Hoe lang duurt het voordat de melk is aangemaakt in je borsten?

Hoi allemaal,

Normaal gesproken heb ik genoeg borstvoeding om onze dochter (2 weken) zeer tevreden te houden. Gisteren wilde ze echter zoveel drinken dat beide borsten leeg waren! Ook met kolven kwam er niets meer uit.
Gelukkig had ik nog wat borstvoeding ingevroren en heeft ze dat gekregen, maar ik vroeg me af hoe lang het duurt voordat je weer voldoende melk hebt.
Ze heeft vannacht weer lekker doorgeslapen dus mijn borsten waren weer vol, dus het is nu geen spoedvraag, maar ik vroeg het me af voor de volgende keer ;)

Hoi,

Zolang de melkproductie regelmatig wordt gestimuleerd gaat deze eigenlijk constant door; ook tijdens het voeden wordt steeds weer nieuwe melk aangemaakt. Dus al  voelen je borsten leeg aan, écht leeg zijn ze nooit helemaal. En al die kleine beetjes die je baby dan nog uit de borst krijgt, is de vette achtermelk die zorgt voor een goede groei en een verzadigd gevoel. Daar komt nog bij, dat een baby die goed is aangelegd de borst veel effectiever leeg kan krijgen dan je met een kolf ooit kunt evenaren. Bovendien wordt er, naarmate de borst leger is, sneller weer nieuwe melk aangemaakt.
Kortom: hoe leger de borst, des te vetter de melk en des te sneller er weer nieuwe melk wordt aangemaakt. Je hoeft dus niet te wachten met voeden tot je borsten weer vol aanvoelen, je kunt je baby gerust eerder aanleggen als zij dat graag wil.

Is je dochtertje op dit moment precies twee weken oud? Zo rond de leeftijd van 10 dagen, zes weken en drie maanden kun je te maken krijgen met regeldagen. De baby maakt dan een groeispurt door en heeft meer melk nodig, ze zal dan vaker om een voeding vragen. Borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod; de hoeveelheid melk die uit de borst wordt gehaald, wordt er ook weer aangemaakt. Door de baby vaker aan te leggen, zal de melkproductie worden gestimuleerd en zal het aanbod uiteindelijk weer op de hernieuwde vraag worden afgestemd.

Groetjes van Yvonne, mv Claudia

Dankjewel voor je duidelijke antwoord!
Vera is morgen precies 2 weken oud, en ik dacht inderdaad ook dat gisteren een regeldag was. Ik wist niet dat je borsten nooit helemaal leeg zijn, maar er kwam niets meer uit en aangezien 1 tepel heel gevoelig is, is het niet fijn als ze het maar blijft proberen. Maar ik zal er rekening mee houden. Nogmaals bedankt!

Ik kan me voorstellen dat vaker voeden niet zo'n fijn vooruitzicht is als het voeden niet geheel pijnloos verloopt. Borstvoeding geven hoort echter geen pijn te doen en zeker geen kloofjes op te leveren. Pijn is een teken dat er iets niet helemaal goed gaat, vaak met het aanleggen. De plek van de pijn kan verheldering geven over de precieze oorzaak:
* Pijn bovenop de tepel wordt meestal veroorzaakt doordat de tepel tijdens het voeden enigszins naar boven wijst en tegen het gehemelte van de baby wrijft, bijvoorbeeld door de borst in te drukken om het neusje vrij te houden (niet nodig, het neusje komt vrijer te liggen wanneer je de billetjes van je baby wat meer naar je toetrekt) of door onderuitgezakt te zitten met voeden.
* Pijn op de overgang van tepel naar tepelhof komt doordat de baby alleen de tepel in haar mondje heeft, terwijl ze de tepel en een groot gedeelte van de tepelhof in haar mondje zou moeten hebben. Op die manier komt de tepel helemaal achterin het mondje van je baby te liggen, tegen het zachte gehemelte aan en daar kan je tepel niet beschadigd raken. Je baby moet dus een grote hap borst nemen. Je kunt haar daarin stimuleren door met je tepel langs haar bovenlipje te strelen. Leg haar pas aan  als ze haar mondje wagenwijd open heeft en haar tongetje iets uitsteekt (kan je baby haar tong goed uitsteken?). Verder is het belangrijk om je baby op de juiste hoogte te houden (eventueel ondersteund met kussens) zodat ze niet van de borst afglijdt.
* Pijn aan de onderkant van de tepel is een teken dat de baby waarschijnlijk op haar onderlipje zuigt. Als ze op de juiste manier is aangelegd, kun je proberen het lipje tijdens het voeden zachtjes naar buiten te trekken. Zie je dat ze toch niet helemaal goed is aangelegd, kun je haar het beste van de borst halen (leg je pink in de mondhoek van je baby om het vacuüm te verbreken) en leg haar dan rustig opnieuw aan.

