hoe gekolfde melk opwarmen pannetje of magnetron??

Gewoon in een pannetje of grote mok met warm water. Niet in de magnetron of in kokend water want dan gaan de waardevolle stoffen verloren. Ja, het mag wel in de magnetron, maar dan moet je het heel laag verwarmen geloof ik en enkele keren zwenken zodat het geleidelijk warm wordt. Kijk anders even op borstvoedingsforum.nl, daar staat van alles over borstvoeding bewaren, opwarmen etc,

Ik heb gehoord de afgekolfde melk absoluut niet in de Magnetron te doen. Misschien een flesverwarmer? Die van de prenatal passen alle flessen en zelfs potjes voeding in, is ook handig voor als je een keer ergens bent waar er geen magnetron is.

groetjes Ilona

Hoi,

Je mag moedermelk gewoon opwarmen in de magnetron. Zie onderstaande info van het voedingscentrum. Bij mijn eerste mocht het niet (2002), bij de tweede inmiddels wel (2004). Ze verzinnen altijd wel iets wat persé wel of niet mag.
Gr,

Maria

Kan ik moedermelk opwarmen in de magnetron?
Afgekolfde moedermelk kan net als flesvoeding worden opgewarmd in een flessenwarmer, de magnetron of ‘au bain marie’ in een pannetje met warm water. Hierbij is het belangrijk dat de moedermelk niet warmer wordt dan 30-35 ˚C. Dit is een goede drinktemperatuur. Afgekolfde moedermelk verliest namelijk beschermende stoffen bij temperaturen boven 50 ˚C.
Hoe lang een fles met moedermelk voor het opwarmen in de magnetron moet, is afhankelijk van de hoeveelheid melk en het vermogen van de magnetron. Een globale richtlijn is een fles met 100 ml circa 30 seconden te verwarmen bij een vermogen van 600 Watt.
Schud het flesje goed en controleer voor de veiligheid altijd de temperatuur van de melk met een druppeltje op de binnenkant van je pols.

Als ik iets in de magnetron opwarm, wordt het altijd ongelijkmatig heet. Dan moet ik na afloop eerst roeren/omscheppen. Dan lijkt het mij dat dat ook voor BV geldt en dat zou betekenen dat een deel van de melk zeker boven 50 graden komt.

Hoe dan ook, ik doe het niet. Ik warm het au bain marie op in water waar ik mijn zoon ook in zou durven baden, dus maximaal zo'n 37 graden.

Groetjes!
Tess

borstvoedingsverenigingen en ons CB geven aan dat er eiwitten kapot gaan als je BV opwarmt in magnetron (op t werk mogen we med met eiwitten ook niet in magnetron warmen). Dus hebben wij flessenwarmer gekocht, kan gewoon bij prénatal. Daar zete manlief de flessen in. Altijd checken aan binnenkant pols hoe warm de melk is, op welke manier je ook opwarmt!
Groetjes mira, sinds 02-01 trotse mama van jaap

Terug
Bovenaan