Hoe gaat het met de baby's die ingebakerd zijn geweest?

A

Anoniem

Guest
Ik vraag me af hoe het met de baby's gaat die ingebakerd zijn?
Mijn zoontje Thijn is met 8 weken ingebakerd omdat hij heel weinig sliep, omdat hij zichzelf steeds wakker sloeg met zijn armpjes.

Het inbakeren is ons goed bevallen, na ongeveer een week was er al resultaat.
Na het inbakenen zijn we om af te bouwen overgestapt naar zo'n bakerszak, dit omdat hij nog redelijk onrustige armpjes had.

Nu sinds ruim een maand zijn we de bakerszak weer aan het afbouwen en leggen we hem in een slaapzakje, maar het is behoorlijk drama eigenlijk.

We moeten hem heel strak instoppen met zijn handjes onder de dekens want zodra deze boven de dekens komen trekt hij zijn speentje eruit en is het huilen/schreeuwen geblazen.

Hij sliep altijd door van ongeveer 20.00 uur tot volgende dag 8.30 uur maar sinds 2 weken maken we hier enorme gebroken nachten door. Vaak rond een uur of 4 zijn we het echt zat en leggen hem dan alsnog in bakerzak en dan slaapt hij weer wel wat beter.

Hij is nu 6 maanden en ik weet dat we van die bakerszak afmoeten.

Hoe is dat met andere baby's gegaan, hebben zij wel hun armpjes onder controle, en kunnen ze daar mee omgaan?

Hoe hebben jullie het afgebouwd?

Heeft iemand tips?

P.s Ik weet dat rond deze tijd ook een sprongetje is dus dat kan het ook nog eens zijn.

Hoi, je verhaal klinkt bekend.....

Onze Bas heeft vanaf drie weken ingebakerd gelegen. Na zes weken hebben we toen geprobeerd af te bouwen, maar daar was hij nog helemaal niet aan toe. Een paar maanden later hebben we het afbouwen nog eens geprobeerd, maar nu met de bakerzak. Ook dat was niks. Bas werd panisch van dat ding.
Toen we de zes maanden grens zagen naderen, kreeg ik het een beetje benauwd. Hij MOEST er toch een keer uit. Toen zijn we dus weer gestopt met inbakeren, maar dit was echt een drama. Bas sliep nauwelijks nog, at slechter en ik wist niet meer waar ik aan toe was.
Ik heb toen contact gehad met de verkoopster van de doeken (Pacco). Zij adviseerde ons om ons niet blind te staren op de zes maanden grens. Dat is een richtlijn en sommige kinderen zijn er dan gewoon nog niet klaar voor.
Zij raadde ons ook aan om het in stappen te doen.

Wij zijn toen weer drie weken volledig in gaan bakeren. Gewoon om de rust weer terug te vinden en het regelmaat weer terug te brengen.
Daarna ging er één armpje uit de doek. Wij legde Bas dan een beetje aan de zijkant in het bedje, zodat de ruimte van de vrije armpje wat kleiner was. Dan kon hij zijn armpje er moeilijker uit wurmen.
Dit heeft wat onrustige nachten opgeleverd. Hij heeft zelfs een aantal keer een extra voeding nodig gehad om weer in slaap te komen. Die heb ik hem dan ook maar gegeven. Verder probeerde ik hem zo veel mogelijk in bed te troosten. Ik heb er wel eens een paar minuten bij gezeten, zodat hij weer in slaap viel (en dan op je tenen de slaapkamer uit natuurlijk).
We wilde na een week het tweede armpje los doen, maar dat was te snel. Dus toen hebben we er nog een weekje aan vast geplakt. In die week ging hij ook steeds verder naar het midden van zijn bed. Op een avond toen ik nog even naar hem ging kijken, zag ik hoe hij loom met zijn handje door zijn gezicht wreef en het daarna weer neer legde. Ik kon wel juichen!
In die week ging hij ook weer beter slapen.

Het tweede armpje los was een minder grote stap. We legde hem nu aan de andere zijkant van zijn bed. Dit ging binnen drie dagen zo goed dat we over zijn gestapt op een slaapzak. Bas slaaptnu dus in zijn slaapzak (met lang mouwen) en het gaat héél goed:

Ik las dat jij de bakerzak gebruikt. Hier kun je ook eerst één armpje los maken, door er een armsgat in te maken. Als hij daar dan aan gewend is, dan kun je ook zijn tweede armpje 'bevrijden'.

Ik wil je echt even een hart onder de riem steken. Ik heb vaak wanhopig gedacht: "Hij kan nooit zonder die doek...." maar het is dus toch gelukt. Het lukte ook pas toen ik er vertrouwen in had dat het zou gaan lukken. Toen voelde ik zoiets van: "Mannetje, jij kan dít!" Ik denk dat je kindje dat vertrouwen voelt. Als mama denkt dat het goed is, dan zal het wel goed zijn.......

Heel veel succes en laat je eens weten of het gelukt is?

