Hoe bevallen?

De vraag zegt het eigenlijk al, Weten jullie al hoe jullie gaan bevallen? Normale bevalling, of keizersnede?
Ik ben vrijdag weer op controle geweest en krijg nu zelf de keuze hoe ik wil bevallen. Heel erg fijn maar ik weet het dus echt even niet. Dit is mijn 2e zwangerschap, de eerste ben ik bevallen door middel van een geplande keizersnede vanwege stuitligging. Dit is me over het algemeen erg goed bevallen, behalve dat ik tijdens de operatie even onwel geworden was. Er is tot nu toe nog geen medische noodzaak voor een keizersnede, En volgens de gyn is een volgende keizersnede wel met meer risicos, maar een gewone bevalling lijkt me heel erg eng, omdat ik niet weet wat er komen gaat maar ook een hele lage pijngrens heb, En daarbij heb ik graag de controle, weet het. t is heel erg, maar dat is ook vrij moeilijk met een normale bevalling.
Hebben jullie adviesen??
 
Tja, dit is een heel persoonlijk iets, lijkt me een lastige keuez ja.Ik ga er vanuit dat ik weer gewoon beval, en ik zou als ik jou was het toch ook gewoon proberen, als alles goed en gezond is.....Persoonlijk vind ik het heel mooi om bewust te voelen hoe mijn kindjes op de wereld komen, keizersnede is voor míj echt de noodoplossing voor als t niet anders kan.Weet je, en die pijn valt echt wel mee hoor, op dat moment komt er een oerdrang is je omhoog, dan kan je de wereld aan hoor!! En als je bv een bevallingsplan maakt, kan je heel ver wél de controlle hebben hoor... lastig he?! Succes ermee hoor, wanneer ben je uitgeteld??
 
Ik ben op een info-avond in het ziekenhuis geweest, en hier komt het vaak voor dat als de eerste een keizersnee was, dat de tweede dat ook gaat worden.
Er is namelijk een kans dat de baarmoeder gaat scheuren (door de oude wond) tijdens een gewone bevalling, dus ik denk dat er niet alleen aan een tweede keizersnee risico's zitten, maar ook aan een gewone bevalling.
Het is toch helemaal aan jou maar ik snap dat je het een lastige keuze vindt! Ik hoop dat iedereen hier je wat tips kan geven.. ik ben nog nooit bevallen dus ik kan je helaas niet helpen...
Succes!
 
Hey, het is inderdaad een persoonlijke keuze die je moet maken. Je moet de voor en tegens tegen elkaar afwegen. En ja dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik ben zelf ook nog nooit bevallen dus ik kan ook niet zeggen hoe ik het ervaren heb. Mijn zus daarintegen heeft er 2 en bij de 1e zou ze thuis bevallen, door onvoldoende ontsluiting is ze uiteindelijk nog naar het ziekenhuis gebracht waar ze uiteindelijk een keizersnede heeft gehad. Bij de 2e mocht ze nog wel op de "normale" wijze bevallen maar dan zoiezo in het ziekenhuis ivm de kans dat het oude litteken zou kunnen scheuren. Ze besloot om het op de normale manier te proberen maar helaas kwam ook bij de 2e niet alles goed op gang en heeft ze alsnog een keizersnede gehad. Wat ze erg jammer vond omdat ze dus graag zou willen ervaren hoe het is om gewoon te bevallen. Je hebt al een keizersnede gehad dus je weet ook dat de nasleep vele malen langer duurt dan bij een gewone bevalling. Je mag weken niks tillen, niet autorijden enz enz. Dus je bent "beperkter" je hebt er al eentje rondlopen dus die kan en mag je niet tillen. De zorg voor de baby moet je dus ook in het begin meer uit handen geven. Je zegt dat je een lage pijngrens hebt dus je zou ook aan kunnen geven dat je evt wel een pijnstiller zou willen. Misschien dat dat je wat geruststeld als je er voor kiest om gewoon te bevallen en je het idee hebt dat je daar ook wat meer controle over hebt. Bespreek de opties goed met je VK en ik hoop dat je dan je keuze kan maken waar jij je prettig bij voelt.
 
Je moet de keuze zelf maken maar als ik jouw was zou ik toch echt voor een gewone bevalling gaan!!
Ik heb 2 keer een keizersnee gehad en mn 2e keizersnee was echt een drama.. heb heel veel pijn gehad omdat het oude littekenweefsel van binnen uit dus ging schuren tegen de nieuwe hechtingen...zo'n pijn had ik dat ik de hele nacht wakker heb gelegen en zelfs ademen deed me pijn dacht dat ze iets verkeerdds hadden gedaan maar was dus gewoon door de 2e keer een keizersnee. Daarbij als er geen reden voor is waarom zou je dan niet gewoon bevallen... wij vrouwen kunnen dat wel.....iedereen kan het toch...
En als je een 2e keizersnee krijgt dan kun je sowieso een 3e keer niet kiezen om gewoon te bevallen!!!
Want ik krijg dus sowieso weer een keizersnee en ik baal er juist zo van vanwege de pijn die ik gehad heb!! Ik wou dat ik die keus had!!!!
Ik wordt altijd als ik vertel dat ik 2 keer een keizersnee gehad heb zo anders behandeld want ik weet niet hoe het is om gewoon tebevallen en ik heb het maar makkelijk ik hoef er niks voor te doen....... maar een keizersnee heeft bij mij zo'n pijn gedaan dat ik denk mensen wil graag die pijn laten voelen want je zakt gewoon door de grond,ook al hoeft het natuurlijk niet altijd zo'n pijn te doen....

Maar ja als ik de keus had zou ik voor gewoon bevallen kiezen...... hoe eng ook..... maar helaas heb ik niet die keus...... (en ik heb een grote kans dat mn kindje toch eerder te wereld gehaald wordt ivm mn hoge bloeddruk.......)

Maar ja nog maals je meot zelf de keus maken!!

Ben wel erg benieuwd waar je voor kiest!!
 
Bedankt voor jullie reacties!! Ben 20 augustus uitgeteld. Ga nu een speciaal programma volgen in het ziekenhuis, waarbij we een bevallingsplan opstellen. Hopenlijk bemakkelijkt dat mijn keuze ook. Het spookt ook echt hele dagen door mijn hoofd. Gelukkig hebben we verder alles al klaar voor ons meisje, geboorte kaartje, kamertje, namen!
Kan ik hier eens goed over nadenken.
Jullie verhalen zetten mij gelukkig wel aan het nadenken! Dat zet de voors en tegens wat beter op een rijtje.
 
Hoe ik ga bevallen? Graag z.s.m. met zo min mogelijk pijn..? Even serieus, het is mijn 1e dus ik heb echt nog geen idee hoe&wat. Ik kies er bewust voor om dan ook geen geboorteplan op te stellen, want ik zie dan wel hoe het gaat. Het doel is om het zonder medicatie te doen, met een TENS apparaat, maar als het me toch teveel wordt spuiten ze me maar plat ;). Ben lekker nuchter, hahaha!
 
Ik ben 3x vaginaal bevallen. Mijn eerste wou er niet uit en werd pas na 47 uur en uiteindelijk in het ziekenhuis met alle toeters en bellen geboren. Vreselijk.
Bij de 2e en 3e ben ik thuis bevallen. Ik vond de weeën per bevalling heftiger, maar was blij dat ik thuis was.
Nu ga ik weer voor een thuisbevalling.

Ik zie persoonlijk erg tegen een keizersnede op. Alleen als het écht niet anders kan.
 
Terug
Bovenaan