<p>Hoi allemaal, <br /><br /></p><p>Ik zou graag eens wat ervaringen / tips krijgen over het volgende. Onze dochter is 20 maanden en maakt van alle alledaagse dingen een gevecht: tanden poetsen, haren doen, eten, slapen. Ontbijten en lunchen gaat nog wel, pap eet ze met smaak op, boterhammen vindt ze ook prima, maar warm eten 's avonds is een ramp. Regelmatig draait ze protesterend en krijsend haar hoofd weg, duwt ze het bord weg etc. Haar zelf laten eten is ook niet persé de oplossing. Vorige week nog wilde ze niet van haar bord eten, maar wilde ze het Olvarit potje uitlikken. Toen lukte het toch om haar stiekem hapjes te voeren, maar dit is niet de manier waarp je haar wil laten eten. Tanden poetsen wil ze ook niet, we maken er een liedje van, soms poets ik op hetzelfde moment mijn tanden, ze wil zelf de tandenborstel in haar mond doen maar ze kan natuurlijk niet poetsen. Als ik het dan over wil nemen, wordt ze woest en gaat ze huilen. Ook slapen gaat niet goed; na 20 maanden slaapt ze nog steeds niet door. Ze wil iedere nacht een flesje warme melk, krijgt ze die niet, dan blijft ze net zo lang krijsen (soms zelf overgeven ervan), totdat ze haar zin krijgt. En geloof me, ook na 1,5 uur. Ik wil niet boos worden, want dat werkt averechts. Soms ben je er natuurlijk wel een beetje klaar mee, dus dan reageer je ook zo, maar dan gaat ze alleen maar harder huilen. </p><p>Het is een heerlijk kind, dat grapjes maakt, goed kan spelen, met wie we de grootste lol beleven, op de opvang vinden ze haar geweldig, maar iedere dag hebben we dus meerdere momenten strijd. Hoe loodsen we haar hier nu doorheen? </p>