Als het aanleggen wordt verbeterd, zal de pijn snel afnemen.

Groetjes van Yvonne

Hoihoi,
dankjewel voor je antwoord.
Op zich gaat het aanleggen wel goed (aan de andere tepel heb ik geen problemen), maar ik denk dat Vera er laatst te lang aan gedronken had. De pijn zit op de overgang tussen tepel en tepelhof en wordt nu ik die kant tijdelijk vooral kolf wel beter. Vanochtend nog even geprobeerd met aanleggen en die pijn wordt ook al iets minder scherp. Op zich neemt ze wel een grote hap van de tepel dus ik vermoed dat mijn tepels nog aan het wennen zijn en dat die lange voeding van laatst iets teveel was. Kan dat?

Het komt vaker voor dat een baby aan de ene borst beter drinkt (het aanhappen/aanleggen gaat  dan gemakkelijker, dat handigt blijkbaar beter) dan aan de andere borst, waardoor het voeden met de ene borst pijnloos verloopt en met de andere borst niet. Het aanleggen is vaak echt millimeterwerk, ik denk dat het de moeite waard is om de baby nog zorgvuldiger aan te leggen. Haal je baby pas naar je toe als ze haar mondje echt wagenwijd open heeft en haar tongetje  iets uitsteekt. Zo kan ze een grotere hap borst nemen, waardoor de tepel  helemaal achterin haar mond komt te liggen tegen het zachte gehemelte aan. Daar  zit alleen maar  zacht vlees en kan de tepel niet beschadigd raken. Op bv.com kun je meer informatie vinden over aanleggen en het borstvoedingsforum is ook een waardevolle bron van informatie, waar je altijd terecht kunt met vragen.
Als een baby niet helemaal goed is aangelegd, is een lange voedingsduur inderdaad funest voor je tepels. Het werkt echter ook de andere kant op: als de baby goed is aangelegd, mag ze zo vaak en zo lang aan de borst als ze wil. En dan zal het voeden echt geen pijn doen.

Groetjes van Yvonne

Ok, dan blijf ik voorlopig even kolven bij die borst totdat het helemaal genezen is. Daarna zal ik bij die borst beter opletten met aanleggen. Hopelijk is het snel genezen, hoe lang duurt zoiets normaal gesproken? Weet je dat toevallig? Vandaag had ik een beetje opgedroogd wondvocht (tenminste daar leek het op).

Hoe lang het precies duurt voordat het wondje helemaal is genezen, kan ik eigenlijk niet zeggen. Je geeft het nu even rust door te kolven, dan zou het binnen een paar dagen toch echt al een stuk beter moeten zijn. Je zou na het kolven een druppel moedermelk over je tepel kunnen uitsmeren, dit werkt genezend en antibacterieel. Laat je borst daarna goed aan de lucht drogen. Een goede zuurstoftoevoer werkt bevorderend voor het genezingsproces. Probeer daarom regelmatig even zonder bh te lopen.  Als je zoogcompressen gebruikt, is het belangrijk om deze regelmatig te verschonen; klamme tepels zijn extra gevoelig voor kloofjes.

Beterschap!

Groetjes van Yvonne

Terug
Bovenaan