Hoe aan te pakken?: geen ritme bv (baby 7,5 week) en over 5 weken weer werken (kolven)

Hoi, hoi,

Over 5 weken ga ik weer aan het werk. Mijn dochter is nu 7,5 week oud. Op dit moment geef ik volledige bv op verzoek en we zitten nog steeds aan  6-8 voedingen per dag (meestal 7). Hoewel de voedingen overdag meestal rond de 3 uur zijn, zijn er nog geen vaste voedingstijden.
Als ik straks ga werken (ik start met 3 dagen per week), kan ik 1 x per werkdag kolven. Het liefst zou ik  zoveel mogelijk bv blijven geven, dus 's ochtends en 's avonds nog zelf voeden als dit lukt en de productie goed op gang blijft.
Ik vind het  lastig hoe ik dit nu aan moet gaan pakken. Ik heb begrepen dat het afbouwen van 1 bv 2 weken duurt, maar als ik geen vast ritme heb,  hoe moet ik dan gaan afbouwen?

Wie heeft een soortgelijke situatie meegemaakt of wie heeft er tips?
Ik ben erg benieuwd.

Groetjes,

Renate
mv Amy

Hai Renate,

Waarom kan je maar één keer per dag afkolven? Je hebt recht op 25% van je werktijd om te kolven... Maarja, dat was je vraag niet.

In principe heb je een week tot twee weken nodig om één voeding af te bouwen. Liefst langzaam als je de overige voedingen nog wel wilt blijven geven. Des te sneller je afbouwt, des te sneller je voeding kan teruglopen. Des te langzamer je afbouwt, des te beter blijft je productie stabiel.

Als je een voeding afbouwt, geef je daar kunstvoeding voor in de plaats. Vaak is de hoeveelheid en samenstelling zo, dat je kind daar ongeveer drie uur op door kan. Zo komt er dus vanzelf iets meer ritme in je voedingstijden.

Maar dan nog, ook kunstvoeding kan je op verzoek geven! Het "makkelijkst" om af te bouwen zijn de voedingen als je al wat vermoeider bent. Dus die voedingen die in de namiddag vallen bijvoorbeeld. Vaak heb je 's morgens melk in overvloed, dus die voedingen zijn iets lastiger. Ik zou dus beginnen met de voeding die rond een uur of drie/vier valt, te vervangen voor kv.

Ik weet niet wanneer je wel mag kolven.... maar dan zou de voeding die tussen live voeden voor het werk en kolven op het werk de tweede zijn die je zou afbouwen.

Sorry, vind het lastig om een goede tip te geven, omdat ik niet weet welke tijden je werkt en wanneer je wel kan kolven.... In principe moet je op je werk gewoon kunnen kolven, neem aan dat je werkgever er ook niet op zit te wachten dat je de ziektewet ingaat ivm borstontsteking.

Hoor graag meer van je! Maar je kunt ook kijken op het borstvoedingsforum.nl daar zitten veel borstvoedende moeders. Ik zit zelf meer op borstvoeden.net, op de chat praat het vaak wat makkelijker.

Groetjes Nynke

precies, je moet vaker kunnen kolven op je werk hoor! Ik begrijp niet waarom jij het maar 1 x zou kunnen doen. Als je dat kan uitleggen kunnen we misschien betere tips geven?

er zijn ook kolven die met de hand / op batterijen werken, handig voor als je veel onderweg bent.

over 5 weken kan het ritme al weer heel anders / beter  zijn.

ons kindje had ook niet echt een strak ritme. Ik belde daarom elke dag naar de gastouders om een beetje in de gaten te houden hoe laat hij ging eten zodat ik op dezelfde tijd kon kolven. Dit beviel goed. Zo voorkwam ik dat ik thuiskwam, net gekolfd had en de kleine wou eten...

Bij mij ging het afbouwen van voedingen trouwens sneller dan 1 voeding per 2 weken.

Succes!

Hoi,

Bedankt voor jullie tips!

Ik kan maar 1 x per dag kolven (denk ik) omdat ik 3 dagen werk, waarvan ik de komende maanden 1 dag een opleiding volg die 's ochtends van 9.00-12.00 uur en
's middags van 13.00-16.30 uur plaatsvindt. Er zal 's ochtends en 's middags wel een koffie/theepauze zijn, dus op die dag zal er misschien wel een mouw aan te passen zijn om 's ochtends of 's middags (extra) te kolven.
Verder heb ik op de overige dagen veel (onregelmatige) afspraken/overleggen  en soms  zit ik op een andere locatie (niet bij mijn eigen werkgever en meestal niet meer dan een halve dag). Hierdoor denk ik dat kolven lastig is omdat het niet op ongeveer dezelfde tijden kan plaatsvinden.
Mijn normale werktijden zijn van 8.00 - 17.00 en ik heb een half uur reistijd.
Maar misschien zie ik het te zwart/wit en zijn er andere opties.
Ik ben erg benieuwd hoe anderen dit doen.

Groetjes,

Renate

jouw verhaal bewijst eens te meer dat vrouwen langer zwangerschapsverlof nodig hebben, zo kunnen we langer bv geven en dat komt de gezondheid van onze kinderen en dus uiteindelijk van de hele bevolking ten goede.
Ik heb dit nooit aan de hand gehad, ik werk thuis als gastouder en kon mijn kindje dus gewoon de borst geven wanneer hij dit wilde.
Succes met alles en oh ja nog gefeliciteerd met je dochtertje.
groetjes Martine

hoi,
wat lastig he als je nog niet echt vast ritme hebt. Bij ons kwam dat rond de 9 weken. Toen er paar dagen aschter elkaar zelfde voedingstijden waren, heb ik hier dagen erna zelf beetje op aan gestuurd. Omdat ik ritme ook wel prettig vond voor mezelf (ff weg om boodschappen te doen is makkelijker met tijd in je hoofd wanneer je terug moet zijn).

ik werk als ic-verpleegkundige en heb dus erg onregelmatige werktijden. In onze CAO staat dat je 1/8 van je werktijd per dag mag besteden aan kolven/ voeden van je kindje, maar volgens mij is dat overal zo geregeld. Doordat ik in zorg werk, was het niet mogelijk om vaste kolftijden aan te houden. Ik kolfde vaak  gedurende m'n pauzemomenten, kreeg er ook wel tijd voor van collega's. Maar het was niet altijd makkelijk in te plannen.
Van vriendinnen die met agenda werken, hoor ik dat ze op voedingstijden groot kruis in agenda zetten om rustig te kunnen kolven. Kun je er niet van tevoren met je werkgever over praten hoe je het kan regelen? Dan is afbouwen misschien nog wel helemaal niet nodig!! En ook op cursus/ lesdagen heb je het recht om te kolven. (je kan dat stukje les vast wel van iemand overnemen als ze weten waarom je wegbent).

Wat betreft afbouwen, zeiden ze van la leche league (bv-orgaisatie waarnaar je toe kan bellen met vragen) dat je bij 5 voedingen eerst nr4, dan nr2 dan nr3, dan nr1 en dan nr5 moest afbouwen. Het heeft mij ongeveer 1 week per voeding gekost. Kon niet sneller afbouwen omdat ik anders forse stuwing had!

Veel succes ermee, groetjes mira, sinds 02-01 trotse mama van jaap

Terug
Bovenaan