Hoe bieden jullie hard voedsel aan?

Onze dame van 1, zat net heel geïnteresseerd naar mijn appel te kijken. Ondanks dat ze een hele goede eter is, is ze altijd heel voorzichtig met ‘nieuw’ eten. Nieuwe smaken zijn het ‘probleem’ niet, ik denk eerder dat het met de textuur te maken heeft.Ik had dan ook niet verwacht dat ze meteen het stukje appel (gesneden met dunschiller) meteen zou accepteren. Normaal gesproken moet ze erg wennen aan nieuwe texturen. Mandarijntje, aardbei, mango, komkommer en dergelijke gaan geprakt prima, maar in stukjes nog niet. Banaan en peer vindt ze dan weer prima in stukjes. Boterham en avondeten is geen probleem. Van de appel heb ik plakjes gemaakt en deze een voor een aan haar gegeven, maar vind het toch wel een beetje spannend. Nu ben ik wel benieuwd hoe jullie harder eten aanbieden.

Hoi hoi,

Hier een dochtertje van ongeveer 13 maanden.
Ik heb het voedsel geïntroduceerd volgens de rapley methode (niet heel strak hoor, op onze eigen manier) en ben helemaal niet zo bang hiervoor.
Appel is idd wel wat harder dan mandarijn of banaan bijv dus snap dat je wat voorzichtiger bent.
Ik heb ooit de tip gekregen dat je beter wat grotere stukken kan aanbieden, dan knabbelen ze het er zelf af en is het zelden “te groot” zodat het niet in de lucht pijp vast blijft zitten.

Hai! Ik ben altijd panisch voor stikken. Mijn zoon )19 mnd) krijgt de appel in dunne plakjes. Als ik hem een hele geef of een part neemt hij zulke grote happen dat hij weer gaat kokhalzen en ik in de stress schiet. Dat zal dus vast per kindje (en ouder) verschillen!

Gewoon. Juist grote stukken, zodat ze af moeten happen of kleinere stukjes, zodat het gelijk in de mond kan. Een krentenbol geef ik bijvoorbeeld zo in de hand, maar ook een stukje appel, partje mandarijn etc. Onze dochter is net 1

Stikken klinkt eng, maar er stikt serieus nooit een kind in een stukje appel ofzo. Het kokhals-reflex is zo groot, ze komen er écht zelf weer uit als de appel blijft hangen in de keel.

Mijn jongste dochter is nu 18 maanden, ze eet vanaf 14 maanden gewoon een hele appel met schil, waar ze hapjes vanaf bijt. En ook een halve banaan in de hand enzo. Ik ben er zelf heel relaxed in. Ik werk op een kinderdagverblijf en heb kinder-EHBO. En ik heb in de 10 jaar dat ik op het kinderdagverblijf werk, nog nooit een kindje zien stikken in een appel of boterham. Ja, ze kokhalzen wel eens maar ik heb zelfs nog nooit hoeven ingrijpen, ingrijpen die 10 jaar!

Alle kindjes vanaf 12 a 13 maanden krijgen stukjes fruit op het kinderdagverblijf en dat gaat altijd prima. Druifjes en mandarijn door de helft. Banaan,appel,peer,kiwi,mango in blokjes. Vorkje erbij.

En idd, gewoon 1/4 appel (of een hele appel) is juist goed. Zo leren ze afhappen. Daarom geef ik banaan en appel en peer juist in grote repen of in zn geheel.

Ze leren het gauw genoeg door het gewoon te doen, en echt.. stikken gebeurt nooit!!!

Bedankt voor jullie reacties. Zo’n groot stuk appel leek me tja zo groot haha. Ik ga haar morgen eens een halve appel geven, kijken wat ze er mee zal gaan doen. Ik moet zeggen dat ze zich eigenlijk nooit verslikt met eten. Drinken is een ander verhaal, maar daar is ze soms te gulzig mee. Te grote stukken duwt ze inderdaad uit haar mondje. Daarnaast heeft ze al een redelijk gevuld gebit dus bijten gaat steeds beter. De rapley methode pas ik inderdaad ook grotendeels toe, al wil het met ‘glibberige’ stukjes nog niet echt lukken. Maar ik mag absoluut niet klagen, betreft het eten van onze dame. Ze eet hartstikke goed, maar wat meer nieuwe texturen en smaken mogen er nu wel bij.

Succes !

Op het cb vertelde de arts mij dat je juist niét moet schrikken van een kokhals reflex.
Het is een reflex achter in de keel die juist ervoor zorgt dat kinderen zelf goed vast voedsel leren eten en afhappen. Vast voedsel leren eten gaat dus per definitie gepaard met kokhalzen.

Je moet wél in de stress schieten als er geen reflex optreed en je kindje iets achterin de keel lijkt te hebben. Maar dat gebeurt echt zelden.

En: knakworstjes druiven en cherrytomaten altijd door de helft ! Want die zijn ongeveer de grootte van de luchtpijp.

Terug
Bovenaan