Hoe en wanneer van 5 naar 4 voedingen?

<p>Ons zoontje van 17 weken slaapt al vanaf 1,5 maand door. Hij zit nu op 4 flessen van 180+6 en de laatste 5de voeding krijgt hij tussen 19.3-20.00 210+7. Hij slaapt dan tot 07.30 ( dan maak ik hem wakker voor de opvang )</p><p>Hij krijgt nu nog om de 3 uur voeding omdat dit zo goed uitkomt voor ons schema. </p><p>Hij krijgt vanaf vrijdag zijn eerste oefenhapjes.</p><p>Alle flessen gaan op, maar heb niet het gevoel dat hij genoeg heeft. Ook wil ik graag om de 4 uur gaan voeden, maar dan valt er volgens mijn schema een voeding weg als ik om 19.30-20.00 de laatste voeding wil geven.</p><p>Hij is ongeveer 6,8 kilo.</p><p>Ik wil dus graag overstappen naar 4x210 maar vraag me af of hij hier wel oud genoeg voor is, en hoe pak je zoiets aan?</p>
 
Ik vind dat hij nu erg veel krijgt. Hij gaat standaard over een liter heen? Mijn zoontje van 14 weken is een stukje zwaarder (7,5 kilo) dan jouw zoon maar krijgt net aan ongeveer 6x 150+5 weg.
Als hij alle flessen met gemak weg drinkt zou je kunnen proberen om die vier uur ertussen te gaan houden maar kijk dan even aan of hij om meer vraagt. Laat je schema heel even een beetje los en kijk wat hij vraagt ?
Er zijn vast meer mensen hier met ervaring omtrent grote eters?
Bofkont dat hij al zo snel door sliep in de nacht?
 
Als bij ons een fles een aantal dagen achter elkaar leeg ging, gaf ik 30ml + 1 schepje erbij. Ik zou beginnen met 1 fles ophogen en kijken hoe het dan gaat. Vooral als je het gevoel hebt dat hij niet genoeg heeft zou ik denk ik niet een fles eraf halen. Als hij eraan toe is laat hij vanzelf een fles vallen :) Mocht je het toch graag willen kun je het natuurlijk altijd gewoon proberen en kijken of hij tevreden blijft die 4 uur. 
De hapjes zijn echt om te oefenen met happen en slikken, die kun je niet mee tellen als voeding, melk blijft de hoofdvoeding het eerste jaar. 
Fijn hoor, zo'n goede eter/slaper :)
 
Oeh doorslapen, dat klinkt heerlijk zeg! (Die van ons is 8 weken en kan niet wachten tot dat gebeurt) het lijkt wel of het niet genoeg vult als je zoveel moet geven. Heb je dit al met het cb overlegt? Een vriendin had dit ook met haar dochter en die is overgestapt op andere voeding die dikker is. Wij gebruiken zelf johannes broodpitmeel om de voeding dikker te maken ivm verborgen reflux, maar merk ook dat hij meer voldaan is na een fles, terwijl hij voor zijn gewicht soms 20 a 30ml op een dag tekort komt. Het cb zegt, zolang hij tevreden is, goed groeit en geen last heeft van de reflux, dan is het prima.
 
@zonneschijn, nee hij gaat nooit over de liter heen hij zit er altijd onder.
de 180+6 giet ik terug naar 180cc, en dan savonds 210+7 giet ik terug naar 210.
 
@Minni
nee het feit dat hij inderdaad niet voldoende krijgt laat me ook twijfelen, alleen als ik nu ga ophogen en op 5 voedingen blijf gaat hij over die liter heen... hij zit nu al aan de 900cc ongeveer... vandaar dat er dan een fles af 'zou moeten'...
 
[quote quote=10407107]@zonneschijn, nee hij gaat nooit over de liter heen hij zit er altijd onder. de 180+6 giet ik terug naar 180cc, en dan savonds 210+7 giet ik terug naar 210.[/quote]
Ah kijk, vandaar mijn vraag? Nog steeds een lekkere eter hoor?
Je mag inderdaad vanaf vier maanden ook rijstebloem toevoegen. Het kan wel zijn dat hij wat meer last van zijn maag krijgt hiervan (had onze oudste zoon).
 
Je mag (meer dan) een liter geven hoor, het maximum advies van een liter geldt niet meer, er is geen enkel bewijs voor dat het schadelijk zou zijn.. Alleen blijven ze het wel zeggen op sommige consultatiebureaus, eventueel kun je het navragen bij de jeugd/huisarts. Op de website van het Voedingscentrum kun je bijv zien dat je gewoon mag voeden op verzoek: https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/zwanger-en-kind/borstvoeding-en-flesvoeding/hoeveel-drinken-heeft-mijn-baby-nodig-.aspx
Ik zou zelf dus eerder meer melk geven dan bloem of meel toevoegen, dat is best moeilijk voor die darmpjes.
 
Terug
Bovenaan