hoe gaat het met de rapley-ers?

A

Anoniem

Guest
Daar ben ik wel benieuwd naar.

Berend is nu 7 maanden en het stukjes eten gaat hier niet / heel langzaam. En meneer wordt er ook niet echt blij van. Alleen nectarine en pruim is een succes. Het eten lijkt hem toch ook maar heel weinig te interesseren. Speelgoed in de mond is eigenlijk leuker.

Soms krijgt hij wel prutjes (bij de gastouders, of als we zelf ook "prut" eten zoals spinazie) en dat lijkt hij veel fijner te vinden.

Is hij lui?
Is hij er nog niet klaar voor?
Is dit normaal?
Hoe gaat dat bij jullie?

Floor heeft vandaag voor het eerst zelf een banaantje gegeten, een halve welteverstaan omdat madam er een grote kliederboel van maakte, haha.
Verder prak ik het meeste toch wel iets fijn omdat ik dat gekokhals toch een beetje eng vind. Zo heel fijn als bij de oudste maak ik het trouwens niet, er mogen best stukjes inzitten vind ik. Bij Tijmen liep ik tegen het probleem aan dat hij echt een hekel aan stukjes kreeg omdat ik alles pureerde voor hem. Hij heeft echt heel lang gekokhalst als hij een stukje in zijn mondje had, hij doet het nu nog soms bij appel en hij is 2,5 jaar! Dit wil ik bij Floor dus graag voorkomen.
groetjes van Ruth

Ik ben niet zo voor methodes, behalve dan de methode kijk naar je kind en volg je hart methode.

Ik had tot vorig jaar met mijn zoon nog nooit van de rapley methode gehoord. Mijn twee oudste dochters (nu 7 en 9 jaar) kregen destijds prutje afgewisseld met stukjes broccoli, wortel fruit etc. etc. Maar   dus ook geregeld een prutje omdat dat op dat moment even zo uitkwam. Afwisselen was bij mijn dochters de manier en het zijn goede eters geworden. ok dochter nr 2 is wat traag maar ze lust bijna alles.

Met verbazing las ik vorig jaar hoe sommige mensen het wilde doen. Alles voorschotelen als brokjes en het kind moest vooral alles zelf doen. En ze noemde dat Rapley. Ik heb me er verder niet in verdiept, maar ben ook bij mijn zoon gewoon aan de slag gegaan met prutjes en brokjes afwisselen en ja ook het zelf doen, maar dan zonder het rapley te noemen.

Volgens mij is eten van een lepeltje of een vorkje   ook een techniek die kinderen moeten leren. Ondertussen is mijn zoon bijna 17 maanden. eet alles, en allang geen prutjes meer. Een potje kan me de laatste keer niet herinneren. Alles eet ie mee. Het ene gewoon met een vorkje (zelluf) en andere dingen voeren we hem, omdat hij anders (bijv. met rijstkorrels) wel erg lang bezig is, maar ook hier mag hij het wel even zelluf proberen.

Onze dochter nu 4,5 maand krijgt straks ook gewoon alles afgewisseld. En wil ze de brokjes niet zelluf doen, dan voeren we toch een prutje. Uiteindelijk leren ze het toch wel om het zelluf te doen.

Dus kijk lekker naar je kindje, en als hij met 7 maanden nog geen interesse toont voor het zelluf brokjes eten, dan is je kind niet lui, maar er gewoon nog niet aan toe. Wissel lekker af, waarschijnlijk komt het vanzelf.
Volg vooral je gevoel.

Miep

Fruit pureer ik meestal. Appel gaat nu eenmaal moeilijk uit de hand.

Warm eten weigert ze gepureerd of geprakt. Ik heb het wekenlang geprobeerd, maar we doet gewoon haar mond niet open. In brokken op een bord wordt ze wild enthousiast. Ze krijgt dan nog niet veel binnen, hier en daar wat. Behalve de witlof, die schrokte ze zo'n beetje heel naar binnen.

Rijstwafels gaan perfect. Brood in kleine stukje zelf pakken of ik stop ze in haar mond. Gaat ook goed.

