Hoe laatste stukje borstvoeding afbouwen?

<p>Ik ben nu sinds 3 weken de borstvoeding al kolvend aan het afbouwen. Baby is nu 11 weken. Had een grote productie en een premature baby die ondanks vele hulp van verschillende kanten nooit goed heeft leren drinken. We hadden er beiden veel last van. </p><p>Een eerdere poging om voeding voor voeding te schrappen leverde me heel gauw een ontsteking op. Met kolven had ik er meer controle over. </p><p>Inmiddels zit ik op eens per 12 uur kolven, dus 2 voedingen per 24 uur.</p><p>Hoe kan ik vanaf hier het beste verder gaan? Hoe hebben anderen dit aangepakt? Beter steeds iets minder lang kolven of toch die sprong naar eens per 24 uur wagen? Ik ben best bang voor weer een ontsteking.</p><p>Oh en hoe weet je dat je helemaal kunt stoppen? Pas als er niks meer uit komt? Of ruimt je lichaam het laatste beetje op? Zolang je kolft is er nog steeds een beetje vraag toch?</p>

Het maakt niet zoveel uit wat je doet. Bij steeds een beetje minder kolven heb je denk ik iets minder kans op stuwing en borstontsteking.
Je hoeft niet te blijven kolven tot er niks meer komt, dat zal namelijk heel lang duren waarschijnlijk. Als je niet veel meer kolft per keer kun je stoppen. Als je merkt dat je veel stuwing krijgt klein beetje kolven zodat je borsten weer soepel voelen. Zo voorkom je een borstontsteking. 
Weet dat stuwing wel nodig is om af te bouwen; stuwing is het signaal voor je lijf dat er minder melk gemaakt hoeft te worden en is dus heel effectief om af te bouwen. 

Je kan of minder minuten kolven,
of steeds langer er tussen laten. Nu doe je 12 uur, doe je morgen 14, dan een paar dagen 16, proberen 1x per 24 en dan zelfs die 24u wat langer uitstellen.
Als je stuwing krijgt allleen even de stuwing er af halen..

[quote quote=10343008]En de laatste melk die in je borsten zit… Verdwijnt dat gewoon? Stomme vraag misschien haha[/quote]
Nee hoor, geen stomme vraag. Als je je borsten met rust laat stopt de melkaanmaak vanzelf. Veel vrouwen merken nog wel lange tijd (maanden) dat er een drupje melk uitkomt als ze in de borst knijpen, maar zolang je dat blijft doen blijft er ook komen.  

Als je nu nog 2x50 kolft zou ik nu naar 2x40 gaan. Over een paar dagen naar 2x30 en daarna 2x20. Als je geen stuwing hebt dan stoppen. Daarna zo nodig nog een keertje kort kolven bij erge stuwing, echt alleen de druk eraf. 

Nee, probeer je nieuwsgierigheid of er nog melk is te bedwingen ?

Succes met het laatste stukje afbouwen!

Terug
Bovenaan