Hoe bereid je het eten wanneer je kind 'met de pot mee gaat eten'?

Hallo allemaal,

Zoals het onderwerp al aanduidt ben ik erg benieuwd hoe jullie het eten bereiden wanneer jullie kinderen met de pot mee eten. Hoe laat eten jullie kinderen dan én krijgen ze dan ook nog een fles? Mijn huidige schema is (2-ling van bijna 11 maanden):

08.00 uur: fles 180 ml., 6x Nutrilon 2, 4x Nutrix
10.00 uur: fruit (250 gr. dat ze delen, dus potje van 125 gr. ieder)
12.30 uur: boterham (in principe delen ze 1 boterham en soms maak ik nog een klein stukje voor ze). Hoeveel boterhammen eten jullie kinderen?
13.00 uur: fles 150 ml., 5x Nutrlon 2
16.00 uur: warm eten (1,5 potje Olvarit dat ze delen)
18.30 uur: fles 210 ml., 7x Nutrilon 2, 5x Nutrix
19.00 uur: naar bed

Ze slapen nog van 10.00 uur tot ca. 12.00 uur én van 14.30 uur tot 16.00 uur.

Ben erg benieuwd naar hoe jullie schema's eruit zien. Ik hoor/lees dat sommige kinderen wel 2 boterhammen eten. Ik weet alleen niet zo goed of ik dat bij onze meisjes ook kan doen. Waarschijnlijk geven ze het zelf wel aan wanneer ze niet meer willen.....

En wanneer jullie kinderen met de pot mee-eten koken jullie dat al vooraf of koken jullie wanneer zij wakker zijn? Wij eten 'pas' om 20.00 uur dus dat wordt een beetje te laat voor de meisjes.

Groetjes,
Janet (moeder van Sarah en Lotte).
 
Hoi,

Mijn dochter is bijna 11 maanden en haar schema is:

07:30 fles nutrilon 180 ml + 3x bambix
10:00 fruithap (ca 200)
12:30 2 boterhammen
13:00 fles 180 ml; wordt niet helemaal opgedronken
15:00 liga
17:30/1800 avondeten (potje olvarit ca 3/4)
19:00 fles 180 ml ; daarna naar bed

Ze slaapt tussen 10:00 en 12:00 en soms 's middags nog een uurtje.

Wat betreft je vraag over de boterhammen; ik denk dat je kunt geven wat ze opkunnen. Bij mijn dochter werkt het wel zo, ze geeft zelf aan wanneer ze niet meer wil. Ook geef ik haar 's avonds nog een fles en deze drinkt ze altijd goed op. Ik hoorde van het cb dat ze tot 1jr ca 500ml melk moeten hebben. Al hoor je daar ook wisselende verhalen over. Ikzelf heb zoiets, zolang ze het nog goed drinkt geef ik haar die fles.
Het mee eten met de pot ben ik ook aan het introduceren. Voorheen at mijn dochter eerst  en wij erna. Helaas  waardeert ze  mijn kookkunst niet en probeer ik haar te stimuleren door met z'n 3-en te eten.

Ben benieuwd naar ervaringen van de anderen.
veel succes in ieder geval.
 
Hi,

Vanaf dat mijn zoontje brood mocht eten, eet hij eigenlijk al een hele boterham, in het begin zonder korsten nu inmiddels met (hij is nu 17 maanden). Ook kreeg hij zijn avond eten rond 6 uur, wij ook, vroeger aten wij ook later, maar wij merkten dat hij beter at als we met zijn allen eten. Hij heeft eigenlijk al snel met de pot meegegeten, ik maakte dan alleen wel zijn eigen prakje, dus wel hetzelfde maar dan in een apart pannetje, zonder zout. Wel kruiden trouwens, dus thym, peper (beetje) knoflook etc. Vanaf 1 jaar at hij echt met de pot mee, ook zout maar wel met mate, ik kook de groentes etc. zonder zout, hij krijgt alleen zout via sausjes of in de soep etc.
Hij krijgt voor het naar bed gaan nog een fles melk, zo rond half 8.

