Hoe doen jullie dat KDV pakket keuze

<p>Hallo! Ik kom er gewoon niet uit en vraag me af hoe jullie dat allemaal doen met de kinderopvang. </p><p>In september verwachten wij ons eerste kindje, medio december zijn wij kinderopvang nodig. Helaas geen familieleden die kunnen oppassen. </p><p>Nu zijn wij eigenlijk een opvang nodig voor de ma, wo en vrijdag. Echter heeft mijn partner 1x in de maand op maandag ADV. En ik heb per jaar zo'n 6 weken verlof wat ik op kan nemen, dus ook veel vrij. </p><p>Nu heeft het KDV bij ons dichtbij geen flexibele plekken meer beschikbaar tot juli 2020. </p><p>En kan ik alleen kiezen voor een 52 weken of 49 pakket kiezen. Maar ik weet nu al dat ik van veel van deze  weken geen gebruik ga maken.</p><p>Ik neem aan dat er meer ouders tegen dit probleem aanlopen? We hebben allemaal verlofuren en dan breng je je kind toch niet naar de opvang? </p><p>Nu vroeg ik me af hoe jullie dat doen met de kosten, want de kinderopvangtoeslag geld alleen over de uren dat het kind definitief aanwezig is ? Betalen jullie al die "gereserveerde" dagen dat jullie geen gebruik maken van het kdv zelf? Of maak ik ergens een denkfout? Het is voor ons financieel niet te doen om dit uit eigen zak te betalen. </p><p>Dus  wat heel graagtips/adviezen/ervaringen. </p>
 
Ik heb een 52 weken contact. Mijn kindjes gaan ook in mijn vakantie zoveel mogelijk naar de opvang. Alleen als we echt weg zijn gaan ze niet. Enerzijds goed voor de continuïteit ( mijn zoontje vindt het er erg leuk en mist zijn vriendjes, mijn dochtertje is nog te jong), anderzijds vind ik het soms prettig om even een dagje voor mezelf te hebben of soms samen met mijn man lekker te kunnen lunchen of klussen te doen in huis waar we met kinderen niet aan toekomen.
We krijgen gewoon over alle uren kinderopvangtoeslag. Dat is namelijk berekend op het aantal uren dat de minst werkende ouder werkt per week. Of ze nu wel of niet komen, ongeacht vakantie of ziekte. 
Ik breng mijn kindjes dus zeker wel naar de opvang, ook bij mijn verlofuren. Pas een paar dagen vrij genomen om mijn ouders te helpen verhuizen. Kindjes gingen gewoon naar de opvang. Geloof me, je gaat het vast een keer heerlijk vinden om vrij te zijn en alle tijd voor jezelf te hebben. 
 
Je zal het nu nog niet geloven, maar soms is het heerlijk om een dagje voor jezelf te hebben en dan breng je je kind gewoon naar het kdv en neem je wat tijd voor jezelf. Het is ook heel gezond om dat te doen. 
En soms is het ook heel handig om op die dagen afspraken in te plannen waarbij het niet handig is om een kind mee te nemen. 
De dagen waarop je je kind niet brengt kun je meestal op een ander moment weer inzetten. Als je zelf ziek op bed ligt kan dat heel goed uitkomen. 
Het aantal uren waarover je toeslag ontvangt kan je berekenen. Volgens mij is het zo dat als je deze uren betaald je gewoon de toeslag krijgt. Dus ook als je kind een dagje niet gaat. Wij hebben recht op meer uur dan dat de kinderen naar het kdv gaan, omdat we van die uren geen gebruik maken krijgen we daar geen toeslag over. Maar het kost ons dus ook niets. Als we extra dagen inkopen dan hebben we daardoor nog wel recht op toeslag over die uren. 
 
Hier ook flexibele opvang , al gekeken naar flexibele gastouder? Wij gaan 2 dagen per week afnemen. En dit mogen we combine ene week 1 dag andere 3 bijv.
 
Bedankt voor jullie reacties! Ik kan het me nu inderdaad nog niet voorstellen om de kleine weg te brengen terwijl ik thuis ben. Maar ik zal er vast en zeker ook aan mee gaan doen hahaha. 
Dus als ik het goed begrijp krijg je gewoon over al die uren kinderopvangtoeslag ook al is hij of zij er voor de helft minder? 
Ik heb al wat proefberekeningen gedaan bij de belastingdienst, en dan valt het qua kosten onder aan de streep best mee. Dit kunnen wij ook prima betalen. Maar de mevrouw aan de belastingtelefoon zei dat de toeslag alleen geld over de daadwerkelijke uren dat de baby er is. Zei zei dat als ik vakantie heb, ik dan geen toeslag krijg. Dan is het uiteraard voor ons financieel niet te doen met zoveel vrije dagen. Nog even van hun site geplukt:

Of u hebt minder opvanguren gebruikt dan waarmee de kinderopvangtoeslag was berekend
Hebt u uw kind minder vaak naar de opvang gebracht, bijvoorbeeld omdat u per maand een wisselend aantal uren werkt, maar bent u vergeten dat door te geven? Dan moet u terugbetalen.

Ik heb gewoon een vast contract bij de werkgever voor 128 uur per periode, 32 uur in de week. Maar omdat ik nog zoveel verlofuren heb staan ben ik gewoon veel vrij. 
Gastouder ben ik nog naar aan het kijken, maar hier in het dorp is niet heel veel plek meer vrij. Het kdv is 300 meter verderop, en dan mag mijn partner de kleine met de werkbus ook weg brengen. Anders zal het brengen en halen grotendeels op mij neerkomen, en ik begin 2 uur eerder als hem op de ochtend. 
Ik ga zometeen nog weer eens de belastingtelefoon bellen. 
 
Ik breng mijn zoon ook gewoon naar het kdv als ik vrij ben, tenzij we op vakantie zijn natuurlijk. Soms plan ik zelfs expres een vrije dag op zijn opvang-dag, zodat ik even tijd voor mezelf heb en flink tekeer kan gaan in het huishouden. Dan heb ik op de dagen dat ik niet werk meer tijd en rust voor hem. 
 
Terug
Bovenaan