hoe diep moet een wieg zijn?

A

Anoniem

Guest
Dag allemaal,

Heb van mijn vader het wiegje gekregen waar ik zelf ook in heb gelegen, nieuw matrasje erin laten maken, past allemaal prima en ga het opnieuw bekleden, hartstikke leuk. Alleen waren vroeger de matrasjes veel dunner. Nu is de standaarddikte 7 à 8 cm. Daardoor  komt het kindje nu best wel hoog te liggen want het wiegje was sowieso al niet zo diep. Ziet er een beetje eng uit vind ik. Weet iemand hoeveel 'wieghoogte' er nog moet zijn als het matrasje er eenmaal in ligt? Weet dat het kindje er maar heel even in ligt en de eerst maanden echt nog niet rechtop kan gaan zitten of kruipen/rollen, maar toch...  heb geen zin dat mijn kindje er straks uit valt, of dat de kraamhulp erover gaat zeuren dat ze het niet veillig vindt, terwijl ik dan net zelf met heel veel liefde en moeite dat wiegje helemaal heb opgeknapt...

groetjes,
Anna    

Hoi,
Ons wiegje is ook niet zo diep hoor, heb net even voor je gekeken. Vanaf het matras naar het kortste punt is het ongeveer 20 cm. De zijkant loopt bij ons rond dus bij het hoofd en de voeten is het meer dan 20 cm.
Ik hoop voor je dat je je wieg gewoon kunt gebruiken, je hebt m niet voor niks opgeknapt.
Kun je anders de bodem een stukje verlagen of gaat dat niet.
Groetjes Rene 38+1

Hoi,

Op www.consumentenveiligheid.nl kun je alles vinden over veilig slapen, misschien ook waaraan een wieg moet voldoen.

Groetjes

Hoi Anna,

Volgens mij kan 't best - ik zou alleen het kindje zodra 't kan omrollen in een gewoon bedje leggen. Ik dacht dat dat wel een maandje of 3, 4 duurt, dus de eerste tijd zou 't moeten kunnen.

Je kunt het ook opzoeken in een goed (recent!) babyboek, bij "Zwanger" uit 2005, of in een van die gratis bladen die je krijgt bij de blije doos etc. Daar staan meestal ook de recente veiligheidseisen in.

Succes ermee!
~Hilde

Hoi Rene,
Ik heb geen idee over de juiste hoogte, maar wel een vraagje aan jou. Heb jij ook een rieten wieg, en zoja, hoe heb je die opgeknapt en schoongemaakt? Wij krijgen de oude wieg waar ik ook in heb gelegen en als eerste mijn peettante 53 jaar geleden. Echt geweldig dus, zo'n oude wieg. Maar hij is wel aan een opknapbeurt toe. Hoe zorg je dat ie goed schoon wordt en waar kun je een matrasje op maat laten maken?
Bedankt,
groetjes Marieke

Hoi Marieke,

Je kan bij Prenatal (en waarschijnlijk elke andere  babyzaak)  matrasjes op maat laten maken. Je kan het beste de bak meenemen of als deze te groot is van krantenpapier een tekening van de bodem maken (dus zodat de krant precies op de bodem past). Let daarbij wel op dat wiegjes vaak schuin omhoog lopen. Diktes zijn meestal 7 tot 8 centimeter dus goed opletten, anders krijg je grote gaten aan de zijkant! Je hebt rondom een centimeter nodig om de dekentjes etc. in te kunnen stoppen.

Wij hebben het gedaan voor onze wieg en dat kostte  (vorig jaar)  EUR 35,00. Ik vond dat nog best meevallen eigenlijk. Het is toch helemaal naar jouw wens gemaakt.

Succes,
Ingeborg

Hoi Marieke,
Nee ik heb geen riete wiegje maar een wieg dat bij het hoofdeinde een grote kroon heeft, heel iets anders dus. Ik kan je dus niet verder helpen met je vraag hoe je een rieten wieg goed schoon kan maken.
Succes met je wiegje.
Groetjes Rene 39+2

Hihi, ik bedoelde eigenlijk Hoi Anna, maar had blijkbaar alleen de naam van Rene onthouden. Maar Rene, bedankt voor je antwoord en Ingeborg natuurlijk bedankt voor de goede tip!
groetjes Marieke

Terug
Bovenaan