hoe krijg ik haar in een schema?

Hoi,

Mijn dochter is nu bijna 8 weken en ik heb moeite om haar in een schema te passen. 's nachts slaapt ze wisselend tussen de 5 en 7 uur door met als gevolg dat ze 's morgens steeds op een ander tijdstip  wakker wordt en haar fles krijgt. Hierdoor  wisselt het schema dus elke dag want ik wacht dan gewoon weer 4 uur voor dat ze de volgende fles krijgt.  Als ze net om  6 uur gehad heeft, ga ik haar niet weer om 8 uur geven.      
Hoe doen jullie dat?

groetjes, Diane

Wij hebben dat voor elkaar gekregen door consequent het schema vol te houden. Met een week was Tijs eraan gewend en sindsdien weet ie niet beter. Tijs krijgt de fles om 7.00, 10.45, 14.30, 18.30 en om 22.30. Soms als hij echt om 6.00 uur al wakker is krijgt hij de fles om 6.30 uur.
Tijs heeft nu weer even een fase dat hij rond 4.30-5.00 uur wakker wordt, maar dan krijgt hij geen fles. Ik geef hem dan zijn tutje. Soms slaapt hij binnen het kwartier weer en soms na een half uur. Maar hij heeft dan dus geen honger, want houdt het goed vol tot 7.00 uur.

Groetjes,
mama van Tijs

Hoi Diane,
Ik probeer m'n zoontje gewoon niet per se in een ritme te krijgen. Als hij een uur eerder honger heeft, dan krijgt ie een uur eerder eten. Hij zal het wel nodig hebben. Dat ritme komt wel als hij wat grotere porties gaat eten/drinken en langzaam naar de drie maaltijden per dag gaat.
Als hij namelijk snachts langer door moet gaan slapen moet hij wel de kans krijgen om die 'gemiste' voeding van snachts weer in te halen overdag. En mijn zoontje drinkt gewoon per keer niet heel veel meer (maagje zit gewoon vol na 140 cc). Dus daarom mag hij van mij af en toe eerder komen.
En nu is hij 10 weken en merk ik dat er al een soort ritme in komt. Niet op een half uur gekeken, maar hij houd zijn eigen ritme aan. En ik ben er gewoon niet van slag van als het de ene dag anders is als de andere dag.
Maar ik denk dat het wel moet kunnen hoor, succes ermee.
Liefs Phira

Hoi diane,

Ook ik probeer mijn zoontje niet in een strak ritme te duwen. Ik denk altijd maar zo: eet jiju elke dag strak op exact dezelfde tijd? Ik niet ! Dus waarom hij wel? Bij mij verschilt het ook wel eens ,met een uurtje of een half uurtje! De ene keer heb ik ook eerder honger en meer honger dan de andere keer.
Mijn zoontje krijgt flessen van 180 cc water en doet daar ong. 3,5 uur mee overdag. Is dus een veelvraatje..... 's Nachts slaapt hij stukken van 5 uur of ietsje meer soms ook minder. Hij komt dus in elk geval een keer per nacht, zo rond 4 uur. Soms ook al eerder. Ik geef hem dan gewoon een fles. dan slaapt hij weer lekker. Mijn ervaring met mijn oudste zoontje is dat er vanzelf een soort ritme ontstaat wat ook een beetje flexibel is. Ook mijn oudste was een veelvraatje en kwam vaak voor een voeding. Na een maandje of drie zat er toch een ritme in. Nu merk ik aan Marten dat hij ook een ritme heeft, maar flexibel. Niets mis mee!

Groetjes en succes, Misja, mama van Thijmen ( bijna 3) en  Marten ( 8 weken)  

Hallo dames,

Bedankt voor jullie reacties.
Ik hoef mijn dochter niet in een superstrak schema op de minuut nauwkeurig te hebben hoor, maar tot nog toe varieerde het echt dag en nacht. En ik merk dat ze vrij snel geprikkeld is dus hoop ik haar zo meer houvast te geven. En mezelf ook, want ik ben echt doodmoe. Overdag doet ze alleen hazeslaapjes helaas en ook daarin hoop ik op verbetering. Ik poog de rust en regelmaat in te brengen. Qua flessen kreeg ze soms genoeg en vaak 1 teveel.  Dat heb je als de tijden steeds veranderen. Maar vandaag ben ik begonnen met regelmaat. Ik ben benieuwd.  

groetjes, Diane  

Hoi,

Ik ben ook met regelmaat begonnen, en het werkt bij mij goed, ze slaap veel meer overdag, eerst waren het echt hazanslaapjes en nu tussen de 2 en 3 uur aan een stuk, echt een verschil dus!

En chelsey komt s ochtends tussen 8 en 9 (echt luxe!!) en haar laatste fles is altijd tussen 10 en half 11, en daartussen zit er meestal 3 a 4 uur tussen de voedingen, dat ligt er aan wanneer ze komt, dus niet echt een strak schema, alleen haar laatste fles is wel altijd om dezelfde tijd. Ze krijgt trouwens 5 voedingen per dag.

Groetjes mv chelsey (8 weken)

Hoi,

Ik heb zelf gemerkt dat het per kind verschillend is. Bij mijn eerste en tweede kindje had ik na drie maanden een heel mooi slaap en drinkritme, en mijn derde is absoluut geen ritmekindje. Hij doet zo'n 4 keer per dag een hazeslaapje van een kwartiertje en dan ineens zit er een dag tussen waarop hij twee uur achterelkaar slaapt. Ook op de voedingen is geen pijl te trekken. De ochtendvoeding is nog te sturen ( maak ik hem wakker omdat de oudste naar school moet ), maar daarna wisselt het.
Ik maak me er niet druk om,.. het vergt natuurlijk wel flexibiliteit, en afspraken maken elders is ook soms wat moeilijker, maar uiteindelijk lukt het toch wel allemaal,.. soms zijn voeding een kwartiertje eerder of later dan gewenst door de kleine, en ook onderweg een slaapje doen,... geen probleem.

Groetjes,
Tamara

Hoi,

Ik hou voor mezelf bepaalde tijden aan. 7.30 - 11.30 - 15.30 - 19.30 - 23.30. Maar er kan af en toe best een half uurtje of een uurtje verschil tussen zitten. Soms heeft hij eerder honger, omdat hij dan wat gespuugd heeft of gepoept. De andere keer slaapt hij zo een uurtje langer door. Ik ben van mening dat het toch heel moeilijk is om echt een strak schema aan te houden. Netzoals al eerder geschreven, ik heb ook weleens eerder honger, of juist later. Zo is het met kinderen ook denk ik. Ik moet er ook niet aan denken om het op de minuut aan te houden. Ik denk dat ik zelf ook gek zou worden.
Jamie wordt nu elke keer 'snachts ook weer wakker, maar dan leg ik hem op zijn andere zij en geef hem zijn speentje en hij slaapt weer verder als het goed is.
(Ik moet hem van de therapeut op zijn zij laten slapen met een babysleep)

Succes.

Groetjes Natasja

Terug
Bovenaan