Herkenbaar hoor, ik ben nu voor de 6e keer zwanger en verwacht ons 2e kindje (mijn zoontje was zwangerschap nummer 4 en nu 31 weken zwanger). De tijd tot de eerste echo vond ik echt megaspannend weer, maar ondanks dat de eerste echo (bij mij ivm eerdere buitenbaarmoederlijke zwangerschap rond 6 weken) goed was en ik vaker zo ver gekomen was en dat het goed leek, voelde het deze keer wel meteen goed. Op de een of andere manier voel je dat dan misschien toch aan of het goed zit of niet? Niet dat ik het niet spannend vond hoor, maar de vorige keer dat ik met 6 weken een kloppend hartje had (wat met ruim 9 weken gestopt is) had ik bij die 6 weken echo al het gevoel van: volgens mij klopt het niet, ik dacht ook verder te moeten zijn dan wat ze toen gemeten hadden enzo. Maar toch bleef het spannend en uiteraard bleven dingen als bloedverlies tijdens de zwangerschap me deze keer ook niet bespaard (maar bij mijn zoontje ook niet, dus dat geeft dan wel soort van de hoop dat het niet per se foute boel is).
Maar zoals meer mensen aangeven, met elke goede echo, controle, nipt, mijlpaal die je bereikt groeit het vertrouwen wel dat het goedkomt.
Het helpt ook zeker om je onzekerheid te bespreken met de verloskundige. Soms zijn het dan maar kleine dingen die veranderen. Zo heeft mijn verloskundige heeft normaal gesproken bij de eerste controles eerst een gesprek over vanalles qua hoe het gaat en dan pas de echo, maar bij mij doen ze dan dus die echo eerst en dan pas alle vragenlijsten afwerken. Simpele aanpassing, maar maakt wel dat je niet het hele gesprek nog in onzekerheid zit over of het überhaupt wel zin heeft om dat hele gesprek te voeren. Mijn verloskundige heeft bijvoorbeeld ook een hartjesspreekuur, zodat je even kan luisteren of de kleine het nog wel goed doet (ik geloof wel pas vanaf de termijnecho, daarvoor wordt de doppler niet aangeraden volgens mij). Daarnaast kan je ook gewoon bellen als je behoefte hebt aan een keer extra controle. Niet bang zijn om een zeur te zijn, je angst is immers gewoon ergens op gebaseerd en de verloskundige moet straks bij een bevalling ook gewoon een persoon zijn die jij voldoende vertrouwd om je bevalling te kunnen begeleiden.
En verder afleiding zoeken in hobbies en zorgen dat je er in elk geval met iemand goed over kan praten. In elk geval je partner, maar misschien ook een vriendin of familielid ofzo, desnoods een praktijkondersteuner oid.
Hopelijk mag het deze keer allemaal wel goed gaan, en heel veel succes met het doorkomen van die eerste weken!