<p>Hallo! Ik kom er gewoon niet uit en vraag me af hoe jullie dat allemaal doen met de kinderopvang. </p><p>In september verwachten wij ons eerste kindje, medio december zijn wij kinderopvang nodig. Helaas geen familieleden die kunnen oppassen. </p><p>Nu zijn wij eigenlijk een opvang nodig voor de ma, wo en vrijdag. Echter heeft mijn partner 1x in de maand op maandag ADV. En ik heb per jaar zo'n 6 weken verlof wat ik op kan nemen, dus ook veel vrij. </p><p>Nu heeft het KDV bij ons dichtbij geen flexibele plekken meer beschikbaar tot juli 2020. </p><p>En kan ik alleen kiezen voor een 52 weken of 49 pakket kiezen. Maar ik weet nu al dat ik van veel van deze weken geen gebruik ga maken.</p><p>Ik neem aan dat er meer ouders tegen dit probleem aanlopen? We hebben allemaal verlofuren en dan breng je je kind toch niet naar de opvang? </p><p>Nu vroeg ik me af hoe jullie dat doen met de kosten, want de kinderopvangtoeslag geld alleen over de uren dat het kind definitief aanwezig is ? Betalen jullie al die "gereserveerde" dagen dat jullie geen gebruik maken van het kdv zelf? Of maak ik ergens een denkfout? Het is voor ons financieel niet te doen om dit uit eigen zak te betalen. </p><p>Dus wat heel graagtips/adviezen/ervaringen. </p>