Hoe kun je het vele klagen/zeuren afleren bij kindje 1 jaar

Regelmatig zeurt/klaagt mijn zoontje als hij mijn/onze aandacht een keer niet heeft. En geloof me; aandacht krijgt hij genoeg!!! Maar elke keer als hij aandacht wilt; zet hij een keel op en  gaat vreselijk aanwezig lopen doen.
Hij gaat zichzelf niet meer vermaken, maar komt in mijn buurt en gaat daar ook niet meer weg. Voorbeeld; als ik bij hem op de grond ga zitten terwijl hij speelt, speelt hij lief. Maar ga ik lekker achterover in de bank zitten, komt hij alleen maar naar me toe en gaat vervolgens zeuren, huilen etc. Vindt hij niets goed en is niet tevreden.

Ik vind het zo erg, want zo'n kind wil ik gewoon niet. Ik bedoel; een kind die voor mij bepaald wat ik doe.
Nu probeer ik het vele geklaag/gemopper simpelweg te negeren. Maar moeilijk is het wel, want dat houdt in dat het negeren wel een tijd kan duren. Uiteindelijk gaat hij ook wel lief spelen, maar niet langer dan 5 minuten en begint het zeuren weer opnieuw.

Wie herkent dit en wie heeft tips. Ik word hier zo moe van.

Het is niet dagelijks zo'n enorme drama als hierboven omschreven hoor, maar als ik zo'n dag heb gehad, zie ik het als moeder niet meer zo zitten en ga ik twijfelen aan mezelf.

Hoi,
Wat je zou kunnen proberen is benoemen wanneer je wel komt spelen, eventueel met de tijd erbij bv aanwijzien op de klok(weet niet precies hoe oud je zoontje is).
Negeren werkt meestal wel, maar jij zult de langste adem moeten hebben. Als   het eger wordt zou je ook nog kunnen kiezen om hem even apart op een stoel of bv in de gang te zetten. Daar mag hij jammeren. Je kunt dan benoemen dat zodra hij klaar is met jammeren hij terug mag komen om weer zoet verder te spelen. Ook dit vergt wel doorzettings vermogen van jou kant. Je zal hierin consequent moeten zijn en het proberen vol te houden. Als je hier namelijk mee begint en je stopt er weer mee, heeft hij snel door dat hij zijn zin krijgt.
Hoop dat je hier iets mee kunt.
Succes

Gr. Mir

hoi hoi ,

tja, het beste is inderdaad negeren, maar dan wel in combinatie met belonen.  Dus als  hij meer zeurt, wel aandacht geven.

Aandacht geven is bovendien niet alleen spelen, maar kan ook zijn:  knuffelen, een liedje zingen, tegen hem praten.

Dat kan natuurlijk wel als je even rustig op de bank zit.

Het feit dat ik mijn zoontje mn positieve aandacht gaf, resulteerde erin dat hij mij ook bijna alleen maar positieve aandacht geeft. ( Dus niet mijn aandacht trekken met zeuren ,maar met lachen)  Het is net een mensje! ;-), langzaamaan kom je dan in een positieve spiraal waarin samen babbelen, spelen etc, makkelijk kunnen worden afgewisseld met even iets voor jezelf doen.

veel succes!

Terug
Bovenaan