Hoe groot is de kans dat het toch nog mis gaat na een goede (vroege) echo?

Ik lees geregeld mee op dit forum, maar heb nog nooit gereageerd. Afgelopen februari heb ik een miskraam gekregen. Met 7 weken verloor ik bloed en tijdens de echo een paar dagen daarna was geen hartje te zien, helaas. Nu het een tijdje achter me ligt, probeer ik het een plekje te geven. Maar nu vraag ik me af hoe vaak het eigenlijk voor komt dat je na een goede (vroege) echo toch nog een miskraam krijgt? Weet iemand dat? Ik heb zelf het idee dat de meeste miskramen gebeuren voordat je een hartje hebt kunnen zien. Maar is dat ook zo? En ik weet (ook van dit forum) dat het zien van een hartje nog geen garantie is, helaas.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik 'blij' was dat het mis ging toen ik nog niet lang zwanger was. Al is blij natuurlijk niet het gevoel dat ik had en heb. Maar ik bedoel dat het mij nog erger had geleken als ik langer zwanger was. En dat ik bijvoorbeeld eerst een goede echo had gehad. Want dat is toch de eerste mijlpaal waar je naar uitleeft. Het blijft in elk geval een spannende tijd, lijkt mij.
Groetjes,
Dory

Hey Dory,

Het klopt dat als er een goede hartactiviteit is gezien, dat de kans op een miskraam kleiner is. Dit komt omdat het al vaak fout gaat met de aanleg van het hartje. Volgens mijn gynaecoloog ben je dan de eerste mijlpaal alweer voorbij.

Helaas is het geen garantie maar de kans is wel kleiner als er een goed hartje gezien/gehoord is!

Die kans is inderdaad klein.
Ik heb vorig jaar een goed echo bij 9 weken gehad. De kans dat het goed zou gaan was 95%. Bij 11 weken alsnog een dood kindje.
Na onderzoek bleek dat het kindje Down had.
Dat was de reden dat het alsnog mis is gegaan.

Nu ben ik alweer 21 weken zwanger van een gezonde baby, zonder Down.

Ook ik heb 2 keer met 6 en met 8 weken een "goede" echo gehad met hartactiviteit, maar toen met 10 weken was het toch gestopt.
Inderdaad geen garantie als je een goede echo hebt gehad, maar de kans is wel kleiner.
Gr. mamajo.

Terug
Bovenaan