Hoe geef ik rust aan onze druktemaker?

Hoi! Wij hebben een hele lieve, ondernemende dochter van 14 maanden. Ze is altijd wel iets aan het doen. Ze heeft een korte concentratieboog en is snel ‘verveeld’. Ze kan niet gewoon rustig in een stoel zitten bijvoorbeeld, dan moeten we haar echt bijvoorbeeld iets van lego geven of een filmpje aan zetten. Naast dat het voor ons zelf fijn zou zijn als ze af en toe rustig in de stoel kan zitten (bijvoorbeeld als we aan het eten zijn), vind ik het voor haar ook belangrijk dat ze haar rust kan leren pakken. Nu is dit natuurlijk grotendeels haar karakter, maar ik merk dat ze heel moeilijk zelf haar rust kan pakken omdat ze altijd ‘aan’ staat. Hoe kan ik haar wat meer rust geven zonder meteen een filmpje aan te moeten zetten (om haar even rustig te laten zitten)?<br />
 
Is de leeftijd. Onze zoon heeft dat ook maar nu die 2 is kan die weer poosje rustig gaan bouwen met blokjes of met de autos spelen. Wel zorgen wij ervoor dat ie met slapen wel volledige rust heeft.
 
Is inderdaad wel de leeftijd. Ons zoontje kon ineens met 18 maanden heel lang zelf spelen (maar dan moest het wel superleuk speelgoed zijn). Ik heb toen allemaal duplo voertuigen voor hem gekocht en daar is hij uren achter elkaar mee bezig geweest.
Met die 14 maanden gingen we veel wandelen, naar de kinderboerderij en op het loopfietsje (toen nog een 3 wieler). Met 14 maanden kunnen ze zichzelf nog niet lang achter elkaar zelf vermaken zonder dat je meespeelt.
Nu is hij 26 maanden en kan ik hem gerust aan tafel zetten met kleurtjes/stickers of met klei en dan zit hij zomaar een uur aan de tafel te rommelen en krijg ik de mooiste kunstwerken
 
Hier ook wel zo, 13 maanden maar altijd al geweest. Is ook lastig om zonder iets te doen een kwartier in je stoel te zitten dus wij geven vaan een boekje, een lepel van ons, tube, potje dat rammelt of ander speelgoed. Maakt niet zoveel uit wat maar dan is hij wel 5 min aan het prutsen en wij eten. Dus dat is misschien een idee of lukt dat ook niet? We hebben intussen wel bijna continu interactie met hem hoor, lepel oprapen, kiekeboe, complimentje als iets lukt, iets vertellen over het boekje enz
 
Dat is inderdaad nog niet zo gek, had mijn zoontje ook enorm op deze leeftijd. Er met hem op uit hielp het beste, filmpjes hoeft nog niet echt op deze leeftijd. In het fietsstoeltje zitten en rondkijken of vanuit de wandelwagen als je ergens bent vinden ze fijn. Of in bad laten spelen, dat was soms ook even een rustig moment. Verder was hij altijd in de weer (tijdens eerste COVID lockdown dus met ondertussen werken een ramp ?). Nu is hij een jaar ouder en kan wat langer alleen spelen, maar het blijft een ondernemende druktemaker.
 
Klinkt voor mij heel normaal. Hier een dochter van 16 maanden. Die kan ook geen paar seconden even niks doen en rustig zitten. Wij hebben alleen haar en verder weinig vergelijkingsmateriaal. Dus ik ging ervan uit dat het normaal dreumesgedrag is. 
We hebben wel wat trucjes. Rustiger eten (niet rustig dus ?) lukt door haar zelf te laten eten. Ze krijgt alles in stukjes of in een siliconen kom met lepel. Ze oefent ook al goed met de vork. En dan lekker zelf laten prutsen en knoeien. Ze eet wat ze eet, soms veel en soms bar weinig. Maar voeren stond ze toch al niet toe. Bijkomend voordeel is dat ze lekker bezig is terwijl wij ook even gauw ons bord leeg kunnen eten. Je moet wel vrede hebben met hoeveel er op de grond belandt of in de haren gaat. 
Toen ze een aantal weken geleden ziek was, was ze zo huilerig dat ze het toestond om op mijn schoot met haar buik op mijn buik te liggen. En op een kussentje naast me op haar rug. Nu is ze al lang niet ziek meer. Maar dat heeft ze onthouden. Ze komt nu soms ineens bij me op het kussentje liggen. Beetje prutsen met een autootje ofzo. Ik heb het dus niet bewust geleerd om rust te pakken. Maar inmiddels is ze oud genoeg om het gevoel te onthouden en wil ze het ineens uit zichzelf. Let wel: 2 minuutjes ofzo he... Dat is heel lang haha! Maar ik hoop dat het meer wordt. Laatst met een driftbui wilde ze ook perse daar liggen. En toen ik haar bij mij wilde laten uithuilen gilde ze nog even harder, was direct weer kalmer op het kussentje. Ik stimuleer het nu een beetje. Het rustkussentje ?
Heel gaaf of nieuw speelgoed, speelgoed dat al een tijdje uit zicht was. Daar kan ze dan even een kwartiertje rustig zelf mee spelen. 
Naar buiten. Buiten spelen in de tuin. Lekker alle plantenbakken af, aan de zandtafel etc. Naar de speeltuin. Dan kan ze haar honger naar ontdekken stillen en flink bewegen. Dat geeft daarna juist betere slaap. Maar ook wandelen. Dan zit ze wel lekker stil want dan is er veel te zien en horen enzo. Zo rustig krijgen we haar in huis niet. En daarom ga ik juist vaak wel even wandelen als ze ziek is. 
We hebben het grote kikker flapjesboek. Ze is helemaal in de ban als we het samen doorbladeren. Gegarandeerd 15 minuutjes rustig leesplezier. 
Pappa als klimmobiel op de grond. Lekker op laten vallen, overheen klimmen, kusjes en knuffels geven. Het is niet rustig zitten, maar wel redelijk kalm spelen terwijl pappa even een half uurtje tv kijkt. 
 
Probeer het te accepteren...

Hier mag ons zoontje (nu 24 maanden) altijd 2 stuks speelgoed uitzoeken voor aan tafel. Het mag niet te groot zijn, en geen knuffel.
Maar duplo of smartmax zijn echt top.

Verder gaan we minimaal 1x per dag naar buiten. Zwemmen we 1x per week en gaan we 1x per week naar peutergym. Lekker energie eruit!
 
Oja hier ook 1 van bijna 22 maanden. Ik noem der soms ook sprinkhaantje want ze zit nooit stil. En is ook aan van sochtends tot naar bed gaan, daar bij zingt en kletst ze ook de hele dag haha! Als ze eet in der stoel gaat der benen of zithouding ook alle kanten op, maar ze eet wel, dat dan weer wel. Ik denk gewoon dat het bij de leeftijd hoort. 
 
Terug
Bovenaan