Groetjes,
Karin
mama van Eva (2004) en Bas (3-7-2007)

Bij Lotte hebben we mazzel gehad met 'uitbakeren'. Die gaf met 3 maanden aan dat ze er juist uit wilde, omdat ze niet kon duimen. En dat doet ze nu nog steeds als ze gaat slapen. Afbouwen was er bij ons dus niet bij. Ze ging van de een op andere dag juist huilen als ze er in moest.

Succes met afbouwen!

Groetjes, Marisa

Bedankt voor je reactie, ik denk dat je gelijk hebt. T voelt gewoon ook niet heel erg goed om hem zo te zien maaien 'nog steeds'met die armpjes. T is ook zo'n lekker woelwater.....

Ik denk dat we het overdag gewoon blijven proberen en dan s nachts weer even 2 weken in zijn bakerszak gaan leggen.

Volgens mij zit hij namelijk nu ook in zijn sprongetje en dat is misschien wat veel voor hem.

Door jou reactie heb ik weer een beetje een positieve kijk erop gekregen dat het goed gaat komen.

Bedankt!

Hoi,

Mijn zoontje ligt vanaf 6 weken in een inbakerzak (kiddopotanus). Hij is nu bijna 5 maanden en ligt er nog steeds in.

Vorige week had ik het idee dat hij graag met z'n handjes wilde spelen als hij eenmaal wakker werd ('snachts of 's ochtends vroeg). Toen heb ik hem gewoon in een slaapzak gelegd. Dat ging 3 dagen heel goed maar toen..... was het weer drama 's nachts. Veel wakker en onrustig, nadat ik hem had getroost, schone luier etc... Dus toen maar weer in de inbakerzak en dat gaf METEEN weer rust.

Hij blijft voorlopig toch nog maar in de inbakerzak...

Groetjes,
Simone

Hoi,

Ik begin even met zeggen dat het nu heeel erg goed gaat. Dat heeft wel even tijd nodig gehad (en mijn ventje had zich mooi om mijn vingertje gewonden)
We zijn met Hidde ook vrij snel begonnen met inbakeren, echt geweldig. Echter op ons KVD mogen ze dat niet doen. Toen had ik zoiets van dan nu maar gelijk afbouwen. Sinds dien sliep meneer niet meer door.
Ik dacht dat het kwam door alle veranderingen en dat 'ie s' nachts echt honger had. En zo dacht ik dat er elke nacht echt iets met hem was.
We waren voor zijn benauwdheid bij de kinderarts en toen heb ik ook even dat (niet) doorslapen genoemd. Ik moest op haar advies oordoppen kopen (ging me te ver) en hem 1 nacht laten huilen......
Nou ja zo gezegd zo gedaan (met pijn in m'n hart). Het was een half uur jammeren, daarna echt hard schreeuwen en toen werd het stil heeeeel stil. Ik na een kwartier kijken. lag meneer dus weer te slapen en hij werd om 08.00 pas weer wakker!!! Was ik daarvoor al die tijd uit bed gegaan (ong. een maand terwijl hij al vrij snel doorsliep). Nou ja. Sinds dien slaapt ie door.

We hebben wel het bakeren echt langzaam afgebouwd. Eerst 1 slaapje dan 2 en uiteindelijk de nacht en dat werden dus gebroken nachten.....

Je moet doen waar je jezelf goed bij voelt. Succes ermee.
Groetjes Lynn

Ik ben bij Maud begonnen toen ze 4 weken was met inbakeren (pacco) Het resultaat was er meteen en er was weer rust in de tent. Ik kreeg er een heel ander kind door!!
Na ongeveer 4 maanden ben ik gaan proberen om het af te bouwen, maar zonder resultaat. Ik begon zelf al met de gedachten te lopen ohhh als het meer goed komt, als ze voor haar 6 maanden maar uit de baker is, want wanneer ze eenmaal gaan rollen, werd mij geadviseert om het inbakeren te stoppen. Na een maandje weer geprobeert (maud kon immers allang draaien, maar dit doet ze nogsteeds niet in bed) Eerst het kortste slaapje uit de baker, wel in een slaapzak. Toen de middagslaap. Nu is ze inmiddels een half jaar en slaapt ze 's nachts nog in de bakerzak. Ik maak me er echt niet meer druk om ik zie wel hoe het allemaal gaat lopen. Al slaapt ze er over 3 maanden nog in, ik heb een uitgerust en vrolijk kind en daar gaat het toch om.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en als je vragen hebt dan hoor ik het wel.
Succes!!!
Groetjes Naomi

Bedankt voor de reacties.

Vannacht Thijn lekker in zijn bakerszak gedaan.
We hoefden geen 1 keer naar boven om te sussen ofzo en heeft van 19.30 tot 7.30 aan een stuk doorgeslapen.

En zo kennen we ons ventje weer terug.

Na 1e voeding in bakerszak gelegd en ook weer even geslapen.

Dus we blijven t met kleine stapjes proberen.

gr

Terug
Bovenaan