hoe doen jullie dat?

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje en hoop dat jullie mij kunnen vertellen hoe jullie dat nou doen.

Mijn dochter is nu bijna 11 maand, en doet nog 2 slaapjes; 1 uurtje van 10 tot 11 en smiddags nog 1 uurtje van 15.00 tot 16.00 (soms tot 16.30). Ze eet om 12.30 ongeveer haar brood. Alleen met dit schema kom je aan sommige uitstapjes niet toe.

Wat doen jullie, pakken jullie alles in en eten jullie met jullie kleine onderweg of blijven jullie thuis, wat bij ons dus inhoud dat we pas tegen 1 uur smiddags op pad kunnen en dan maar 2 uurtjes hebben voor het volgende slaapje.

Misschien houden we ons wel te strak aan het schema?

Op het kdv  waar ze 1 dag in de week naar toe gaat, doet ze d'r twee slaapjes in 1 x meestal van 12 tot 2 en dan is  ze aan het eind van de middag wel een beetje oververmoeid. dus dat is nog niet echt een oplossing lijkt me. Dat is voor 1 dagje niet zo erg, maar voor alledagen.....

ben benieuwd naar hoe jullie het doen.

groetjes
Marielle  

Hoi,

Ik heb 3 kids en de jongste is nu bijna 10 mnd.
Ik heb me bij alledrie nooit zo vast aan het schema vastgehouden, anders kun je inderdaad bijna geen uitstapjes maken.
Dus inderdaad gewoon inpakken de boel. Wagen mee etc.
Als ze moe is, valt ze in de wagen in slaap, die ik dan in de ligstand zet.
Eten doet ze dan gewoon onderweg en als een boterham dan niet zo makkelijk is, neem ik pap mee voor onderweg. Die krijgt ze dan gewoon via het flesje of via een lepeltje.
Op de terugweg vallen ze meestal in de auto ook in slaap.

Dit doen we natuurlijk niet iedere dag. Regelmaat is natuurlijk toch het beste. Maar soms eens afwijken kan echt geen kwaad!

Groetjes en succes !!
Renata.

Hoi,

Mijn jongste dochter is net 12 maanden en heeft meestal 2 slaapjes en soms 1 slaapje. Als we ergens heen moeten wat een eindje rijden is dan vertrekken we gewoon rond haar ochtendslaap(10:00) zodat ze in de auto kan slapen en terug als beide dochters moeten slapen (1330). En voor de lunch kan je gewoon een boterham meenemen met een sapje in een beker. Soms houden we haar wakker als we denken dat ze dat red maar dan valt ze om 12 uur echt om. Nog een paar maanden en ze zit op 1 slaapje en kunnen we wat meer doen!!

gr
Marielle

Inprincipe kun je zo rond een jaar het ochtend slaapje eraf halen. T is wel een omschakeling maar je kind zal 's middags iets langer gaan slapen.
Als ik zie hoe lang je kindje slaap is het er wel aan toe.

Mijn zoon is nu 9 maanden en hij heeft ook nog erg veel behoefte aan z'n slaapjes.
Hij komt 's ochtends meestal rond 7 uur uit bed en gaat dan na een uurtje of 2 nog even terug. Dan krijgt hij z'n fruithap en 's middags een boterham. 's Middags gaat hij rond 2 uur naar bed en slaapt dan tot 4 uur.
Als ik wegga, probeer ik dat tussen z'n fruit en boterham te doen. Dan kan hij namelijk 's middags nog lekker naar bed. Een enkele keer ga ik gewoon 's middags weg.
Dan klopt zijn schema niet meer, maar voor een keertje is dat ook niet zo erg. Ik moet er dan wel voor zorgen dat hij 's avonds op tijd z'n bedje in kan.
Naar mijn idee is het afwijken van het schema voor een keertje niet zo erg, maar zou het zeker niet te vaak doen!

Hoi Marielle,

Ik ben er zelf altijd heel makkelijk in geweest, met als resultaat dat Daniel heel makkelijk is in het meenemen. Tuurlijk vind ik regelmaat ook belangrijk, maar als ik een dagje wel wil, moet dat wel kunnen vind ik. Als we een eindje moeten rijden om er te komen, vertrekken we op op zijn slaaptijd, zodat hij dan in de auto slaapt. Maar aangezien hij 's morgens 1,5-2 uur slaapt, lukt het niet om zijn volledige slaap te pakken. Ik bekijk het gewoon op het moment zelf. Als hij in de wagen zit, gaat hij slapen wanneer hij moe is en dan laat ik hem maar, ook als het niet zijn tijd is. Ik laat het hem eigenlijk een beetje zelf regelen op zulke dagen en als hij een keer te weinig slaapt overdag, jammer dan. Ik probeer hem altijd wel 's avonds op de normale tijd naar bed te doen of het zo te plannen, dat we na de laatste voeding weer gaan rijden. Dan trek ik hem vantevoren al zijn pyjama en slaapzak aan, zodat ik hem thuis zo in zijn bed kan leggen. Als het meerdere drukke dagen zijn geweest, doe ik het daarna weer een poosje rustig aan, zodat hij weer even lekker in zijn ritme kan komen.

Ik denk dat een kind heel goed zijn eigen ritme kan aangeven. Daniel is nu (bijna) 9 mnd en slaapt sinds kort 2 keer op een dag, ipv 3 keer. Zijn ritme is dus weer helemaal veranderd, maar hij voelt zich er goed bij en ik ook. In het begin probeerde ik hem echt mijn ritme op te dringen, maar dat werkt niet. Dus ook op zo'n dag, als hij zoveel ziet en indrukken op doet, bepaalt hij zijn eigen ritme.

Ik hoop dat je er wat mee kan met onze ervaringen, succes....

Groetjes, Yvette

Terug
Bovenaan