Hoe groot was de schedel van baby bij geboorte

Hoi
Ik bn recent bevallen met 38 weken van een jongetje.
Hij woog 2805 gram bij geboorte. Hij heeft door omstandigheden 6 dagen op de neonotologie opgenomen geweest. Hier meten ze ook de schedel omtrek en die was 32 cm. Dit vonden ze klein. Mijn zoontje is ook een kleine baby en dit was ook gezien op de echos.. In verhouding lijkt het te kloppen. Ze hebben toen naar de naden op de schedel gekeken en de conclusie was klein maar geen congenitale afwijkingen gevonden.

Nou kwam net de huisarts op bezoek die dan zegt ja en er was wat met de schedel?.
Ik ben nu weer helemaal terug bezorgd en zeker als ik google en microcefalie tegen kom. Maar ik lees dat een normale schedel begint vanaf 32 cm bij 40 weken. En mijn baby is bij 38 weken geboren en dysmatuur. Zou het niet logisch zijn dat zijn hoofd dan ook klein is.

Iemand ervaring of iemand die mij kan geruststellen?.

Die van mij is geboren met 36.6 en had een schedelomtrek van 33,4 (in een andere broief staat 34cm, waarschijnlijk afgerond). 
Daar is nooit een opmerking over gemaakt. Ik heb ook totaal geen idee van wat t wel of niet zou zeggen maar dan heb je wellicht iets ter vergelijking? Daarnaast blijft t allerbelangrijkste uit te gaan van wat de experts zeggen en ook daar je verwardheid of ongerustheid aan te kaarten. 

Mijn zoontje is geboren op een termijn van 37.6 weken zwangerschap. Hij is dysmatuur geboren met een gewicht van 2720 gram. Zijn hoofdomtrek was 30cm. Hier is verder nooit iets over gezegd of mee gedaan. Inmiddels is hij ruim 2 en ontwikkelt prima en groeit op de gemiddelde curve. Als ik nu zijn groeicurve bekijk dan zat hij qua hoofdomtrek bij de geboorte ver onder de curve, met 1 maand op -2, met 2 maanden op -1 en met 3 maanden op de gemiddelde lijn.

[quote quote=10567343]Mijn zoontje is geboren op een termijn van 37.6 weken zwangerschap. Hij is dysmatuur geboren met een gewicht van 2720 gram. Zijn hoofdomtrek was 30cm. Hier is verder nooit iets over gezegd of mee gedaan. Inmiddels is hij ruim 2 en ontwikkelt prima en groeit op de gemiddelde curve. Als ik nu zijn groeicurve bekijk dan zat hij qua hoofdomtrek bij de geboorte ver onder de curve, met 1 maand op -2, met 2 maanden op -1 en met 3 maanden op de gemiddelde lijn.[/quote]
Hoi Mirtje
Ja gek he dat ze het bij mij wel benoemen en gingen kijken of de naden niet waren dicht gegroeid. Nou vind ik dat niet zo erg. Maar dat het wel als vervolg in de brief staat baart mij zorgen.
Elk arts zal miss hier anders mee omgaan. Ik hoop dat hij blijft groeien.

Mag ik vragen waarom jullie kindjes als dysmatuur bestempeld zijn? 
Mijn dochter is met 37+2 geboren met 2660 gram. Ze is nooit dysmatuur genoemd. Ze zeiden telkens tegen mij: tussen de 2500 en 4500 gram met 40 weken is "normaal".. 
Dus hoe kan het dat jullie kindjes wel dysmatuur zijn maar de mijne niet? 
Gewoon een oprechte vraag mocht het bot overkomen door de manier van vragen ?

[quote quote=10567450]Mag ik vragen waarom jullie kindjes als dysmatuur bestempeld zijn? Mijn dochter is met 37+2 geboren met 2660 gram. Ze is nooit dysmatuur genoemd. Ze zeiden telkens tegen mij: tussen de 2500 en 4500 gram met 40 weken is “normaal”.. Dus hoe kan het dat jullie kindjes wel dysmatuur zijn maar de mijne niet? Gewoon een oprechte vraag mocht het bot overkomen door de manier van vragen ?[/quote]

Ik weet het niet, op alle brieven staat dysmatuur.
Terwijl er tegen mij ook gezegt is boven 2500 is prima. Ik denk dat het ook weer per arts of ziekenhuis afhangt? 

Terug
Bovenaan