Hoe je kind voorlichten ter voorkoming van misbruik

Hoi,
Ons dochtertje is nu 4 jaar en gaat naar de basisschool. Pas vertelde ze dat tijdens het overblijven een meneer haar had geholpen toen ze een grote boodschap had gedaan op de wc.  Dat  bleek een ander te zijn dan degene  die er meestal was. Klonk verder heel onschuldig.
Het zette mij wel aan het denken. Wanneer en hoe kan ik het beste beginnen met voorlichting ter voorkoming van  sexueel misbruik. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat ik haar bang ga maken dus het moet niet te zwaar worden.
Hebben jullie hier ervaring mee of zijn er misschien boekjes over?
Alvast bedankt!
 
Hallo,

Ik doe dat spelenderwijs. Uitleggen wat misbruik is, is niet nodig en ook nog eens heel moeilijk. Spelenderwijs betekent bv. tijdens het spelen wil mijn dochter wel eens als grapje mij een 'klapje' voor de billen geven, vast herkenbaar. Als zij dat doet dan zeg ik:'die billen zijn van mij' daar mag niet iemand zomaar aankomen. Ik vind het niet erg als jij dat doet als spelletje, maar mijn lijf is van mij, mijn benen, mijn armen, mijn billen, mijn hoofd. Jou lijf is van jou, jou benen, jou armen, jou billen, jou hoofd. Dat is van jou en daar mag niemand zomaar aankomen. De juf veegt wel eens je billen af.  Als iemand dat wel doet dan zeg je dat je dat niet wilt en zeg je het dan even tegen mama. Zo zijn er verschillende situaties naar bed gaan, knuffelen, kusje geven (aan wie wel en wie niet), in bad gaan, die uitnodigen om spelenderwijs daar mee om te gaan.

Succes, Knof
 
anderhalve maand geleden bij het naar bed brengen van onze kinderen waren mijn man en onze zoon van 5 nog een beetje aan het stoeien, tot  mijn zoon  plots zei; trek maar aan m'n pik! mijn man  schrok daar hevig van en reageerde(begrijpelijk) nogal heftig en vroeg meteen hoe hij daar aan kwam. mijn zoon klapte dicht(uiteraard) en zei dat hij dat van niemand had. ik ging rustig met hem praten en liet hem weten dat hij, hoe gek en naar ook, alles tegen papa en mama mocht vertellen. tot op de dag van vandaag weten we nog steeds niet waar hij die rare opmerking vandaan heeft maar, het kan ook zijn dat hij het gewoon heeft gehoordt, van vriendjes, op school,  maar het blijft gissen. ik vind de methode van knof een goeie, wij proberen onze kinderen ook bij te brengen dat als zij iets niet willen aan hun lichaam, betastingen enz,dat zij dat moeten laten weten. en het aan ons moeten vertellen. maar het blijft moeilijk, dat wel.
 
Hoi,

@ jmvb: kan me voorstellen dat je man daar van schrikt: wat een woorden zeg!

Ik zeg altijd tegen mijn jongens dat er niemand aan hun piemeltje mag komen alleen papa en mama om af te drogen (of bij bijv opa en oma als ze daar logeren) en de dokter als je daar pijn hebt!
Op de waarom vraag die dan ooit komt zeg ik dan: dat is jou speciale plekje en alleen jij mag bepalen wie daar aan mag komen!
Hoop dat het nooit gebeurd,,, ik zou echt niet voor mezelf instaan!

Gr MJ
 
Ik weet dat in heel veel gevallen het juist personen zijn die je denkt voor 100% te kunnen vertrouwen, maar als mijn kind   (ineens) niet bij een bepaald persoon zou willen zijn, laat ik ze daar ook niet mee alleen, wie het dan ook mogen zijn, zolang ik de reden niet zou weten zou ik ze daar bij weg houden, ook als het de vaste oppas of een leraar/trainer zou zijn of zelfs een familielid!

MJ
 
hoi hoi,

ik vind dit ook een heel moeilijk stuk binnen de opvoeding!!
ik heb het eigenhandig aan de hand gehad met me zoontjuh!
hij ging altijd met het dochtertje van een vriendin om bleef daar weleens slapen enz.
toen hij naar school ging voor het eerst kwam hij ook bij dat dochtertje in de klas  en in eerste instantie dacht ik nog van leuk heeft hij iig al iemand die die kent.
maar vanaf het moment dat hij idd naar school mocht was het smorgens om half zeven al schreeuwen echt schreeuwen dat hij niet wilde (was vlak voor de grote vakantie)
ik kende het niet van hem omdat hij altijd het figuurtje was dat al bij de deur riep doei mam kus kon er net nog vanaf en zwaaien hmmm waarom was dat nodig hihi
maar ja het was toch de grote school dus daar verweet ik het aan.
tot aan de laatste dag van de vakantie!
we zaten aan tafel buiten om ter afsluiting een bbq te houden toen we met ons zoontje op het gesprek kwamen dat hij die volgende ochtend weer naar school ging.
hij ging hier heel rustig op in en zei vervolgens mama ...... heeft altijd sex met ons... ik schrok maar heb het niet laten merken... vervolgens zei ik hem dat het niet mocht omdat hij altijd zo klein was en dat iets is voor grote mensen waarop hij vervolgens zei nee hoor mam ............. had gezegd dat mag als mensen van elkaar houden...
toen was ik effe uit me veld geslapen en wist effe niet hoe ik moest reageren dus heb ik het even laten rusten
later op de avond heb  ik hem dus verteld waarom hoe en wat natuurlijk  dit alles wel in begrijpelijke taal voor hem maar heb hem ook gezegd dat ik hiermee naar de juffrouw ga.
vervolgens de volgende  dag weer de gebruikelijke drama  om naar school te gaan.
heb hem gezegd dat hij in de klas even rustig moest wachten en dat ik met de juffrouw ging praten.
heb ik vervolgens gedaan en het rare is vanaf die dag is het totaal anders smorgen is het mama mogen  we al naar school en hij rent de klas terwijl ik nog buiten loop!
het is moeilijk om iemand hiervan te beschuldigen en zeker weten doe je het niet
omdat ik ook wel weet dat kinderen heel veel oppikken zonder dat je het zelf in de gaten hebt en in mijn vriendin situatie te kijken is het wel zo dat zij vrijgezel is en vriendjes heeft gehad die daar over de vloer kwamen dus kan ze ook verkeerd uitgelegd hebben en vervolgens de kids weer verkeerd opgepikt.
maar ik neem geen risico en heb al het contact tot het minimale op school gelaten en voor de rest niks meer.
maar het is voor mij teveel toeval dat hij gezien heeft dat ik erover gepraat  heb met de juf en hij vervolgens niks geen poespas meer maakt om naar school te gaan.

sorry voor dit lange verhaal maar idd het is soms dichterbij dan je denkt!

ik heb nu gedaan waarvan ik dacht hier doe ik goed aan en voor de rest ik heb me manneke weer terug naar hoe die was!!

liefs mamsy  
 
Terug
Bovenaan