Hoe lang duurt bij jullie kindje een sprongetje?!

Kyara is nu dik 8 weken (morgen 9 volgens oei ik groei), ik heb al eerder deze week wat vraagjes gesteld ivm sprongetjes, kv e.d. maar nu toch nog net een iets ander vraagje.....

Sinds zondag is ze in de nachten opeens wakker aan het worden (rond 4uur) terwijl ze eigenlijk al dikke 2 weken doorsliep.
Opeens kan ze sinds deze week 4 uur tussen de voedingen hebben (helaas werd ze net voordat ze dat ging doen wel snachts wakker dus krijgt ze dan toch nog een extra en dus toch nog 6xvoeding)
Tot deze week sliep ze al een dikke 3 a 4 weken super(op een enkele keer) in haar eigen bedje, zowel inslapen als doorslapen tot volgende voeding. Sinds deze week is het veel meer huilen/mekkeren waardoor ik haar uiteindelijk op mijn arm pak en valt ze daar wel in slaap, dit doe ik tot de volgende voeding en leg haar daarna wel weer in haar bedje, meestal kan ze dan (met wat onrust) toch weer slapen...
Zal dit gewoon allemaal bij het sprongetje horen? Wat doen jullie kinderen precies " anders" tijdens een sprongetje, merken jullie al veranderingen tijdens of pas na het sprongetje en hoe lang duurt het meestal bij jullie kindjes?

Over het algemeen mag ik echt niet klagen hoor, ik lees hier over huilbaby's, dat is onze kleine echt niet, en respect voor de mama's die er wel eentje hebben!!!!!!

Groetjes,
Nymue

daar valt geen pijl op te trekken.
het is bij ons per sprongetje verschillend (volgens mij is de lengte van elke sprong in het boek ook verschillend).

Ik weet ook pas zeker dat het een sprongetje was als ik zie dat hij weer iets heeft bijgeleerd, dus achteraf pas.

Geen idee, Vera leert vanalles zonder dat ik weet wat sprongetjes zijn. Ik merk alleen dat ze wat langzamer is dan haar grote zus. (Maar bij haar moesten we met 1 jaar al speelgoed voor 3 jarigen aanbieden van de huisarts en vroeg een orthopedagoog toen ze 1 was/ bijna 2 of ze 3 jaar was).

Omdat er nog niet zoveel reacties waren toch nog maar eens dit topic bovenaan gezet :)

Phoe ik hoop dat dit " gewoon" het sprongetje is, want gisteren heeft ze zo ongeveer op de hele dag misschien 6uurtjes totaal geslapen en dat was dan echt niet achter elkaar!! En ook vannacht vanaf 01uur huilen, haar maar bij mij in bed gepakt.. ja ik weet het het is tegen "de regels" qua veiligheid, maar ik laat haar op mijn buik liggen en doe de dekens ver van haar weg zodat ze daar geen last van kan krijgen.... Op deze manier was ze in iedergeval wel rustig en konden we allebei nog een beetje slapen Ben ik de enige die dit doen, vast niet?
Gisteren heeft ze zelfs tussen de voorlaatste en laatste voeding bijna alleen maar gehuild, in het begin af en toe een hazeslaapje, tegen het eind aan echt krijsen totdat ik haar weer voeding gaf. Toen is ze wel lekker in slaap gevallen, maar helaas 3 uur later dus weer wakker...... en heb ik haar dus zoals boven geschreven bij mij gepakt. Dit heeft wel geholpen want ondanks af en toe wakker worden heeft ze wel nog tot 6.15 geslapen voor de ochtendvoeding.

Nu heb ik wel het " probleem" dat ze al heel vroeg de eerste voeding heeft, tja maar eens kijken hoe we dat tot de avond kunnen knutsellen, Hoe doen julie dit in zo'n geval??

Phoe wist ik maar wanneer het echt sprongetje is en wanneer het toch echt iets anders is... wat heb ik toch een grooooooooot RESPECT voor alle mama's met huilbaby's!

Hoi Nymue,

Als je je eigen kindje niet goed terugkent, zou ik toch gewoon van een sprongetje uitgaan, hoor! Sommige kindjes kunnen daar wel meer dan een week over doen. Wat ik wel af en toe deed is de "top-tot-teen" inspectie plus temperaturen, om te zien of er misschien een andere reden voor huilen was (wondje? ontsteking? uitslag?). Niet dat ik ooit iets gevonden heb, maar toch, geeft een rustiger gevoel.
Christian zit nu ook in een sprongetje, maar het huilen lijkt nu wel mee te vallen. Ik merk het vooral aan het plotseling nachtelijke spoken (4:30 wakker, na al weken goed door te slapen!) dat hij nu sinds 2 dagen heeft. Hij is nog wel iets jengeliger dan normaal, vanmiddag in bedje krijgen heeft wat doorzettingsvermogen gekost, maar toch is niet zo erg als de keren ervoor. Hopelijk is het nu weer op 2 dagen tijd bekeken... Dan moet het morgen weer als vanouds zijn!
Voor ons was einde van sprongetje telkens erg herkenbaar, opeens was hij dan weer zijn eigen makkelijke zelf! Na de eerste kon hij meteen glimlachen, na de tweede konden we opeens over op 5 voedingen en had hij een vast dagritme. Ik ben benieuwd wat het dit keer gaat brengen.
Als we een voeding te vroeg moesten geven dan corrigeerde Christian zichzelf meestal weer door een volgende voeding iets later te willen ofzo... Mijn insteek is altijd geweest: een paar dagen een extra voeding kan ook geen kwaad. Maar ja, is nooit nodig geweest!

Heel veel sterkte en succes, ik hoop dat het nu snel over is! Als je kindje over een paar dagen nog zo van slag is, dan zou ik toch even langs de huisarts gaan. Want misschien is er dan toch iets anders aan de hand.

Groetjes, Karin
Mama van Christian (12 weken)

Terug
Bovenaan