Drinken uit een gewone beker gaat zonder morsen en uit een rietje gaat ook goed.

Wel grappig. Mijn oudste kreeg 4 jaar geleden prutjes. Ze eet nu heel slecht. Op een hele dag een boterham zonder korsten en 2 minihapjes warm eten (als ze het al aanraakt...).

Ik ben pas een paar dagen geleden begonnen met fruit en ze krijgt er nog niet heel veel van binnen. Ik prak een beetje fruit met een vork redelijk fijn maar wel met stukjes en die geef ik aan haar. Ze wil tot nu toe graag zelf het lepeltje vasthouden en dan help ik haar een beetje met de lepel naar haar mond brengen. Verder geef ik haar ook een stukje fruit wat ik niet geprakt heb. Die pakt ze wel aan, stopt in haar mand, knaagt een beetje en laat dan weer vallen. Dat herhaalt zich dan een paar keer en dan geef ik weer een hapje.

Lekker afwisselend dus! Ik geloof, aan haar ontlasting te zien, dat ze op deze manier wel het een en ander binnenkrijgt, ze proeft het in ieder geval wel en dat is nu het belangrijkste lijkt me. Ik weet nog niet hoe ik dit ga doen met groente, beetje hetzelfde denk ik. Rijstwafel geef ik ook af en toe in de stad en dat gaat super, lekker sabbelen!

Geen echte Rapley dus, beetje een combi van wat me zelf lekker en prettig lijkt. Ik zal vanzelf wel zien op welke manier ze het liefste eet. Het is allemaal nog een beetje aftasten.

Nou, aan mij heb je niet zoveel, want we zijn nog nauwelijks begonnen. Op komkommer, banaan  en mango sabbelt ie heerlijk. Wortel en aardapel gingen enthousiast naar zn mond maar werden net zo hard weer naar buiten gewerkt, haha. Ik ben dus erg benieuwd naae de verhalen van de andere ervaringsdeskundigen!

bedankt voor jullie reacties.

Misschien gaat het eigenlijk ook best prima en ben ik gewoon te ongeduldig (en hij ook, want als het lekker is moet het snel naar binnen en zijn die stukjes moeilijk en dus heeel frustrerend).

@ ruth:
en thijmen eet toch nog steeds niet echt geweldig, of niet? ik heb al wel gemerkt dat het Berend niet echt uitmaakt dat  er kleine stukjes in zijn eten zitten. Dus als ik jou zo hoor, is het verstandig om dan die blender ook maar helemaal niet te gaan gebruiken.

@ Miep:
die rapley methode spreekt mij erg aan. ik heb er op dit dorum ook voor het eerst van gehoord. Uiteindelijk kijk ik ook meer naar mijn kind dan naar de methode. Als hij geen stukjes wil, dan prak ik het. Maar ik ging me afvragen of ik niet te gemakkelijk toegeef. Maar je hebt gelijk, ik moet iets meer vertrouwen hebben in dat ze het uiteindelijk heus wel allemaal zellug gaan doen.

@ mama van marielle:
dus jij pureert toch ook wel dingen? Ik dacht dat jij zo'n hardcore rapley-er was en dat Vera al hele appels naar binnen schrokte. Goed om te horen hoe het bij jullie gaat en dat Vera vooral met warm eten enthousiast is. Gisteravond ontdekt: Berend eet ook een stukje gekookte aardappel! Joehoe, moeten we toch maar eens wat vaker aardappel gaan eten i.p.v. rijst...

@ bebek:
ben benieuwd hoe dat verder gaat. Het is hier  dus  ook nog een beetje aftasten.

Omdat ik eigenlijk niemand ken die ook stukjes eten geeft, en mensen in mijn omgeving mij nogal vreemd vinden, twijfel ik regelmatig of het allemaal wel goed is wat we doen. Hoezo onzeker?!

Misschien kunnen we elkaar hier een beetje op de hoogte houden van de voortgang?

om even positief te doen,   wat hier wel goed naar binnen gaat in stukjes:

- nectarine
- pruim
- gekookte aardappel
- broodkorst

Berend met nectarine...

Terug
Bovenaan