ja, je hoort ook wel eens van mensen over een boekenclubje; met elkaar een boek uitkiezen, dat lezen en daarna (of tijdens het lezen) met elkaar bespreken. Beetje knus maken met een koppie thee enzo.

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties! Zitten goede ideeen tussen.

Maar moet wel even wat rechtzetten hoor. Het komt volgens mij over alsof ik wanhopig ben of zo en geen vrienden heb, maar dat is echt niet het geval. Alleen wonen ze allemaal ver weg, minimaal 1,5 uur rijden en het lijkt mij   zo lekker om ook een vriendin op fiets afstand te hebben.

Ik ben sociaal en communicatief vaardig genoeg, dus ik stap echt wel op mensen af, het ging mij puur om ideeen.

Ik denk dat ik voor een naaicursus ga, dan heb ik er ook nog wat aan, haha.

Bedankt voor het meedenken.

Carina

Terug
Bovenaan