Hoe herken je een blaasontsteking?

<p>Hoe herken je een blaasontsteking? Ik heb het weleens gehad een periode aantal jaren geleden, ging dan echt door de grond van de pijn. Vaak kon ik het met een overdosis aan cranberry pillen dan zonder AB oplossen. </p><p>Maar ik ben nu 12-13 weken zwanger en merk dat ik opeens heel veel moet plassen. De plas ruikt ook wat anders/sterker. Urine is ook veel lichter terwijl ik niet mega veel drink. Ik merkte de afgelopen paar nachten al dat ik vaker moest, heb ik boven maar iets neergezet want anders vaak naar beneden. Maar nu merk ik dus vandaag ook overdag. Geen pijn en geen licht bloedverlies verder. Moet ik dit testen? </p>

Hoi, ik heb tijdens mijn 1e zwangerschap een blaasontsteking gehad, de klachten waren heel gek, ik moest vaak en kort plassen, ik voelde alleen een beetje een raar gevoel in m’n onderbuik, maar geen pijn, dit besprak ik met mijn vk en ze raadde me aan m’n urine naar de huisarts te brengen. 
Na mijn bevalling van onze 2e kreeg ik ook blaasontsteking en dat was heel anders; ik had zoveel pijnsteken, ik verging van de pijn. 
Het is heel belangrijk dat je ‘vage’ klachten bespreekt met je vk, een onopgemerkte blaasontsteking tijdens je zwangerschap kan veel nare gevolgen hebben, waaronder het vroegtijdig opwekken van de bevalling. 
Als je twijfelt; overleg even met de doktersassistente en breng een potje urine weg. Zoveel moeite is dat niet. Tijdens mijn 3e zwangerschap heb ik dit vaak gedaan. 

Hoi,
Overleg met je vk. Ik ben nu bijna 19 week en al 2x een kuur gekregen voor blaasontsteking. Ik had verder eigenlijk geen klachten alleen bij de 1e keer wat licht bloedverlies en misschien wat vaker plassen dan anders. 
Standaard procedure is dat ze dan je urine op kweek zetten waardoor bij mij erachter zijn gekomen dat ik drager ben van streptokokken type b. Schijnt best vaak voor te komen maar je kunt er alleen achter komen door de kweek. Hierdoor heb ik waarschijnlijk wel een medische indicatie. Belangrijk om te weten dus! 
Daarnaast kun je toch gewoon iedere ocntend zonder verwijzing je urine inleveren bij de assistente als je een vermoeden hebt? Tenminste is bij mij wel zo. 

Ik herken het aan veel moeten plassen en als je net geweest ben zou je wel weer kunnen de hele dag aandrang eigenlijk.
Ik voel ook altijd wat steken in mijn buik en rugpijn.
Als je het niet vertrouwd gewoon urine weg brengen:)

Je herkent het door je urine naar de huisarts te brengen. Kleine moeite en je weet het dan zeker. Bij zwangerschap kun je namelijk weinig ervan merken maar als je er te lang mee loopt kan t wel gevolgen hebben. 

Hey allemaal, nog bedankt voor de reacties! Heb vanmorgen toch wat urine weggebracht maar was schoon, niks aan de hand dus. Heb nog wel steeds aandrang om te plassen. Is dat een zwangerschapskwaal rond de 13e week?

Dat kan hoor. Je baarmoeder groeit constant en het kan zijn dat deze op je blaas drukt.
Het vele plassen en het gevoel hebben dat je moet wordt nog wel erger ;) 
Ik ben nu 23+4 en soms zit ik iedere 20min op de wc ? Baby ligt bij mij helemaal onderin en schopt dus vaak tegen mn blaas. 

Terug
Bovenaan