Succes,
lia
 
Hoi Janet,

Mijn zoon is 10 maanden. Boterhammen eet hij alleen op de KDV en bij mijn moeder, als ik het probeer wordt het een drama. Ik blijf af en toe proberen. Ook met andere dingen erop. Ik heb al boter, melk, smeerkaas, fruit, smeerworst en jam geprobeerd. Met een fruithap combineren gaat nog het beste. Ik heb nu ook appelstroop in huis gehaald. Eens kijken of hij dan een boterhammetje lust. Verder lust hij alles en is het een enorme grote eter. Ik vind het maar vreemd.

Binnenkort ga ik eens kijken of we hem s' avonds mee kunnen laten eten. Ik heb de tip gekregen om van je eigen avondeten telkens een portie extra te koken en dit te bewaren voor de volgende dag. Dat geef je dan  rond een uur of 6 aan je kind. Dan kan hij gewoon op tijd naar bed. Dan ga je voor jezelf koken met weer een extra portie die je bewaart voor de volgende dag voor je kind. En zo door. Je kunt natuurlijk ook meerdere porties tegelijk bewaren en invriezen. Mijn zoon kan niet zolang wachten op z'n eten en dan vind ik dit een prima oplossing. We eten dan niet gezamenlijk maar in ons huishouden is dat nu niet te regelen. Misschien als hij ouder wordt en wat langer op kan blijven wel.

Groet
Lies
 
Hoi Janet,
Mijn zoontje is nu bijna 14 maand en hij een brood vanaf 8 maand.
Direct al een hele boterham met smeerworst oid wel zonder korstjes.
Nu eet hij alle beleg en meestal ook de korstjes. (soms is hij te moe en haalt de
korstjes weer uit zijn mondje....)
Ik denk dat jou meiden ook wel allebei een hele boterham opkunnen. Qua leeftijd dan
he? Weet niet of het grote eters zijn.

Met warm eten:
Toen hij 10 maand was ben ik af en toe begonnen met hem mee laten eten met ons.
Dat vond hij wel lekker en gezellig. Gewoon langzaam opbouwen en steeds iets
grotere stukjes aanbieden. Ik prakte eerst altijd en nu snij ik het gewoon fijn voor hem.
Nu eet hij volledig met ons mee. Dus ook kruiden ed. Alleen zout gebruik ik toch al
niet dus daar hoef ik niet op te letten. En zout kun je evt ook nog op je bord toevoegen.
Wij hebben gemerkt dat als wij samen eten (tussen 17.15 en 17.45) dan eet hij
veel beter dan dat wij appart eten. En het is wel zo gezellig. Toch?
Als ik jou was zou ik samen met je kleintje gaan eten (als dit kan dan he?) je zult
zien dat het gezellig is en goed werkt.
Succes ermee
Groetjes Melanie mmv Quinten
 
Hi Janet, onze zoon is ruim 14 maanden en eet al tijden lekker warm savonds, vanaf 12 maanden zijn we ook steeds meer kruiden gaan introduceren. Wij eten vaak als onze zoon al op bedligt, hij ligt er meestal rond 19.00 uur in en daarna eten wij lekker rustig.
Ik kook in 1 keer meerder porties en vries deze in en nu hou ik ook vaak 1 of 2 porties van ons eten achter en vries deze in. Als we eens ergens anders zijn eet hij of mee of ik geef een potje, dit gaat al tijden perfect en wij vinden het ook wel lekker om met z'n 2en rustig te eten.
Succes!
 
