Als leerkracht kom ik regelmatig problemen tegen die kinderen ervaren als ze leerstof aangeboden krijgen op school.
Ze snappen het niet of ze weten het allang. De uitleg duurt te lang. Ze hebben zelf al een oplossing bedacht. Ze snappen de manier van uitleg niet.
Veel kinderen reageren vanuit hun problemen (dit gebeurd niet alleen in de klas ook in andere opvoedingssituaties). De problemen die kinderen zichzelf niet hebben opgelegd, maar die heel vaak zijn ontstaan in de klas of elders. Als leerkracht en moeder weet ik ook dat je inhaakt op waar de fouten of achterstanden komen, leer- en/of gedragsproblemen ontstaan. Kortom de kinderen ervaren hun tekortkomingen en worden daarop bijgespijkerd. Maar is dit wel zo handig?
Een school voor dieren.
Er waren in de dierenwereld dieren die vonden dat ze meer moesten doen aan het onderwijs. Dus besloten ze een school op te richten. Ze stelden een lesprogramma samen dat bestond uit hardlopen, klimmen, zwemmen en vliegen. En om het makkelijk te maken kregen alle dieren hetzelfde vakkenpakket.
De eend kon geweldig zwemmen; beter zelfs dan zijn leraar. Maar in hardlopen was hij slecht. Om dat bij te spijkeren kreeg hij hardlopen tijdens de zwemuren en moest hij na blijven voor extra looplessen. Tenslotte waren zijn poten zo toegetakeld dat hij ook met zwemmen niet verder kwam dan een 6. De schoolleiding vond dat echter acceptabel dus niemand maakte zich daar zorgen over, behalve de eend zelf.
Het konijn begon met hardlopen als beste van de klas, maar kreeg een zenuwinzinking omdat hij bij het zwemmen nog zoveel te leren had.
De eekhoorn kon geweldig klimmen, totdat het verkeerd ging met vliegen, omdat haar leraar perse wilde dat ze op de grond landde in plaats van op een andere tak. Ze kreeg gebroken nagels omdat ze teveel oefende en had uiteindelijk een 6 voor klimmen en een 5 voor vliegen.
De adelaar was een probleemkind en werd streng aangepakt. Bij de klim-lessen was hij steeds als eerste in de top van de boom, maar hij stond erop dat op zijn eigen manier te doen.
Aan het eind van het schooljaar was het hoogste gemiddelde cijfer voor de vliegende bergaap, die redelijk kon klimmen, aardig kon hardlopen en ook nog een beetje kon zwemmen en vliegen. Hij mocht namens de leerlingen de ouders en de docenten toespreken. De andere dieren zaten er bedrukt bij. De meeste waren gezakt in twee van de vakken en in de andere twee waren hun prestatie achteruit gegaan……..
Moraal van dit verhaal…….?
Hoe intelligent is mijn kind? of is het meer Hoe is mijn kind intelligent.
Zit onder het zichtbare (niet gewenste) gedrag misschien een ontzichtbare kwaliteit (creativiteit, slim, analytisch vermogen, behulpzaam, zorgzaam, lief, vriendelijk, spontaan, sportief, etc.).
Groetjes Knof