hoe laat laatste fles?

Mijn zoontje van 15 weken (6,6 kg) dronk tot voor kort heel onregelmatig. De ene keer dronk hij 200cc op maar soms ook maar 50cc. De ene dag zaten we op 650cc totaal (6 flessen)en een andere dag op 900cc (5 flessen). De laatste dagen drinkt meneer ineens als een trein! Hij klokt zo 5 flessen van 200cc op. Gisteren zat hij om 20 uur al aan z'n 5e fles van 200cc. Hij kreeg altijd nog een fles om 23 uur maar als ik die zou hebben gegeven dan zou hij die dag op 1200cc uitkomen en volgens het schema van het consultatieburo mag je niet meer geven dan 1000cc per dag. Ik heb hem dus om 23 uur niet meer gevoed (hij werd overigens ook nooit wakker voor die voeding) en hij heeft doorgeslapen tot 5.30 uur vanochtend. Nu is mijn vraag: vanaf welke leeftijd mag je die laatste avondfles weglaten? Mag je een baby van 15 weken 's avonds om 19 uur de laatste fles geven en hem dan de klok rond laten slapen of hebben ze eerder vocht nodig? En hoe strikt is die bovengrens van 1000cc per dag?
 
poeh, moeilijk.
Je geeft zelf eigenlijk al het antwoord: je moet hem voor de voeding van 23.00u wakker maken. Ik zou zeggen lekker laten slapen. Probeer het eens een week. Je merkt vanzelf of het de juiste keus was. Volgens de boekjes moet een kind tot 5mnd oud nog een "nachtvoeding" krijgen maar zo te horen krijgt jouw zoon overdag al genoeg binnen. Succes!
 
Mijn dochter is nu 19 weken, en die kreeg ik ook een paar weken geleden al niet meer wakker voor een laatste voeding.
Ze krijgt nu de laatste rond 20.00 en slaapt dan tot ongeveer 6.30 - soms moet ik haar zelfs om 7 uur wakker maken als ik naar m'n werk moet.
Ik denk dat jouw kindje die laatste ook niet meer nodig heeft hij de nacht doorslaapt...
Volgens mij heeft die tijd tussen de voedingen trouwens niet alleen met vocht te maken, maar vooral met een te veel zakkende bloedsuikerspiegel, maar hoe het precies in elkaar zit, weet ik ook niet. Dat weten ze vast wel op het CB...

Ik doe trouwens in de laatste fles soms een eetlepel Nutrix, dan krijgt ze iets meer 'vulling' binnen.

Ik zou inderdaad een paar dagen proberen of je zoon blijft doorslapen als je de laatste voeding overslaat.

Succes ermee!
 
Volgens ons CB mag een baby niet langer dan 10 uren zonder voeding achter elkaar doorslapen. Dus als je de laatste fles om 21:00 geeft kan de baby tot 07:00 doorslapen.

Ik denk dat je de tijden van overdag iets moet aanpassen, bv. 07:00, 12.00,17.00 en 21.00. Vanaf vier maanden mag je i.p. ook fruit en groentehapje geven tussendoor. Wij doen dat om 10:00 en 18:00. Je baby kan dan best wat langer zonder melk.

Groetjes, S
 
Hoi,

Ik vind het niet erg raadzaam om je kindje zo lang te laten doorslapen, zoals de vorige schrijfsters al melde ivm de suikerspiegel. Mijn cb adviseerd trouwens 6 voedingen van 200 cc om de vier uur te geven dus dan kom je op 1200 cc uit op een dag. Maar zon kleintje kan het best gebruiken! En om zoals mirjam schrijft een extra lepel nutrix voor de vulling te geven... Tja het is natuurlijk lekker rustig als je kind doorslaapt vanaf 20 uur.

Succes ermee!
 
Hallo,

Leuk om te lezen dat elk cb weer anders is. Onze dochter kreeg met 9 weken al haar laatste fles om 19.00. Zij wilde gewoon echt niet. Het cb vond het oké. Met 9 weken woog ze dan ook al wel 6 kilo. Ook was ze overdag wel veel wakker dus had haar slaap echt nodig snachts.
 
Mijn dochter heeft vanaf de derde maand nog maar vier voedingen gekregen.
om:
8.00 uur
12.00 uur
16.00 uur
20.00 uur
Bij elke voeding boden we 200 cc voeding aanen meestal dronk ze zo'n 100 tot 140cc uit de fles.

Op een dag dus 400 tot 560 cc.
Eigenlijk veel te weinig, maar er was niet meer in te krijgen.

Op het cb hadden ze zoiets van als het goed gaat met d'r en ze komt aan dan kan het geen kwaad.

Ze is nu 5 maanden en weegt 6.5 kilo.
Ik ben in het totaal 4 maanden lang elke week naar het cb geweest om te wegen, kijken of ze idd wel aan kwam.
ik loop nu bij een dietiste, omdat ze een KEA heeft een ook omdat ze nog steeds te weinig drinkt.
Met 5 maanden moeten ze minimaal 1000 cc per dag aan vocht binnen krijgen en als ze 800 cc krijgt is het echt veel.

Maar qua ontwikkeling gaat ze verschrikkelijk hard, dus het is niet dat ze iets te kort komt.

Dus ik zou gewoon voeding geven als je zoon het wil.
En je kan ook proberen om een fles met 225 cc te geven als laatste fles misschien scheelt dat iets.
En als je het niet vertrouwd kan je altijd naar het inloopspreekuur van het cb om hem te wegen.
Misschien heeft hij wel een groeispurt en nu net iets meer nodig.
Je zou ook kunnen proberen om voeding voor hongerige baby's te geven, misschien maakt dat al een heel verschil.

En verder moet je maar gewoon denken en baby kan zich nog niet overeten, die stopt echt wel als die vol zit.

Groetjes bianca
 
Terug
Bovenaan