Hoe lang aan de borst?

Mijn kindje drinkt erg langzaam aan de borst. De kraamhulp constateerde dit en zei dat het nu eenmaal zo was dat je snelle en langzame drinkers heb.

Maar al met al ben ik zo een uur bezig met links en rechts en een schone luier...
Hoe zit dat bij jullie? Weet iemand wat 'normaal' is?

De wijkverpleegkundige vindt het veel te lang en heeft aangegeven dat ik max. 20 min. per borst aan moet bieden, maar  ik merk dat hij dan  vaak nog niet genoeg heeft gehad... Ik merk wel dat mijn zoogcompressen de laatste tijd niet meer nat zijn.
Kan het zijn dat er te weinig voeding voor hem is??

Wie kan mij verder helpen?  

Laura

Hallo,

Ik voed mijn dochter inmiddels alweer 6 maanden.
Dat je niet zoveel meer lekt kan betekenen dat vraag en aanbod op elkaar afgestemd zijn. Ik lek bijna helemaal niet.

Ik heb ook geleerd dat je 2 keer 20 minuten voedt. Daarna is het genoeg. Dus per voeding en verschonen ben je dan 45 minuten bezig. Het kan dan zijn dat je 3 uren niet redt, maar na 2 1/2 uur alweer voedt. Zeker 's avonds is het vrij gewoon dat een baby vaak komt drinken.

Ik begrijp dat het lastig is. Je wilt je kind niet tekort doen. Op den duur gaat je kind steeds sneller drinken. Met 5 maanden was ik nog een half uur per voeding bezig en nu met 6 maanden is het ongeveer 8 minuten (dus 4 minuten per kant ppfff wel knap van haar hoor hihi).

Hmmm, ik heb altijd begrepen dat je je kindje  zo lang moet laten drinken als  hij/zij zelf wil. Anders krijg je  dat je kindje te weinig  drinkt, daar past je productie zich dan weer op aan en ja,  zo krijg je inderdaad te weinig voeding.  

Maar let er eens op of je kindje wel echt al die tijd drinkt aan de borst. Misschien drinkt hij/zij (sorry!) op een gegeven moment niet echt meer, maar sabbelt ie gewoon nog lekker een half uurtje na. Je kan het wel zien, of je kindje slikbewegingen maakt. En natuurlijk kan je afkoppelen als je het idee hebt dat ie niet meer echt drink.

Na verloop van tijd wordt je kindje vanzelf beter in het effectief leegdrinken van de borst. Wij waren in het begin soms ook wel 1,5 uur bezig met het hele riedeltje, maar nu (20 weken) is meneer met 5 minuten drinken klaar. Lekker snel, maar ook niet altijd even gezellig,

Oh ja, vergeten te zeggen, wij hebben ons zoontje op een gegeven moment toch maar een fopspeen gegeven om zijn zuigbehoefte  te stillen. Vond ik erg fijn,  vond het toch een beetje  vervelend dat hij mijn tepels als fopspeen ging gebruiken. En als hij echt honger kreeg, dan liet hij het wel weten. Maar ja, de meningen over fopspeentjes in de eerste weken zijn een beetje verdeeld.    

Hoi
Mij vertelden ze  in het ziekenhuis dat een baby toch minstens 15 minuten aan elke borst moet drinken. Wel, dat is mij dus nooit gelukt. Mijn zoontjes waren al vanaf het begin erg snelle drinkers. Ze dronken en drinken (de jongste is zes maanden) maar enkele minuten per borst. Bij de eerste was ik daarom altijd erg ongerust en ging ik hem wegen. Ik maakte me eigenlijk zo'n zorgen dat ik zelfs niet zag hoe goed hij het wel deed. De tweede is juist hetzelfde en hij doet het ook erg goed. Ik maak me nu ook geen zorgen meer. Dus als je baby erg lang drinkt en hij drinkt dan ook nog effectief, dan is dat maar zo. Hij zal wel sneller drinken als ie wat ouder is.
Groetjes Cindy

Terug
Bovenaan