Hoe drinken stimuleren?

Hoi,

Mijn dochter is 13 maanden en ze heeft nooit echt zin in drinken. Ze krijgt nog 3x bv (voor haar middagslaapje, voor het slapen gaan 's-avonds en nog een keer 's-nachts)

Verder krijgt ze, als ze een boterham eet bij haar ontbijt of lunch kv-melk. Ze drinkt dan ca. 60ml. en verder krijgt ze tussen de bedrijven door water of thee. Maar ik moet haar echt dan even apart nemen om haar te laten drinken en dan drinkt ze nog maar weinig ca. 60-100ml......... op een dag. Ik heb ook al sapjes enzo geprobeerd maar dat vindt ze niet lekker.
Ik heb ook een zoon (nu 3 jaar) en hij dronk op de leeftijd gewoon 2x zoveel. En ik denk dus nu dat ze te weinig drinkt.
Ze heeft wel natte luiers, maar volgens mag het wel wat meer zijn. En haar ontlasting is erg stevig.

Ze drinkt met een rietje of uit (tuit)beker.....en ik heb nu ook ontdekt dat ze het wel lekker vindt om uit zijn klein spa-flesje te drinken waar zo drinktuit aan zit.
Wie heeft tips.......
Dank je wel.
groetjes Chantal
 
Hoi Chantal,

Mijn zoontje (19mnd) is ook geen grote drinker. Alhoewel dit erg wisselend is. Misschien voor je idee prettig om te weten wat hij ongeveer aan vocht krijgt?

Meestal drinkt hij 's ochtends krijgt hij pap van ongeveer 200cc melk. In de loop van de ochtend ongeveer 80-100 cc sap (maar soms ook helemaal niets). Tussen de middag een klein bekertje gewone melk, ongeveer 80 cc gok ik. 's Middags iets van sap of thee, ook ongeveer 80 cc. 's Avonds krijgt hij een toetje van 50-100 cc. Dat is een beetje wisselend; de ene keer krijgt hij een klein cupje Ehrmann kinderkwarkje en de andere keer een klein bakje yoghurt.
In totaal is dit ongeveer 490cc (als ik het drinken 's ochtends meereken). Hij plast voldoende en is vaak 's ochtends (helaas) nat...

Is er een  aanvulling op wat je zou kunnen doen om je dochter te stimuleren om meer te drinken? Ik zou het eigenlijk niet weten. Je hebt wel een idee wat ze lekker vindt én dat ze het leuk vindt om uit de sport-dop van een drinkfles te drinken. Dit zou ik gewoon blijven toepassen. Mijn zoontje dronk rond die leeftijd ook niet erg veel en had voldoende natte luiers. Je merkt het vaak wel als de urine wat geconcentreerder gaat ruiken, dan moet je het even in de gaten houden.
We hebben nu een redelijk vast patroon; eerst eten, daarna drinken. Dat is 's ochtends en 's middags altijd wel het geval. Misschien helpt het om er een vast patroon van te maken?

Veel succes!

Groetjes Marieke
 
Terug
Bovenaan