Toen Christian ongeveer 3-4 weken was ging het bij ons als volgt.
We hadden een vaste volgorde: wakker worden, z.s.m. eten geven (HONGER!!! Flink huilen dus!), even boeren, dan verschonen en even knuffelen/spelen op schoot (ca 10 min). Hij was in het begin erg wakker (10-14 uur per 24 uur!), dus daarna legden we hem meestal in de box. Daar deed hij af en toe kleine hazeslaapjes (of in kinderwagen) van maximaal 30 minuten. We probeerden hem af en toe in bed te leggen, maar dan was het na 5-10 minuten al weer huilen, terwijl hij in de box gewoon rustig bleef. Dus sliep hij overdag vooral in box/kinderwagen. Tegen de avond werd hij minder tevreden en dan wilde hij lekker op schoot zitten tot de laatste avondvoeding (toen rond 23:00 uur). Daarna ging hij meteen naar bedje en sliep dan eigenlijk zonder problemen in. En door tot 5:00-6:00 uur.
Hij bepaalde dus het ritme (moest zich melden voor eten, sliep wanneer hij wilde slapen) en was een tevreden ventje (ondanks het feit dat hij soms uren achter elkaar wakker was!). Wel boden wij hem regelmaat door de dingen in dezelfde volgorde te doen, badje op hetzelfde moment van de dag, en eerste ochtendvoeding altijd in schemerdonker op eigen kamertje, andere voedingen altijd in de huiskamer.
En opeens toen hij ongeveer 7 weken was heeft hij zelf het vaste ritme gemaakt dat we nu hebben... Nu kan ik hem opeens wel in bedje leggen overdag en slaapt hij daar lekker (slaapt nu meer dan toen hij 3-4 weken was!), maar niet na iedere voeding. Wij doen het om en om. Hij gaat na het bovenstaande ritueel naar bedje na de 1e, 3e en 5e (= laatste) voeding (slaapt dan minstens 3 uur en in de nacht 8 uur), na de 2e en 4e gaat hij naar de box/kinderwagen/wipstoeltje en speelt er vrolijk op los. En doet daar weer een hazeslaapje van maximaal 30 minuten.
Mijn advies zou zijn: biedt je kleintje regelmaat en voorspelbaarheid, dan komen ze zelf wel met een ritme! Gewoon goed kijken en luisteren naar de kleine uk! Wat voor mij werkt, hoeft voor jou helemaal niet te werken...
Groetjes, Karin
Mama van Christian (10 weken)