<p>Hoi mama’s,</p><p>Mijn dochter is nu 14 weken. Toen ze kleiner was had ze erg last van reflux, waardoor ze overdag voornamelijk in de draagzak sliep en ‘s nachts op mijn borst. Vanaf 9 weken kon ze beter op haar rug liggen en ben ik haar overdag steeds vaker in haar bedje gaan leggen. Op een gegeven moment deed ze al haar dutjes overdag in haar bed. Meestal sliep ze twee korte dutjes van 45 min en 2 langere van 1,5 uur. Helemaal zonder strijd ging dat niet. Ik lette op haar vermoeidheidssignalen en legde haar altijd volgens een vaste routine te slapen (gordijnen dicht, witte ruis aan, inbakeren, knuffelen, in bed leggen). Vaak begon ze tijdens de routine al te huilen, maar kreeg ik haar door rustig te sussen en haar op haar rugje te kloppen haar toch in haar bedje in slaap en sliep ze vervolgens dus goed. <br /><br /></p><p>Sinds een week lukt dat niet meer. Ze is een hele alerte en sociale baby en blijft liever gezellig doen dan dat ze aangeeft moe te zijn. Sinds twee weken vind ik het steeds moeilijker worden te zien wanneer het tijd is om haar te laten slapen. Ik probeer haar naar het einde toe van haar wakkertijd op een rustig plekje te leggen in de hoop dat ze het dan beter laat zien, maar soms gebeurt er helemaal niets: geen gaap, geen rode wenkbrauwen, niet staren, niets, totdat ze opeens begint te jengelen en het al te laat is. <br />Vervolgens lukt het dan niet om haar in haar bedje in slaap te krijgen, omdat ze te overstuur raakt als ik haar neerleg. </p><p>Nu ben ik van aanpak veranderd. Richting einde wakkertijd (beetje op de gok, omdat ze het dus niet goed laat zien) doe ik hetzelfde slaapritueel, maar hou haar vervolgens bij me, ipv in haar bedje te leggen. Maar ook dan valt ze niet rustig in slaap, maar begint hard te huilen... Soms duurt het wel twintig minuten voor ze in slaap valt. Soms nog langer. Wegleggen als ze eenmaal in een diepe slaap is lukt vaker niet dan wel, zodra ze in haar bedje wordt gelegd is ze weer klaarwakker. Vandaag bijna twee uur in de weer geweest om haar in slaap te krijgen, zonder succes. Man besloot haar in de draagzak te nemen. Zodra we haar uit haar inbakerdoek haalde en hij haar mee naar beneden nam, begon ze weer te lachen en te korten. Terwijl ze al drie uur wakker was. Dat moet oververmoeidheid zijn, toch? Het voelt zo tegenstrijdig haar in slaap te helpen, terwijl ze nog vrolijk oogt. </p><p>Nu slaapt ze al een paar dagen het gros van haar dutjes volledig bij mij op de arm. Op zich vind ik het niet erg om haar bij me te houden, ze is immers nog klein, maar door het huilen dat er aan vooraf gaat lijkt ze hier niet per se tevreden mee. Ook slaapt ze niet per se beter, ik heb het idee dat haar dutjes nu juist korter zijn dan toen ik haar nog in haar bedje in slaap kreeg. Voelt dus als een enorme stap terug, terwijl ik hoopte (verwachtte?) dat alles een stukje makkelijker zou gaan met 12 weken. Over twee weken begin ik weer met werken en gaat zij naar de opvang, wat ik nu best spannend vind. <br /><br /></p><p>De nachten zijn overigens ook rommelig. Ze komt meestal tussen elf en één en tussen drie en vijf voor een voeding, maar is tussendoor ook meerdere keren huilend wakker en heeft dan hulp nodig om weer in slaap te komen, wat met dezelfde strijd gepaard gaat. <br /><br /></p><p>Tips, ervaringen? Herkent iemand de moeite met het juiste moment herkennen om baby naar bed te brengen? En de twijfel of ze overprikkeld of wel gewoon vrolijk is? </p><p> </p>