Hoe gevaarlijk is een hoge bloeddruk?

Hallo,

Ik ben momenteel ruim 38 weken zwanger,en heb gedurende mijn hele zwangerschap een constante en goede bloeddruk gehad.(135/75)-(140/80.)
Nu verleden week was die ineens 140/90 en ik moest gelijk bloed laten prikken in het ziekenhuis voor zwangerschapsvergiftiging. Gelukkig waren alle bloeduitslagen goed.
Nu ben ik vanmorgen weer geweest en hij was weer net zo hoog als verleden week.
Nu moet ik vrijdag weer komen meten en als die dan nog te hoog of hoger is moet ik naar de gynecoloog.Ik ben hier een beetje onrustig en bezorgt over,en dit komt niet ten gunste van mijn bloeddruk die bezorgdheid.
Weet iemand wat de consequetie,s kunnen zijn en heeft iemand hier ook ervaring mee.
Ik ben bang dat mijn kindje in gevaar komt ofzoiets.
Wie steld mij gerust.
Ik moet 2 uur rusten per dag,dus dat doe ik dan wel.
Ik hoop op een reactie!

Groet Lena

Hoi,
Heb er zelf nooit last van gehad, maar weet wel dat het met de doorbloeding van de placenta te maken heeft. Als je een hoge bloeddruk hebt, gaan er minder voedingsstoffen naar je kindje. Als je bij het ziekenhuis loopt, zullen ze het wel goed in de gaten houden en gelukkig ben je al zover in je zwangerschap dat ze je in geval van verdere stijging kunnen inleiden.
Ivy

Hallo!
Ik ben morgen 18 weken precies en heb vanaf het begin een hoge bloeddruk 160/100 of zelfs 160/110.
Ben voor controle van de vk naar de gyn gegaan en sinds vorige week aan de bloeddrukverlagende medicijnen.
Het schijnt dat je met een hoge bloeddruk kans op orgaan-falen hebt, waardoor nieren, lever etc. verminderd kunnen werken. Als je zwanger bent, wordt de placenta ook als een orgaan gezien, waardoor er inderdaad een tekort bij je kindje kan komen.
Wat ze mij verteld hebben, is dat het wel heel gevaarlijk kan zijn.
Jij bent inmiddels al 38 weken zwanger en als jouw bloeddruk nu nog verder omhoog zou gaan, zou dat kunnen duiden op zwangerschapsvergiftiging, waardoor er een verhoogde kans bestaat, dat ze je kindje gaan halen.
Uiteraard ben ik geen dokter, maar dit is wat men mij verteld heeft.
Ik ben zelf wel een beetje bang, dat mijn bloeddruk nog verder gaat stijgen, omdat ik zelf pas 18 weken zwanger ben en mijn kindje nog niet levensvatbaar is.
Met deze medicijnen (3 x per dag tabletje) moet mijn bloeddruk naar beneden. Nadeel vind ik wel, dat ik nu niet meer op een thuisbevalling moet rekenen, maar dat nemen we maar op de koop toe!!
Wens je in ieder geval heel veel succes!!! (ps laat je door mij niet ongerust maken, dit is puur mijn verhaal en...  je staat toch goed onder controle??)

Moosje,

even een positief bericht voor jou. Ook mijn bloeddruk was veel te hoog. Vrijwel direct in het begin van de zwnagerschap waar ik altijd zat op 110/70 ging ik nu naar 160/95. Wilswaar niet zo hoog als jouw bloeddruk, maar een flinke stijging dus. Ik ben er minder voor gaan werken, zodat de bleoddruk in ieder geval niet verder zou stijgen, en tot mijn grote verbazing sinds mijn zwangerschapsverlof (eigenlijk al een week eerder, want ik heb er een week vakantie voor aan geplakt) is mijn bloeddruk weer als vanouds. ik heb gehoord dat het wel vaker voorkomt dat de bloeddruk aan het einde van de zwnagerschap weer gaat dalen. Dus meid ik hoop het voor jou ook.

Heel veel sterkte

Miep

hey Lena,

Ook ik had vorige week ineens een bloeddruk van 140/90 terwijl ik altijd rond de 115/65 zat. Ze hebben meteen urine getest en moet nu voor een extra controle komen. Moest wel meteen minder werken en veel rusten. Tot mijn verbazing was mijn bloeddruk meteen gedaald naar 120/80. Voor mij is dat wel wat verhoogd maar niet te hoog.

Misschien is het een optie om wat rustiger te doen????

Liefs,

Danielle (33 weken)

Hoi Lena,

Bij mijn schoonzusje hebben ze gister de baby gehaald vanwege een hoge bloeddruk en dus het HELLP syndroom. Haar lever en nier functies waren niet goed meer, zij had ook pijn aanvallen boven in haar buik. Zo functioneerde de placenta niet goed meer waardoor de baby nauwlijks nog was gegroeid.
Ze moest in het ziekenhuis blijven met bedrust en medicijnen om de bleoddruk te verlagen. Dit ging in principe goed. Maar een paar dagen later ging het weer slecht en behaalde ze een onderdruk van 110. Eerst had ze 90 en dat baarde ook al zorgen bij de gyn. Ze hebben het kunnen rekken tot 34 weken, maar gister had mn schoonzusje het echt helemaal gehad en kon ze de pijn niet meer aan. Toen hebben ze gelukkig meteen ingegrepen. Met een keizersnede is ze moeder geworden van een jongetje, 1870 gram en 42 cm.
Kijk er mee uit, ze heeft een enorme hoeveelheid magnesium gekregen anders was ze in coma geraakt. Deze ziekte is gevaarlijk voor zowel moeder als kind!!!
Gelukkig ben jij al 38 weken ver, laat je goed controleren door de gyn.

Groetjes, Ris

Hoi Miep,
Ik ben full-time moeder en werk dus niet buitenshuis, waardoor ik gelukkig een beetje mijn tijd zelf kan indelen en op de bank kan  ploffen wanneer dat mij uitkomt. Is wel zo prettig, omdat ik dan gewoon rust kan pakken wanneer dat nodig is. Tot 16 weken was ik continu zo ontzettend moe, dat ik gewoon elke dag 's middags een slaapje van 2 uur kon pakken (en 's avonds om 8 uur alweer gevloerd was haha!!). Na de 16 weken kreeg ik weer mijn energie terug en slaap ik niet meer elke dag. Wel pak ik mijn rust wanneer nodig. En meer kan ik volgens mij toch niet doen. Ben blij dat ik goed onder controle sta en dat ik nu medicijnen krijg. Moet 31 maart terugkomen en dan hoop ik echt dat de bloeddruk gezakt is. Ik wacht wel af!!

Allemaal erg bedankt voor jullie reactie,s
Ik denk dat rust inderdaad een van de belangrijkste dingen is om de bloeddruk wat naar beneden te krijgen,
En mocht het echt uit de hand lopen dan nemen ze heus wel hun maatregelen neem ik aan.
Het enigste wat er dus van kan komen naar het kind toe is een groeiachterstand?
Mijn kind was 2 weken geleden naar schatting al rond de 7 pond dus dat zal niet het probleem zijn.
Nogmaals bedankt voor de reactie,s ik ben wel weer wat gerustgesteld.

Groet Lena
Jullie ook allemaal een goede zwangerschap verder!!

Terug
Bovenaan