Hoe kan ik zorgen dat hij minder pap drinkt en toch goed doorslaapt?

Goedemorgen,

Op dit moment ziet ons schema met ons zoontje van 7 maanden er als volgt uit:
7.00 papfles 200cc van fijne granen
10.00 fruit
11.30 brood en melk 150+5
14.30/14.45 broodkorst/soepstengel/maispuff of iets dergelijks met wat water
16.00 fles 180+6
18.00 groentehap met aardappel of rijst
19.15 papfles 230cc van fijne granen

Ik lees overal dat 1 papfles per dag voldoende zou zijn, we hebben dit ook geprobeerd en de fles van 19.15 een gewone fles te maken. Het probleem is dat hij dan ruim een uur eerder wakker is dan dat hij normaal (5.30) is en hij duidelijk honger heeft. Kan het kwaad om 2 papflessen per dag te geven? Of moeten we ons schema misschien gaan aanpassen? Wanneer zijn jullie bijvoorbeeld overgegaan naar vlees en vis bij de avondmaaltijd? Zou dat kunnen helpen om hem met een melkfles naar bed te laten gaan ipv een papfles en dat hij dan meer verzadigd is en wel tot normale tijd doorslaapt? Ik weet dat de gouden oplossing niet bestaat, elk kind is anders, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Waarom de keuze om dat de avondfles ipv de ochtend zonder pap te doen? 
Mijn dochter kreeg juist de avond pap en de ochtend normale melk en daarna een broodje. Ik zou het omdraaien. 
En anders kun je altijd gewoon lekker 2 flessen met pap doen. Als hij niet extreem gaat aankomen, zal hij er niet aan dood gaan? 

Ik heb nooit pap gegeven. Even geprobeerd, maar mn dochters vonden het allebei vreselijk vies.
Ik zou ook eerder de ochtendfles vervangen door een gewone fles met een broodje erbij en dan de avondfles maar gewoon pap blijven geven. Als hij daar zo goed op slaapt, is dat toch prima?

Overigens ging er bij ons met 8 maanden een fles af. Toen werd het 7.00-13.00-19.00 een fles. En vanaf toen ook 2x slapen, van 9.00-10.30 en 14.00-15.30.

Bij 7 maanden heeft een kind nog maar 3 flessen nodig van 150-200cc. Logisch dus dat je kind zo veel pap wilt als hij zo veel melk krijgt !! Ik zou vooral een fles kinderen en brood gaan geven ;) lekker vaste voeding uitbreiden. Dan is de pap uiteindelijk ook niet meer nodig 

En je kan prima een beetje vlees of vis bijvoegen bij de avondmaaltijd, dat mag vanaf 6 maanden. Maar verwacht niet dat die 3 hapjes extra hem langer laten doorslapen hoor ;)
Ik gaf vanaf 7 maanden wel een bakje yoghurt na het avondeten! Dat kun je sowieso proberen.

En tot 5.30 slapen vind ik stiekem al heel knap ;) Mijn dochters kregen soms met 12 maanden nog een nachtfles omdat ze daar echt nog om vroegen.. niet meer elke nacht, maar toch wel 3x per week.. elke nacht tot 5.30 of 6.30 doorslapen gebeurt zelfs nog niet nu ze 3 jaar en 16 maanden zijn!

Wij hebben een hele tijd twee papflessen gehad. Pas met 11 maanden ging de avond papfles eraf. Het werkte voor ons en dat was dus prima (ook volgens het CB). We gingen met 11 maanden zijn papfles vervangen met een schaaltje Griekse yoghurt. Met 12 maanden verviel ook de ochtend papfles.

Terug
Bovenaan