Hoe bevallen na twee keer keizersnede

Omdat mijn twee kinderen allebei in stuit hebben gelegen, heb ik twee keer een keizersnede gehad. Over 6 weken ben ik uitgerekend van de derde. Nu zegt de ene verloskundige dat ik sowieso weer een keizersnede krijg, maar de andere zegt dat ik in eerste instantie gewoon natuurlijk moet bevallen (dit kindje ligt tot nu toe goed). Weet iemand wat de gangbare procedure is in dit soort gevallen. Als ik kan kiezen, zou ik graag weer een keizersnede willen. Ik heb hier twee goede ervaringen mee gehad en teken ervoor om weer op deze manier te mogen bevallen.

Groetjes,
Jacoline

Hallo Jacoline,

BIjna zover, spannend! Leuk hoor!

Volgens mij is het zo dat je niet na 2 keizersnedes vaginaal mag bevallen meer. Sowiso moet je in het zhs bevallen, dat staat voorop. Dus de VK moet je toch op een gegeven moment bij zo'n 34-35-36 weken doorsturen naar de GYN. Hij/zij zal dan de controles verder doen. Anders bel je toch de poli gyn op in je ziekenhuis om info?? Daar zijn ze voor. Maar thuis bevallen mag zeker niet meer.

Succes meid! En geniet van je kraamtijd!

groetjes, mama van een prachtige zoon (3 jaar) en dochter (3 weken)

Hoi,
ik ben ook via een ks bevallen omdat de spruit in stuit lag en ik had zwangerschapsvergiftiging. Maar goed de gyn zei tegen mij dat ze het idd juist aanmoedigen om vaginaal te bevallen, maar wel onderbegeleiding van het zh. KS doen ze alleen als het niet anders kan, nu weet ik niet oe het zit met 2 ks. Ik zou mijn wens toch heel duidelijk kenbaar maken bij de vk. En zodra je overgedragen wordt ook aan de gyn. Het lijkt mij dat je nu elk moment onder gyn controle komt te staan?
Succes

Hey,

Ik ben ook al 2 keer bevallen met een keizersnee. Deze zwangerschap zal voor als nog ook eindigen in een keizersnee, maar daar heb ik een bewuste keuze in gemaakt. Stel dat de weeen wel spontaan beginnen en ik kan het op dat moment geestelijk aan om wel gewoon te bevallen dan heb ik die keuze. De keus ligt dus helemaal bij mij. Wanneer er dan ook tekens zijn dat het niet helemaal lekker gaat dan wordt er ook meteen ingegrepen! (Mijn dochtertje is na mijn vorige zwangerschap van 41+ nl overleden.)

De gyneacoloog geeft zelf liever de voorkeur aan een natuurlijke, dit dus zelfs na een dubbele keizersnee. Er zitten natuurlijk wel risico's aan een operatie, daar heb ik dan weer op te zeggen dat die aan iedere operatie zitten.

Ik ben al mijn hele zwangerschap onder controle bij de gyneacoloog. Dat jij nog niet bent overgedragen door de verloskundige zeg. Daar sta ik wel van te kijken, want je mag naar mijn weten inderdaad niet meer thuis bevallen.

Succes met de laatste loodjes.

Claudia

Hallo Claudise,

Wat een verhaal van je zeg. Lijkt me vreselijk om na een voldragen zwangerschap je kindje te moeten verliezen.
Ik heb volgende week de eerste afspraak bij mijn gyneacoloog. Bij ons is het de gewoonte dat je met 36 weken (als er geen complicaties zijn natuurlijk) door de verloskundige overgedragen wordt. Ik heb in het begin van mijn zwangerschap met uitdrogingsverschijnselen in het ziekenhuis gelegen. Ik heb toen aan mijn behandelend gyneacoloog gevraagd of ik weer een keizersnede zou krijgen. En die bevestigde inderdaad dat de risico's te groot waren om natuurlijk te bevallen als je al twee keer een keizersnede hebt gehad. Helaas was dat in een ander ziekenhuis dan waar ik ga bevallen. Ik zal het wel even goed vragen aan mijn eigen gyneacoloog. Mijn zwangerschap  is tot nu toe eigenlijk al niet zo'n pretje geweest; in het begin ben ik vreselijk ziek geweest en 7 weken geleden is mijn moeder overleden. Psychisch zie ik een natuurlijke bevalling nu gewoon effe niet zitten. Ik weet met een keizersnede precies wat me te wachten staat en dat vind ik een prettig idee.
Nou ja, ik wacht volgende week gewoon af en probeer me er nu niet te druk over te maken.

Groetjes,
Jacoline

Ik heb ook twee keer een ks gehad, gister bij de nacontrole zei de gyn dat ik nooit meer gewoon mag bevallen. Dan zal ik een ks krijgen bij 39 weken (zal helaas nooit gebeuren, ons gezin is compleet).

Hallo dames,

Bedankt voor jullie reacties. Ik had vanmiddag mijn eerste afspraak bij de gyneacoloog. Heb een echo gehad en het kindje ligt nog steeds met het hoofdje naar beneden. Uiteindelijk kwam de vraag op welke manier ik dit keer moet bevallen. Gelukkig kreeg ik zelf de keuze over de wijze van bevallen. Ik heb dus gekozen voor een keizersnede. Over vier weekjes ben ik aan de beurt. Geeft met toch wel een bepaalde rust. Het is natuurlijk allemaal best wel spannend, maar heb er nu toch wel weer zin in.

Groetjes,
Jacoline

Terug
Bovenaan