Hoe laat naar bed?

Lieve mensen,

Mijn vraag is hoe laat mijn baby van (morgen) 8 weken naar bed moet in de avond?

Wat doen jullie? Of zijn hier geen richtlijnen voor.
Ben benieuwd naar jullie tijden en ervaringen.

Mijn zoontje (4,5 maand) ligt altijd tussen 18:30-19:00 in bed. Dan slaapt hij tot 22:30 en dan maak ik hem wakker voor de laatste fles. Ik heb hierin niet echt een richtlijn gevolgd, maar voor ons werkt dit heel goed.

Met 8 weken? Pfoe toen liepen wij nog elke avond met een onrustige en huilende baby op de arm uren rondjes in huis in de avond ivm krampjes en waren we blij als ze om 22.00 eindelijk een keer sliepen. Pas met 4 maanden werd bedtijd ongeveer 20.30 en dat werd langzaamaan steeds ietsje eerder. Maar er zijn periodes dat m'n dochters om 21.00 slapen en periodes dat het netjes 19.30 is. De hele baby periode was dit ook afhankelijk van tot hoe laat ze nog een dutje deden overdag, dus het was echt niet elke dag netjes 19.00 hoor. Dat 19.00 bedtijd vind ik sowieso een onmogelijk iets haha, dat lukt me echt niet elke dag netjes met 2 kinderen.

Kijk waar je kindje aan toe is. Is hij 19.00 moe? Dan naar bed. Heeft ie vlak daarvoor nog een poos geslapen? Dan een uur later erin. Bedtijd hoeft toch niet elke dag stipt hetzelfde te zijn? Zeker bij zo'n ukkie veranderd het toch nog per dag. Volg je kindje! Ik zou al super blij zijn op die leeftijd als ze s avonds relaxed en gezellig waren en rond 21.00 zouden slapen :)

Op die leeftijd zijn daar nog geen richtlijnen voor. En nu nog houd ik me niet aan een richtlijn, maar volg ik m'n kids.

M'n oudste ging tot een maand of 4 pas om 23.00-24.00 naar bed voor de nacht. Ineens lukte het eerder op de avond en ging ze rond 19.00 naar bed en sliep dan door tot de volgende ochtend. Nooit meer om avond of nachtvoeding gevraagd. Ze is nu 3 en gaat om 18.30 naar boven, zodat ze om 19.00 uiterlijk ligt.

M'n jongste ging de eerste maanden rond 21.00-22.00. Zij heeft langere tijd nog avond en/of nachtvoeding gehad. Tot een maand of 6/7. Ze is nu 13 maanden en gaat rond 18.00 naar bed. Later red ze nog niet en ook dat komt vanzelf.

Deze tijden veranderden vanzelf als je baby ouder wordt. Volg vooral je baby. Pas als ze langere tijd tussen voedingen kunnen en ook goed alleen kunnen slapen, dan kun je je baby proberen al eerder op de avond naar bed te brengen. En dan is het nog weer de vraag wanneer ze echt door gaan slapen enz.

Met 8 weken waren onze kindjes altijd nog beneden bij ons. Sliepen in de armen of naast me op de bank en gingen pas naar boven als wij zelf naar boven gingen. Echt bepaalde tijd in bedje liggen was pas met een maand of f 5 want daarvoor kwamen ze nog veel te vaak voor de borst en was dat geen doen.

Mijn kleine meid is nu ook 8 weken. Ik leg haar na de voeding van 1830 in haar bedje. Ik maak haar dan wakker rond 2130 voor een laatste voeding en dan slaapt ze vaak door tot een uur of 0300 voor een nacht voeding. Afgelopen nacht voor het eerst geen nachtvoeding hoeven geven!

Terug
Bovenaan