hoe bv afbouwen als je niet genoeg hebt?

Hoi,

Sinds deze week weigert mijn dochtertje vaak de borst. Ik had zelf al het idee dat ze te weinig melk kreeg, omdat ze na een paar minuten drinken loslaat en het op een huilen zet. Net alsof ze wil zeggen: mama, er zit niks meer in! Bij de eerste ochtendvoeding gaat het prima, dan heb ik zat melk. Maar bij de tweede is het al een probleem. Vandaag heb ik haar een flesvoeding gegeven en de melk afgekolfd. Maar zoveel melk komt er niet uit. Net heb ik weer wat afgekolfd en nu heb ik bij elkaar denk ik 100 cc. Maar dat niet genoeg, ze heeft wel 150 nodig. Ze is nu 12 weken. Mijn vraag: hoe bouw je borstvoeding goed af als je niet genoeg kolft? Ik heb ook niet zoveel meer op voorraad, daar heb ik al een deel van gebruikt. Ik ga straks nog een keer kolven en misschien heb ik dan genoeg voor één voeding.
Tips?

Hoi Emmy,

Toen ik de borst voeding ging afbouwen (ik heb niet gekolfd), liet ik steeds een  bv weg en kreeg ze kv. Volgens cb moet je proberen de ochtend en  laatste bv als laatste af te bouwen.
En hoe snel je afbouwt kun je het beste zelf aanvoelen, door dat je stuwing krijgt. Na dat ik één bv niet meer gaf, heb ik na een aantal dagen weer een bv laten vallen. Toen gaf ik om en om.
Bij mij liep het heel snel terug en gaf ik haar na de bv ook nog een flesje.
Ik hoop dat mijn verhaal niet te warrig is geworden hihihi
succes!

groetjes Sonja

Bij de oudste heb ik ook op bovenstaande manier afgebouwd, maar ik heb ook wel eens gehoord dat het het best is om in 1x te stoppen. Het schijnt dat je dan wel enkele dagen flink last van stuwing kan hebben, maar dat je er wel snel weer vanaf bent. Ik zou hier zelf denk ik niet zo gauw voor kiezen (is meteen zo radicaal), maar dat moet iedereen zelf weten natuurlijk.
groetjes van Ruth

Hoi Emmy,

Vervelend heh, zo'n periode dat het even niet lekker loopt . Uit jouw bericht maak ik op, dat je afbouwen op dit moment als enige oplossing ziet. Toch zijn er nog meer opties, waar jullie misschien mee uit de voeten zouden kunnen. Veel baby's gaan door regelmatig door zo'n onrustige periode heen en dat kan met verschillende dingen te maken hebben. Je baby wordt ouder en kan dan sneller afgeleid zijn, of wellicht maakt ze een groeisprongetje door? Of misschien heeft ze pijn, bijvoorbeeld van een oorontsteking of  is er sprake van spruw?  Ook zou het kunnen zijn dat je kindje ongeduldig wordt omdat de melk niet snel genoeg toeschiet of niet snel genoeg stroomt.   Daarbij is het belangrijk om te bedenken, dat de toeschietreflex kan worden beïnvloed door spanning en stress. Probeer dus toch zoveel mogelijk te ontspannen (alhoewel ik me heel goed kan voorstellen dat het borstweigeren en het onrustige drinkgedrag bij jou voor stress zorgt...). Meer informatie en tips m.b.t. borstweigeren kun je vinden op Borstvoeding.com-Zuigelingenstaking. Zodra je merkt, dat je kindje aan de borst onrustig gaat worden, zou je zelf je borst kunnen masseren of borstcompressie kunnen toepassen om de melkstroom te bevorderen. Meer informatie over de laatstgenoemde mogelijkheid kun je vinden op Bv.com-Borstcompressie. Of misschien helpt het om in een donkere kamer te gaan voeden, zodat je kindje minder snel is afgeleid?

Onrustig drinkgedrag/borstweigeren hoeft in ieder geval niet per definitie te betekenen dat er niet genoeg melk meer is. Er zijn richtlijnen die je kunnen helpen om te bepalen of je baby voldoende binnenkrijgt. Een baby krijgt voldoende binnen als ze regelmatig (op verzoek)  wordt gevoed, 100-200 gram per week groeit (vanaf vier maanden zal de groeicurve van een borstgevoede baby vaak wat afvlakken), voldoende plasluiers produceert (minstens zes kletsnatte katoenen luiers of vier zware wegwerpluiers per etmaal, de urine moet licht van kleur zijn en mag niet sterk ruiken), regelmatig zachte, lichtgekleurde ontlasting produceert en tevreden en alert is.

Verder kun je hier  meer informatie en tips vinden over het afkolven van moedermelk: Borstvoeding.com-Hoe kolf ik genoeg melk. Ook voor het afkolven geldt, dat dit gemakkelijker gaat naarmate je meer ontspannen bent.

Wil je toch graag afbouwen, dan kun je hier terecht voor meer informatie: Borstvoeding.com-Afbouwen van borstvoeding.

Ben je op zoek naar ervaringsverhalen, dan is www.borstvoedingsforum.nl , het forum van de Samenwerkende Borstvoedingorganisaties, een absolute aanrader. Bovenaan dat forum is een zoekfunctie te vinden, waarmee je op trefwoord kunt zoeken. Er is tevens veel informatie te vinden. Heb je behoefte aan een persoonlijk gesprek, dan kun je altijd bellen met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. Contactpersonen van de VBN hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. De VBN is zowel overdag als 's avonds en in de weekenden telefonisch bereikbaar via nummer 0343-576626. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Dus schroom niet, bel gerust; daar zijn we voor!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Ik heb nu net afgebouwd, heb per 2-3 dagen een voeding (nou ja, in mijn geval kolfbeurt...) laten vallen en geprobeerd de tijden evenwichtig te verdelen over de dag. Nu is het ruim 36 uur geleden dat ik voor het laatst gekolfd heb en dit alles geheel zonder stuwing!! Ik zou dus absoluut niet abrupt stoppen! Waarom ongemak van stuwing riskeren als het ook anders kan?
Oh ja, misschien heeft het meegeholpen: ik ben gestart met de pil (waardoor de BV terugloopt over het algemeen) toen ik begon met afbouwen.

Groetjes, Karin
Mama van Christian (10 weken)

Terug
Bovenaan