Hoe krijg ik mijn dreumes in zijn eigen bed

Hoi!
Mijn zoontje wordt over een paar weken 2 jaar, en slaapt al zeker een jaar bij ons in bed. Nu komt er weer een baby en denken we dat het beter is als hij in zijn eigen (peuter)bed gaat slapen. Want we zijn bang dat hij anders steeds wakker wordt van de baby die sowieso het eerste half jaar bij ons op de kamer komt.
Zijn kamer is al een paar maanden klaar en we gaan er elke dag heen om te spelen zodat hij er aan kon wennen was het idee, hij vind zijn kamer ook helemaal geweldig. Maar hem er in laten slapen lukt niet :(

Iemand met ervaring/tips?
Bedankt alvast!
 
Ik snap het wel. Een jaar lekker knus bij pappa en mamma in bed, en dan ineens wordt voor je besloten dat je eigen kamertje lekkerder is. Zou jij willen wisselen? 
Het zal om die reden niet de eerste avond meteen goed gaan denk ik. ? Maar het kan vast. Ik zou denk ik veel uitleggen en een dag of 2 a 3 van tevoren aankondigen. Benadrukken wat voor eer het is, omdat hij al een grote jongen is. En misschien een paar keer de route naar jou lopen, laten zien hoe dicht bij het is. Deuren open laten. En dan doorzetten. Als ik dit bij mijn dochter zou doen, stel ik me veel gegil en gekrijs voor en strijd tot wij opgeven als het aan haar ligt. Dus vanuit mijn dochter gedacht, zal ik weer vooraf met slaaptraining moeten beginnen. Een stoel buiten de kamer kan helpen zodat je dichtbij bent en kan troosten. En dan als het beter gaat steeds iets verder weg. Of inderdaad een nachtje met matras erbij gaan liggen (al zou dat niet mijn eerste keuze zijn ivm dat weer moeten afbouwen). In ieder geval een lange adem hebben, waarbij ik een paar avonden/nachten heel veel in de weer ben. Want ik hou niet van alleen laten huilen, zeker niet als ze zou moeten wennen aan een nieuwe slaapomgeving. Maar ik zou dus wel in eigen bed/kamer blijven troosten en geruststellen tot ze slaapt, ook als ze veel huilt. Ik ben er dan bij. Misschien helpt een beloningsstickervel ook wel. Netjes gaan liggen? Sticker. Uiteindelijk lekker in slaap gevallen? Sticker. De ochtend gehaald? Sticker. Zoiets? Of een knuffel voor dappere dreumessen om bij hem te blijven?
 
Wij hadden hetzelfde. Maar hem lekker bij ons gehouden. Hij tussenin en zn zusje naast mij in haar wiegje. Zo voelt hij zich ook niet vervangen of weggedaan als zij ineens wel bij ons mocht en hij niet. Nou was mn dochtertje een grote baby en hebben we haar met 7 weken in haar eigen kamertje in ledikantje gelegd. Sinds die tijd slaapt ze fantastisch. Ze heeft echt ruimte nodig. Mn zoontje sliep ineens helemaal niet goed meer tussen ons in.. en slaapt nu weer in zn eigen bed na 10 maanden bij ons geslapem te hebben. Als hij wakker word snachts blijven we bij hem tot hij slaapt. En hij gaat steeds vaker hele nachten doorslapen..
Dus ik zou zeggen wacht het af en geef m de geborgenheid die hij nodig heeft!

Oh ja btw. de nachtvoedingen deden we voot de onrust wel beneden.. en ja de eerste week werd hij ook wskker van de baby maar hij was er zó aangewend en sliep prinsheerlijk door!
 
Terug
Bovenaan