Hoi Sophie,
Bij mijn eerste bevalling werd ik ingeleid ivm zwangerschapsvergiftiging. Ik reageerde niet direct op de gel, volgende dag nog een keer gel en toen konden ze eindelijk mijn vliezen breken. Heb heel veel rug en beenweeen toen gehad en ik was helemaal op. (had al 6wk plat in zh gelegen). Toen kamen de arts/verpleegk vragen of ik een ruggeprik wilde en dat ik dat direct moest beslissen omdat anders de anaesthesist naar huis ging. Ik was al te ver heen om helder te denken, gelukkig besloot mijn man voor mij, ja doe maar.
Half jaar daarvoor was ik aan mijn knie geopereerd middels ruggeprik dus kende het wel een beetje (minder angst, ben als de dood voor prikken maar inmiddels redelijk genezen door wat ik dat jaar mee maakte).
2e bevalling ben ik ook ingeleid maar toen konden ze meteen bij mijn vliezen en keken ze even hoe ik daar op reageerde. Uiteindelijk hebben ze een infuus er bij gehaald om de weeen op te wekken. Ging vlotjes op een gegeven moment ging het ongeveer net zo zeer doen als bij de eerste toen ik de ruggenprik kreeg maar omdat ik al 7cm had kon dat niet meer. Ze hadden wel iets anders pijnstillends maar die spuit moest van zo ver komen dat toen ze binnen liep en ik die spuit zag zei, wacht eerst, kijk maar hoe ver ik ben.
Kortom de 2e heb ik zonder enige vorm van pijnstilling gedaan.
Achteraf bij de 2e bevalling weet ik dat ik dat dacht dat de baby door mijn stuitje heen geboren zou worden (spildraai tijdens persen). En het hechten was een crime, dat was met de ruggeprik-bevalling toch iets aangenamer, had toen nog nawerking van de ruggeprik.
Inmiddels loop ik nu ook hoogzwanger rond van de 3e....enige wat ik hoop is dat ik nu een keer spontaan zelf ga beginnen. Pijnstilling is niet altijd mogelijk, vaak ben je al verder als je in het ziekenhuis aankomt. Wat dat betreft heb ik nu 2 keer het voordeel gehad dat ik gewoon in zh mocht beginnen terwijl ik toen aldoor thuis wilde bevallen. Nu weet ik het niet eens, ik zie het wel. Heb inmiddels ook begrepen met polyklinische bevalling je vaak toch ook nog lang thuis bent (afhankelijk van de drukte etc).
Hoe gingen jou eerdere bevallingen?
Groetjes Meggy