hoe groot moet het zijn???

A

Anoniem

Guest
hoi meiden,

Ik heb vorige week een echo gehad en daar uit bleek dat ik 8 weken zwanger was en de grootte van het kindje was 1.6 cm,,maar nou lees ik op internet dat het als het 8 weken is al 2 cm moet zijn is dat nou niet erg ???
groetjes xxx reza

Hoi Reza,

Volgens mij zijn de lengtes die je op internet vindt de gemiddelde  lengtes aan het einde van de ZSW. En deze verschillen ook van site tot site!

Volgens mijn eigen berekeningen (vanaf de 1e dag laatste menstruatie) had ik bijna 6,5 week zwanger moeten zijn bij mijn eerste (interne) echo. De gynaecoloog toonde me echter een soort schijvenboekje met alle lengtes en bijbehorende weken. Omdat mijn embryootje 'slechts' 4,4 mm, i.p.v. goed het dubbele  mas, was ik volgens dat boekje - en dus volgens de gyn. -  'pas'  5,5 weken zwanger.

Kan dus zijn dat jij ook gewoon minder ver in je zwangerschap bent als je dacht. Of  het kan ook zijn dat je embryo in het begin gewoon wat langzamer groeit... Kan  goed zijn dat bij mijn volgende bezoek aan de gyn. (7 weken later)  mijn ZSW nog een keer 'aangepast' moet worden.

Zou me dus geen al te grote zorgen maken als jouw embryo een beetje meer of minder meet als ze in internet aangeven!

Geruststellende groetjes,

Loïs

hoi.
ik heb het advies gekregen om niet te veel af te gaan wat er op het internet staat.
in het begin van mijn zwangerschap deed ik dat ook veel en zei dus ook tegen mijn gyn ja maar op internet staat dat het zo groot en zo zwaar moet zijn...
toen zei ze tegen mij denk je nu echt als de kleine te klein zal zijn dat we dat jullie niet zouden vertellen wij doen echt alles voor jullie en voor de kleine.
als er wat aan de hand is vertellen we dat gelijk dus ik moest me niet druk maken over wat je allemaal op die internetsite leest.
dus zolang de gyn of vk niks zegt is alles goed.
gewoon lekker genieten van de kleine uk in je buik.
gr linda

Hallo,
Vooral bij zo'n kleintje is het moeilijk meten. Er is namelijk nog niet overduidelijk een hoofd en beentjes enzo. Mijn gynacoloog zei datze het een beetje schatten..........ze meten wel, maar je weet nooit hoe de baby precies ligt. Als het kindje schuin ligt is eral weer een andere meting als dat het kindje mooi van links naar rechts in je buik ligt. En daarnaast stellen ze de zwangerschapsduur pas bij als er echt een week verschil tussen zit.
Grappig voorbeeld. Ik heb 2 vriendinnen die zwanger zijn, ze zijn beide met 12 weken naar de verloskundigge geweest. Vriendin A had een kindje van 4,5cm in haar buik en vriendin B een kindje van 5,5cm. In de boekjes staat dat je met 12 weken een kindje  van 6,5cm moet hebben.   Maar toch mochten ze allebei aanhouden dat ze precies 12 weken zwanger waren en het grappige is dat degene met het kleinste kindje volgens de berekening nog 1 dag eerder is uitgerekend ook als vriendin B. Heel raar..........zo zie je maar.
Maak je niet zo veel zorgen.

Groetjes Lillian

Terug
Bovenaan