Hoe lang duurt spruw?

Hoi meiden,

Daan heeft sinds vorige week donderdag spruw. Hij heeft sinds afgelopen zaterdag nystatine labaz voor geschreven gekregen van de huisarts, maar ik zie weinig verbetering. Weet iemand hoe lang spruw duurt?

Groetjes Marieke (mamma van Daan 31-08-2007)

Hoi Marieke,

Mijn zoontje Daan (30-5-2007) heeft al 3 keer spruw gehad en kreeg toen van de ha daktarin gel voorgeschreven. Na enkele dagen was de spruw in zijn mondje geheel verdwenen, moet dan alleen nog wel doorgaan tot 14 dagen met smeren om ook echt alle schimmel te doden ivm herbesmetting.
Staat ook in de bijsluiter van dakatrin dat de klachten binnen enkele dagen moeten verdwijnen.
Misschien een ander middel aan de ha vragen omdat wat je nu hebt blijkbaar geen effect heeft.
Hopenlijk zijn jullie snel van de klachten af.

Groetjes Saskia

hoihoi,

Ik ga morgen direct weer even de huisarts bellen dat dit gewoon echt niet helpt, lijkt zelfs wel erger te worden. Bedankt voor de tip.

groetjes marieke

hoi marieke,

wij hadden ook spruw. van de huisarts daktarin voorgeschreven gekregen, moest ik bij puck 4x daags in d'r mondje smeren en bij mezelf op mn tepelhof. het is wel een geklieder, het plakt nogal maar na 2 weken was het helemaal verdwenen! wel heb ik nog 2 weken extra gesmeerd zodat het niet meer terug kwam...

succes!

groetjes,
debby (mv puck 8-6-07)

Onze huisarts dacht ook dat Lotte spruw had en wij hebben haar toen met Daktarin en Nistatine behandeld. Werkte allebei niet en uiteindelijk belandden we in het ziekenhuis met een baby die ongeveer 24 uur per dag huilde. Het bleek helemaal geen spruw te zijn.

Ze had witte plekken op haar kaken, maar dit bleek gewoon haar kaakbot te zijn. Het schijnt dat bij baby's het tandvlees soms dun is en dan schemert dat  witte bot  er gewoon doorheen.

Ik wilde het even delen, voor het geval dat... Maar over het algemeen zou het wel snel moeten helpen. Smeer je de kaakjes wel goed in of druppel je de Nistatyne gewoon in het mondje. In dat laatste geval slikken ze het vaak te snel door. Ik deed het in een bakje en smeerde met een wattenstaafje.
Daktarin vinden ze vreselijk vies (en dat is het ook, heb het geproefd, jakkie!), maar is wel makkelijker te smeren. Ik deed het gewoon met m'n pink.

Succes!
Marisa

Het is bij spruw heel belangrijk dat je jezelf ook behandelt. Mijn dochter had heel erg last van spruw, vooral op haar billen en NIET in haar mondje. Eindeloos gesmeerd, nystatine druppels gegeven, maar pas toen ik mezelf én haar tegelijkertijd behandeld heb met daktarin orale gel en daktacort zalf, ging het over. Ik had geen uitslag op mijn tepels, niks, maar toen het eenmaal weg was, werd het me duidelijk dat de steken die ik in één van mijn borsten had ook door spruw veroorzaakt waren. Inderdaad ook blijven doorbehandelen.

Als Nystatine niet helpt binnen een paar dagen, kun je het beste meteen bellen voor iets anders. Er zijn ook nog wat andere middeltjes (gentiaanviolet bijvoorbeeld), en je kunt bij ersntige langdurige gevallen ook nog een middel krijgen waarbij je zelf eenmalig een pil inneemt. Ik heb die pillen vorig jaar een tijdje geslikt omdat ik elke maand minstens 2 keer een vaginale schimmel had, en die hielpen echt veel beter dan al die zalfjes.

Sterkte ermee, het is NIET leuk, maar het kan overwonnen worden!

Hoi meiden,

Ik heb vanochtend de huisarts gebeld omdat ik echt geen verbetering zie door die nystatine. Ik heb nu daktarin gekregen, dus ik hoop dat dat werkt. Hij vindt het nog lekker ook gelukkig, want bij die nystatine hielt hij zijn mond stijf dicht. En de mevrouw van het consultatie bureau was hier vanochtend en die zij dat dit medicijn absoluut geen kwaad kan, dat het ook voor baby's gemaakt is. Ik kook zijn fles na elke voeding uit en zijn speen ook een stuk of 3 keer per dag. Ik geef geen borstvoeding, dus ik hoef mezelf niet te behandelen.

groetjes marieke (mamma van Daan 31-08-2007)

Nog een tip: was je spuugdoekjes op 60 graden (voor zover je dat nog niet deed). Staat vaak 40 graden in het labeltje, maar 60 overleven ze ook wel en is beter om de schimmels uit je doekjes te krijgen. Anders kan het op die manier ook weer terugkomen.

Groetjes, Marisa

Terug
Bovenaan