Herkenbare situatie hoor! Hier ook een peuter van 3,5 en nu een baby van ruim 5 maanden.
Wij hebben een 'time-out stoel' in de woonkamer staan. Het is eigenlijk een gewoon stoeltje die onze dochter zelf ook pakt bij het spelen, dus er lijkt geen negatieve associatie aan te zitten.
Als ze iets doet wat niet mag of niet luistert, krijgt ze 2x een waarschuwing en als ze dan nog doorgaat niet luistert is het de 3e keer op het stoeltje zitten. Vooral om haar even uit de situatie te halen en haar opnieuw de keuze te geven. Als ze iets moet doen, maar luistert niet (bijv handen wassen), moet ze op het stoeltje blijven zitten totdat ze wel gaat handen wassen. De keuze ligt dus bij haar. Ze kan er in een seconde weer af zijn, als ze haar handen ook echt gaat wassen. Als ze iets doet wat niet mag, zet ik haar ook op het stoeltje. Of nou ja, ze moet er zelf heen gaan, ik ga niet aan haar slepen. Ik probeer op rustige en neutrale toon te zeggen dat ze op het stoeltje moet zitten. Na 30 seconden (of zoiets, kort in elk geval) ga ik naar haar toe en vraag ik haar waarom ze op het stoeltje moet zitten en praten we erover. Dan nog sorry zeggen of een knuffe.of wat dan ook en spelen we weer verder.
Soms luistert ze ook dan niet en wil ze niet op her stoeltje zitten. Als dat zo is krijgt ze 1 waarschuwing en als ze dan niet op het stoeltje zit, moet ze naar haar kamer. Zove ris het nog nooit gekomen, want 'dreigen' met haar kamer is genoeg. Dat klinkt blijkbaar vreselijk en wil ze echt niet. Terwijl ze eigenlijk graag op haar kamer speelt. Maar mocht het zover komen, zal ik haar er naartoe tillen en niet slepen. Gelukkig is ze een dunne dame dus nog te tillen. ?
Ik probeer de 'straffen' vooral zo neutraal mogelijk te zeggen en mijn frustratie/boosheid aan de kant te zetten (lukt niet altijd hoor!) Ze kent de procedure, ze wordt voldoende gewaarschuwd, ze krijgt te horen wat er gaat gebeuren als ze niet luistert/stout doet. De laatste tijd komt her stoeltje eigenlijk niet meer aan de orde. Dat was een paar maanden terug wel anders hoor!
Hopelijk heb je er wat aan. Succes, want het is altijd weer een puzzel om uit te vinden wat bij je eigen kind werkt, zonder in een negatieve spiraal te komen. Bij onze dochter werkt sinds een weer de zin 'we gaan niet discussiëren, je gaat gewoon....doen, dat weet je', heel goed. Vraag me niet waarom, maar zodra ik zeg 'we gaan niet discussiëren', luistert ze ineens ?