hoe breng ik bv op peil

Hoi allemaal

De afgelopen dagen wil het niet zo vlotten met de borstvoeding; althans met de linkerborst niet. Saskia is nu 4 maanden en raakt na een minuut of 5 - 10 gefrustreerd aan mijn linker borst. Als ik haar rechts aanleg, drinkt ze rustig verder. Daar heeft ze geen problemen. Vaker aanleggen lukt niet, ze drinkt alleen als ze trek heeft. Ik leg haar wel steeds eerst links aan. Ik kolf extra (maar links produceert duidelijk minder dan rechts). Ik ben aan de speciale thee, anijs, bruin bier, cashew noten....
Een tijdje geleden heb ik op die manier de productie weer op peil weten te krijgen. Nu lijkt het niet te werken.
Heeft iemand nog andere ideeen voor mij???

Alvast bedankt
 
Hoi, misschien een wat oncharmante tip...

Toen mijn melkproductie wat achteruit liep en het kolven al nauwelijks wou lukken, ben ik gaan kolven tijdens de voeding. Doordat mijn dochter aan de ene borst dronk, schoot de melk makkelijker toe bij de andere borst. Het is niet zo charmant, maar werkte bij mij. Als je dit een paar dagen volhoudt. Eerst altijd aan de 'luie' borst aanleggen en als je daarna wisselt van borst kolven, zou mogelijk de productie extra gestimuleerd worden.

Mijn dochter is nu 14 maanden en ik geen 's ochtends en 's avonds nog borstvoeding. Kolven doe ik nu niet meer.

Succes
 
Hai,

Ik heb zo geen tips voor je, maar zat te denken dat dit misschien een goede vraag is om te stellen op het borstvoedingsforum. (via www.vbn.borstvoeding.nl en dan naar forum). Daar zijn vast moeders met vergelijkbare ervaringen. Daarnaast zitten daar ook een aantal lactatiekundigen die adviezen geven.

Succes ermee!
Willemijn
 
Met speciale dingen eten bereik je niks qau melkproduktie, de enige manier om het op te schroeven is meer voeden. De frequentie is belangrijker dan de lengte, dus vaker aanleggen en het maakt niet uit dat de voedingen dan korter duren. 1 borst per voeding geven vermindert de produktie ook, dus wisselvoedingen (links, rechts, links, rechts in 1 voeding) is ook goed. Doe overdag samen met je baby een dutje, laat hem/haar gewoon aan de tepel liggen in bed en doe zelf ook je ogen dicht, terwijl je slaapt en dus ontspannen bent, is je prolactineniveau het hoogst. Draag je baby bij je in een doek zodat je borst binnen 'mond'bereik is. En ten slotte:  heel veel  baby's hebben een favoriete borst en laten de andere nagenoeg links liggen. En dat is helemaal niet erg, want 1 borst is voldoende om 1 baby te voeden, kijk maar naar moeders met een tweeling. Je voelt je misschien een beetje uit balans met 1 opgeblazen borst en 1 die nog je pre-zwangerschapsmaat is, maar je lichaam wordt toch nooit meer hetzelfde. Mijn dochter wil alleen maar links, ze had al meteen door dat die het 'beter deed'. Ze drinkt een paar keer per dag kort rechts, om de spanning eraf te halen, en verder alleen links. En ze zit, nu ze tien maanden is en nog steeds bijna volledig bv krijgt, nog steeds helemaal bovenin de groeicurve.
 
Terug
Bovenaan