Hoi Lydia,
Heel herkenbaar. Wij zijn in augustus 2017 begonnen met proberen. Eerst heel relaxed, zonder te veel erover na te denken (had ook rekening gehouden met een paar maanden ontpillen), maar na een half jaar gaat er toch iets knagen. Na een jaar, afgelopen zomervakantie, brak er iets in me. Toen ik mijn moeder erover vertelde (ik had het tot toen toe geheim gehouden omdat ik ze wilde verrassen) en in tranen uitbarstte, gaf zij me aan dat het tijd werd om erover te praten met een gynaecoloog. Ik vond de stap heel spannend, en mijn man voornamelijk onnodig ("We hebben toch geen haast, laat het gewoon los.") maar ik kon er echt niet meer mee dealen, elke keer weer de teleurstelling.
In september/oktober hebben we de gesprekken gehad (eerst huisarts, toen ZH, toen bloedonderzoek/spermaonderzoek en inwendige echo). Uiteindelijk bleek dat er in basis niks mis was. Ze wilden wel een cyclusmonitoring-maand doen bij mij, omdat ze bij de onderzoeken hadden gezien dat ik meer dan gemiddeld eiblaasjes produceerde (en dat dus invloed kan hebben op je eisprong).
In november heb ik mijn cyclus laten monitoren. Meerdere malen een inwendige echo, bloedonderzoek en precies mijn eisprong kunnen zien ontstaan en verdwijnen. Heel bijzonder! Bij de laatste echo gaf ze aan dat ik op 20 december kon testen of ik zwanger zou zijn. Ik, natuurlijk knalonzeker als ik was, twijfelde of ik dit uberhaupt wel wilde doen. Kan toch net zo goed wachten tot ik weer ongesteld ben?
Toch op de 20e getest. En geen twijfel over mogelijk: Ik was zwanger! Mijn nagesprek in januari om de cyclusmonitoring te bespreken werd plots dus omgepland naar een eerste echo (7wk). En warempel, het zijn er twee! Alsof onze lichamen zoiets hadden van "Hoezo testen?! Zal 'ns laten zien wat we kunnen!"
Inmiddels 11 weken zwanger en het gaat tot nu toe prima!
Lang verhaal kort: Ik zou als ik jou was de stap zetten om erover te praten, eerst met de huisarts maar daarna vooral voor een doorverwijzing gaan naar de gynaecoloog. Gewoon doen! Misschien neemt het net die twijfel weg die je mentaal tegenhoudt... Ik weet niet of dat er bij mij mee te maken heeft gehad, of dat het puur toeval was, maar ik vind het wel heel bijzonder, haha!