hoe doen jullie dat?

Hallo!
Mijn dochtertje van 1 week oud wil niet altijd uit zichzelf gaan slapen in haar bedje, ze wil het liefst bij mij slapen. Maar ik hoorde dat je een baby het beste wakker op bed kan leggen, zodat hij/zij uitzichzelf in slaap valt daar, anders leert hij het niet. Nu leg ik haar ook best vaak slapend op bed.
Hoe doen jullie dat?

bednakt.

Groetjes
petra

Hoi, hoi,

Bij één week lukt dat bijna niemand volgens mij, hoor! Dan slapen ze nog vrijwel de hele dag en vallen ze meteen na de voeding in slaap. Vanaf een week of 2 zijn ze wat meer wakker. Het idee is dat je  haar goed in de gaten houdt en zodra je merkt dat ze moe wordt, leg je haar op bed zodat ze daar in slaap valt en niet in de box of in je armen. Sommige kindjes hebben dat meteen door, andere vinden het erg wennen om op zichzelf te slapen. Esther had het nodig om zich even in slaap te huilen. Dan kwam ik iedere vijf minuten weer even over haar bolletje aaien en haar troosten en dan liet ik haar weer alleen en zo ging ik door tot ze in slaap viel. Het heeft gewerkt: zodra ze in bed ligt gaat ze nu minstens 9 van de 10 keer uit zichzelf zoet slapen en heeft ze mij helemaal niet meer nodig.

Groetjes,

Eveline

Ook ik leg mijn dochter nu wakker in bed (maar idd: de eerste weken vallen ze al drinkend in slaap) en ze huilt dan altijd, heel naar. Ze heeft dit schijnbaar nodig om haar ontspanning te vinden, maar vind het altijd zielig!
Gr Irene

Hai,
Gewoon doen wat jezelf, voor je gevoel, het beste vindt, voelt. De jongste ligt overdag gewoon te slapen in de box, en als het al te druk, lawaaiig wordt dan gaat ze naar boven. Voor de nacht ligt ze boven naast ons bed. Heb er nooit problemen mee gehad, ze sliepen altijd en overal makkelijk. Maar heb vooral altijd gehandeld naar mijn gevoel.

Hoi,
in het begin slapen die kleintjes zo veel. Wij legden Quinn altijd slapend in bed. Hij viel vanzelf na de fles in mijn armen in slaap, dus dan ga je hem ook niet wakker maken.
Hij is inmiddels 10 weken en we hebben nooit problemen als we hem in bed leggen. Inmiddels gaat hij dus wel wakker naar bed. En hij slaapt ook al vanaf dat hij ongeveer 4/5 weken oud was de hele nacht door.
Groetjes Veerle

Hi,

Ik zou me daar de eerste weken nog niet druk om maken hoor. Gewoon je gevoel volgen en slapend in bed leggen als het zo uitkomt. Wij zijn pas begonnen met het invoeren van wakker in bed leggen rond de 6-7 weken, maar iets eerder had ook makkelijk gekunt. Het is inderdaad de bedoeling dat je goed kijkt naar wanneer je kleintje slaap heeft (dus gapen, jengelen, witte oortjes, in oogjes wrijven), maar dat vergt wel even wat oefening. Ik heb Seth echt heel veel geobserveerd voordat ik echt kon zien  wanneer hij moe was. Nu gaat het goed, maar nog zit ik er nog weleens naast.

Succes ermee!

Groetjes FEmke

(PS. Eveline: dus het gaat nu helemaal goed met het overdag-ritme? Wat fijn!!!)

Hoi Femke,

Ja, Esther doet het goooeeeed! Ze slaapt nog steeds heel kort, maar is daarna wel gezellig en dat is toch het belangrijkste! En de oplossing (althans, ik denk dat het daaraan ligt) bleek belachelijk simpel: ik nam haar voor de ochtendvoeding  (6.00 uur)  altijd mee naar beneden en vanaf dat moment was de dag begonnen. Omdat ik haar ritme wat wilde verleggen (ze was 's avonds om 18.00 uur afgepeigerd en wilde dan in bad en de nacht in en  da's niet handig als wij ook nog willen eten) ben ik haar 's ochtends na de ochtendvoeding terug in bed gaan leggen. En toen sliep ze nog 2 uur! Die extra uurtjes 'nacht' heeft ze blijkbaar gewoon nodig omdat ze overdag zo weinig slaapt. Sindsdien is ze echt een modelbaby: ze ligt wel drie kwartier alleen in de box te spelen, huilt alleen als er echt iets is (zoals mama's koude handen, hihi) en gaat zoet zelf slapen. Dit is pas sinds 3 dagen, dus duimen dat het zo blijft!!!

Groetjes,

Eveline

Wat goed Eveline, dat je er achter bent. Zo zie je maar, dat je van iedereen tips kan krijgen, maar het toch ook echt zelf moet uitvogelen, want jij kent jouw kindje het beste.
Fijn zeg.
En dan heb je nu ook 's ochtends dus nog een beetje tijd voor jezelf. Fijn hoor.
Houden zo.
Groetjes Veerle

Terug
Bovenaan