hoe intelligent is uw kind?



Als  leerkracht kom ik regelmatig problemen tegen die kinderen ervaren als ze leerstof aangeboden krijgen op school.
Ze snappen het niet of ze weten het allang. De uitleg duurt te lang. Ze hebben zelf al een oplossing bedacht. Ze snappen de manier van uitleg niet.
Veel kinderen reageren vanuit hun problemen (dit gebeurd niet alleen in de klas ook in andere opvoedingssituaties). De problemen die  kinderen zichzelf niet hebben opgelegd, maar die heel vaak zijn ontstaan in de klas of elders. Als leerkracht en moeder weet ik ook dat je inhaakt op waar de fouten of achterstanden komen, leer- en/of gedragsproblemen ontstaan. Kortom de kinderen ervaren hun tekortkomingen en worden daarop bijgespijkerd. Maar is dit wel zo handig?


Een school voor dieren.




Er waren in de dierenwereld dieren die vonden dat ze meer moesten doen aan het onderwijs. Dus besloten ze een school op te richten. Ze stelden een lesprogramma samen dat bestond uit hardlopen, klimmen, zwemmen en vliegen. En om het makkelijk te maken kregen alle dieren hetzelfde vakkenpakket.
De eend kon geweldig zwemmen; beter zelfs dan zijn leraar. Maar in hardlopen was hij slecht. Om dat bij te spijkeren kreeg hij hardlopen tijdens de zwemuren en moest hij na blijven voor extra looplessen. Tenslotte waren zijn poten zo toegetakeld dat hij ook met zwemmen niet verder kwam dan een 6. De schoolleiding vond dat echter acceptabel dus niemand maakte zich daar zorgen over, behalve de eend zelf.
Het konijn begon met hardlopen als beste van de klas, maar kreeg een zenuwinzinking omdat hij bij het zwemmen nog zoveel te leren had.
De eekhoorn kon geweldig klimmen, totdat het verkeerd ging met vliegen, omdat haar leraar perse wilde dat ze op de grond landde in plaats van op een andere tak. Ze kreeg gebroken nagels omdat ze teveel oefende en had uiteindelijk een 6 voor klimmen en een 5 voor vliegen.
De adelaar was een probleemkind en werd streng aangepakt. Bij de klim-lessen was hij steeds als eerste in de top van de boom, maar hij stond erop dat op zijn eigen manier te doen.
Aan het eind van het schooljaar was het hoogste gemiddelde cijfer voor de vliegende bergaap, die redelijk kon klimmen, aardig kon hardlopen en ook nog een beetje kon zwemmen en vliegen. Hij mocht namens de leerlingen de ouders en de docenten toespreken. De andere dieren zaten er bedrukt bij. De meeste waren gezakt in twee van de vakken en in de andere twee waren hun prestatie achteruit gegaan……..
Moraal van dit verhaal…….?

Hoe intelligent is mijn kind? of is het meer Hoe is mijn kind intelligent.

Zit onder het zichtbare (niet gewenste) gedrag misschien een ontzichtbare kwaliteit (creativiteit, slim, analytisch vermogen, behulpzaam, zorgzaam, lief, vriendelijk, spontaan, sportief, etc.).

Groetjes Knof



 
 
Interessant!

Klein voorbeeldje van mijn zoon:

Zichtbaar gedrag in groep 2: erg druk, zeer clownesk. Problematisch gedrag dus.
Pluim voor de school: zij keken verder dan het probleemgedrag: krijgt hij onvoldoende uitdaging? Halverwege groep 2 naar groep 3 'overgegaan'; hij kon er zijn ei kwijt, heeft binnen korte tijd alles ingehaald en het gedrag veranderde naar een rustig, betrokken jongen met een heel goede werkhouding! Dat is nog steeds zo, met behulp van veel extra taken (niet alleen cognitief, maar juist ook op creatief vlak/zelf dingen bedenken/ontdekken!).

Niet altijd makkelijk voor mijzelf als ouder overigens, maar wel o zo belangrijk: je richten op de mogelijkheden van je kind, de kwaliteiten en daarop inzoomen! (geldt overigens ook voor ons als volwassenen).
 
Hallo Hannah35,
Wat een geweldige ervaring. Het is zoveel leuker, interessanter en positiever om vanuit kwaliteiten en talenten naar kinderen te kijken dan naar 'ongewenst' gedrag. Onder elk gedrag zit een kwaliteit of talent. Als je zo kunt kijken maakt dat je ontzettend blij van binnen wordt. Heb het goed.
Groetjes, Knof
 
Hoi Hannah en Knof
Voor mij erg herkenbaar.
Mijn dochter dan 4,5 jaar heeft in het verleden forse slaapproblemen gehad en na veel gezoek en onderzoeken bleek dat (ondanks dat ze dit nog niet officieel mogen benoemen op deze leeftijd) ze hoogbegaafd. Nou is Robin altijd al een pittige tante geweest die goede grenzen nodig had. Ik was dan ook erg blij dat ze naar de basisschool kon (nov 2008) zodat ze meer uitdaging heeft.
Sinds 4 mnd mogen wij ons gelukkig prijzen en hebben we een gezonde zoon erbij. Natuurlijk hebben alle veranderingen en de huidige zomervakantie ook zijn weerslag op Robin gehad: druk gedrag, erg clownen, boos, enz.
Vandaag was weer eens een mindere dag en ik vind het heel erg om toe te geven dat ik vanmiddag op een verjaardag me zelfs ontzettend schaamde voor haar gedrag. En bij toeval kwam ik vanavond bij jullie berichtje en vraag ik me weer af of ze niet onderprikkeld wordt. Qua leeftijd zou ze groep 1 nog eens moeten doen en volgens de juffen is ze sociaal emotioneel ook nog echt niet toe aan groep 2. Maar jullie verhaal klinkt zo herkenbaar.
Zo het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat jullie misschien wat tips voor me hebben om eens te kijken hoe of wat.
Groetjes Sjannie
 
Hoi sjannie ik ken jouw situatie mijn dochter van 4,5 bleek ook uit onderzoeken "hb". Ze was met leervermogen een meisje van 7 maar sociaal emotioneel was ze 3 een hele grote kloof wat heel moeilijk is en vooral voor haar. Nu heeft ze een half jaar groep 1 gedaan en zagjes aan is ze sociaal emotioneel bij getrokken Nu hebben we in overleg met de school haar nog 1 keer groep 1 laten doen omdat ze het ontzettend naar haar zin heeft in haar klasje. Maar ze gaan haar 3 keer per jaar "bespreken"of er problemen zijn in de klas en op school. Heeft ze meer uitdaging nodig proberen ze haar lesstof tegeven van groep 2 maar wel in haar huidige klas. En verder bieden we het haar thuis ook aan als ze dat wil we wachten tot ze er zelf over begint. Je hebt veel leuke spelletjes wat ook als leermateriaal dient zo blijft het leuk en haar hoofdje wordt er ook moe van zoals ze zelf zecht en dan merk je ook aan haar gedrag dat ze rustiger is.

Zo wat een verhaal.
 
Terug
Bovenaan