Hoi,

Mijn zoontje heeft het volgende schema en hij is bijna 1:

8.00 fles 200cc similac + 2 scheppen pap
10.00 potje fruit
slapen van 10.15 tot 11.15
12.00 1 broodje met smeerkaas/smeerworst of appelstroop
14.30 plak ontbijtkoek of een cracker met smeerkaas
slapen van 14.30 tot 15.30
17.30 eet met de pot mee + 70a100cc halfvolle melk
19.30 flinke bak yoghurt met 2 schepjes rijstebloem

en tussendoor 2 tuitbekers van 250ml met sap of water.

Enzo eet thuis bijna 1 boterham, maar op de creche soms meer dan 2. Hij krijgt al een tijdje koude halfvolle melk omdat hij geen opvolgmelk meer wilde, alleen in de pap accepteert hij het nog en dat hou ik er voorlopig nog in vanwege de vitamientjes.
En je vraag over met de pot eten...Enzo at eigenlijk zo snel mogelijk met de pot mee.   Hij at gewoon veel beter, dan wanneer hij potjes kreeg en zag dat wij wat anders hadden. Want zo pienter is meneer wel, Hij zat dan even goed ook nog van ons mee te smullen en hij eet eigenlijk alles al(van chinees tot knoflook wraps), gewoon met zijn handjes. Het is dan doodstil aan tafel, zo zit hij te smullen, echt heerlijk om te zien. Ik ben nooit zo moeilijk geweest met zout en kruiden e.d. Ik heb gewoon gekeken hoe hij overal op reageerde en dat was goed. Veel zout gebruiken wij toch niet en ben dat pas langzaam gaan toevoegen, sinds hij meeeet.
Wij zitten trouwens iedere avond met zijn 3en tegelijk aan tafel te eten om 17,45uur. Het bevorderd de  samenhorigheid en de eetlust van de kleine, maar wij zitten dan wel in de luxe positie dat dat kan. Soms moet ik tot 6 uur werken en dan eet mijn man samen met Enzo en eet ik pas als hij in bed ligt, zodat we toch nog wat tijd samen kunnen doorbrengen.
Het is een lang verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt.
groetjes van michelle
 
Hi
Mijn zoon is bijna 13 maanden.
Hij eet:

-tussen 7.30 en 8.00 uur één boterham met 120 ml melk uit tuitbeker (ik geef vanaf 11 maanden géén opvolgmelk meer, maar halfvolle melk, volle is ook wel goed)

- tussen 9.30 en 10.15 uur   fruit met diksap

- tussen 12.00 uur en 12.30   1,5 á 2 boterhammen (meestal twee soms wat minder) met 100 ml melk

- tussen 15.00 en 16.00 uur beetje fruit, of soepstengel met diksap

- om ongeveer 18.00 uur heel bordje warm eten, met een half kommetje yohurt/vla

- 19.00 uur fles met 100 ml melk.

En dan slapen tot ongeveer 7.00 of 7.30 (in het weekend geven we hem een flesje melk 's ochtends bij ons in bed, dan leggen we hem na 10 min. aandacht weer terug in zijn bedje en dan gaat hij lekker verder slapen en daarna nog lekker lang spelen in bed, kunnen wij ook lekker nog wat uitslapen tot 9.00 uur)

Zijn slaapritme overdag is van 9.15 tot 9.50 uur dutje (echt stipt een half uur, dan wordt hij wakker!) en tussen 12. 00 uur en 13.00 gaat hij op bed (hangt van ons ritme af, dat is niet superstrak) en dan slaapt hij anderhalf á twee uren, meestal een kleine twee uren.

En over de hoeveelheid melk: ik heb van het CB als advies meegekregen dat ze minimaal 300 ml aan zuivel binnen moeten krijgen, dus ook yoghurt meegerekend.
De verpleegster die ik toen sprak zei dat je wel wat meer mag geven maar niet dik erover heen mag komen. Worden ze dik van....  valt wel wat mee denk ik. Maar ik zou niet méér dan 500 ml geven. Volgens mij kom je daar ook lang niet aan.
 
Terug
Bovenaan