Hoe krijg je er ritme in! Help!

Hallo,

mijn zoon is 3,5 week.
Ik weet niet of het  te vroeg is om er een ritme in te krijgen.
Maar hoe hebben jullie het aangepakt?

Ik weet dat hij om de 3 uur ongeveer moet drinken, maar hoe zit dat met slapen?
Om de hoeveel uur moet hij dan ongeveer gaan slapen?

En wat is jullie volgorde?
Eerst drinken, dan luier verschonen spelen, en dan slapen?

Vertel me alles.. dan kan ik zelf kijken wat ik kan doen.

Dank je wel, dikke kus voor de kleintjes

Kian heeft zelf zijn ritme geregeld. Hij wil drinken als hij wakker wordt, maar dan geef ik hem eerst een schone broek omdat meneer meestal met een poepbroek uit bed komt en ik vind het niet fijn als met een volle luier ligt te eten. Meestal last hij een pauze in tussen de twee borsten en dan doen we het speel gedeelte. Na de tweede borst valt hij meestal weer in slaap. Oh ja hij komt ongeveer om de vier a vijf uur voor een voeding.

xxx samantha & Kian (4+1)

Een echt ritme met spelen/verschonen/etc hebben we hier niet. Maar we hebben wel een ritme met de fles.

Lars eet om de 4 uur. Momenteel met dit warme weer 's avonds iets meer.

's Morgens zeg maar 1e fles rond   half 7
2e fles rond half 11
3e fles rond half 3
4e fles rond 6 uur
5e fles rond 8 uur
6e fles rond 11 uur
en een nachtvoeding zo rond de klok van 3

De 5e fles was er vanaf, maar met dit warme weer ret hij het niet tot half 7 's avonds...en dan helemaal niet daarna nog tot half 11 's avonds. Dus er tussendoor een flesje gedaan en dat gaat nu goed.
Het flesje van 8 uur is wel maar een half flesje.

En onze beer van een vent eet iets meer als normaal...namelijk per flesje krijgt hij 135cc (120cc water en dan 4 schepjes). Met de 100cc die hij mocht kwam hij om de 3 uur...dag én nacht. En nu met meer in de fles redt hij de 4 uur wel. En in verhouding eet hij dus minder nu...

Hij at 8 x 100cc = 800cc (en hij dronk ze allemaal schoon leeg).
Nu eet hij 6 x 135cc = 810cc. Maar deze flesjes gaan niet leeg. Vaak laat hij er nog zo'n 20 cc staan (ene keer iets meer, andere keer iets minder). Maar je kunt er per dag met gemak zo'n 120cc aftrekken. Momenteel nog wel het flesje van 70cc wat hij er extra bij krijgt...die heeft hij nodig. Maar ja...hij zweet natuurlijk ook!

En spelen...als hij wakker is, maar niet speciaal een ritme. Lars slaapt gewoonlijk nog erg veel...dus van spelen komt er dan weinig. Ja...'s avonds is hij wakker en wil hij spelen! Die tijd krijgt hij dan ook hoor...heerlijk zo'n klein ventje bij je in de armen.

Verschonen doen wij tijdens (tussendoor dus) of na de voeding. Maar nooit ervoor (of hij moet gepoept hebben). Maar normaal gesproken poept hij tijdens de fles. En anders plast hij wel even na het flesje in de luier. Dusse...lekker met schone luier/billen gaan slapen daarna!

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

groetjes!

Hallo!

Wij doen het ongeveer zo:

Onze kleine meid krijgt om de 3uur voeding, 6x per dag, en soms nog een 7de, ze slaapt nog niet altijd door....
Bij wakker worden luier verschonen (spuugt anders teveel als we het na de voeding doen)
Dan eten
Na het eten knuffelen en wat spelen
Bij tekenen van moeheid (gapen, spartellen (op speciale manier geen speelmanier), of ogen dichtvallen) dan terug naar bed.

En dat zo verder

ALs ze een kleine tijd voor de voeding wakker is zonder dat ze zich echt meld voor de voeding halen we haar wel eens eruit om ervoor te spelen. Maar als ze zich dan meld voor de voeding, dan weer: luier, voeding, spelen, slapen.
Voor onze meid werkt dit prima.

Onze kleine is bijna 7 weken

Groetjes,
Nymue

Ow trouwens: dat spelen houdt sinds kort pas wat meer in dus ook in de box ff (10 min. ofzo) Het gebeurt heel vaak dat ze het nog niet eens red om echt te spelen na de fles en gaat ze dus meteen terug naar bed. Ik merk wel dat ze nu langzamerhand iets meer wakker begint te blijven na de fles en dat het spelen dat iets meer kan...

Toen Christian ongeveer 3-4 weken was ging het bij ons als volgt.

We hadden een vaste volgorde: wakker worden, z.s.m. eten geven (HONGER!!! Flink huilen dus!), even boeren, dan verschonen en even knuffelen/spelen op schoot (ca 10 min). Hij was in het begin erg wakker (10-14 uur per 24 uur!), dus daarna legden we hem meestal in de box. Daar deed hij af en toe kleine hazeslaapjes (of in kinderwagen) van maximaal 30 minuten. We probeerden hem af en toe in bed te leggen, maar dan was het na 5-10 minuten al weer huilen, terwijl hij in de box gewoon rustig bleef. Dus sliep hij overdag vooral in box/kinderwagen. Tegen de avond werd hij minder tevreden en dan wilde hij lekker op schoot zitten tot de laatste avondvoeding (toen rond 23:00 uur). Daarna ging hij meteen naar bedje en sliep dan eigenlijk zonder problemen in. En door tot 5:00-6:00 uur.
Hij bepaalde dus het ritme (moest zich melden voor eten, sliep wanneer hij wilde slapen) en was een tevreden ventje (ondanks het feit dat hij soms uren achter elkaar wakker was!). Wel boden wij hem regelmaat door de dingen in dezelfde volgorde te doen, badje op hetzelfde moment van de dag, en eerste ochtendvoeding altijd in schemerdonker op eigen kamertje, andere voedingen altijd in de huiskamer.

En opeens toen hij ongeveer 7 weken was heeft hij zelf het vaste ritme gemaakt dat we nu hebben... Nu kan ik hem opeens wel in bedje leggen overdag en slaapt hij daar lekker (slaapt nu meer dan toen hij 3-4 weken was!), maar niet na iedere voeding. Wij doen het om en om. Hij gaat na het bovenstaande ritueel naar bedje na de 1e, 3e en 5e (= laatste) voeding (slaapt dan minstens 3 uur en in de nacht 8 uur), na de 2e en 4e gaat hij naar de box/kinderwagen/wipstoeltje en speelt er vrolijk op los. En doet daar weer een hazeslaapje van maximaal 30 minuten.

Mijn advies zou zijn: biedt je kleintje regelmaat en voorspelbaarheid, dan komen ze zelf wel met een ritme! Gewoon goed kijken en luisteren naar de kleine uk! Wat voor mij werkt, hoeft voor jou helemaal niet te werken...

Groetjes, Karin
Mama van Christian (10 weken)

Terug
Bovenaan