Hoe lang en hoevaak slaapt jullie baby 4mnd?

<p> Hallo Ik vraag me af hoeveel slaapjes jullie baby s van 4 maanden oud doen en hoelang deze dan zijn.   Mijn dochter is bijna 4maanden en slaapt 5 a 6 slaapjes tot de grote slaap. De meeste zijn maar 30 min tot 45 min. Ik vind dit erg kort.  Soms heeft ze 1 lange van 1 a 2 uur.    Mijn dochter heeft veel problemen met slapen. Huilt veel tegen en in haar slaap. Dit is sinds 2 weken zo ong. En zijn eindelijk bij een osteopaat.  De nachten zijn ook niet meer zoals ze waren. Het is echt drama en we zijn kapot.   Zou graag jullie slaap ritme willen weten. Misschien kunnen wij hier wat mee. Bedankt! </p>

Onze zoon is a.s. donderdag ook 4 maanden. Hij slaapt het volgende:
8.00-10.30
12.30- 14.00 zo ongeveer, wisselt nog weleens
16.00/16.30- 18.00/18.30 deze tijd vind hij het moeilijkste dus is dan vaker wakker
20.00-22.00
22.45-7.00
Welke momenten zijn het moeilijkst voor jullie? Ik kijk ook altijd naar vermoeidheid signalen: kleine rode oogjes, wrijven in de oogjes, wat sneller gefrustreerd etc. Als ik hem dan te lang op houd dan lukt het ook niet meer zo. Als hij hard huilt dan laten we hem dit maximaal 10 minuten doen en dan valt hij vaak snel binnen een paar minuten in slaap, erbij blijven helpt bij ons bijna nooit dan blijft hij huilen. Alleen als hij heel overstuur/ hysterisch wordt dan halen we hem er natuu6tlijk wel uit. Dat gebeurd gelukkig bijna nooit. En savonds hebben we een ritueel, 20.00u boekje voorlezen ( klein verhaaltje) en 22.45 alle knuffels welterusten zeggen. Verder heeft hij een knuffeldoekje over zn hoofdje en speentje en dat vindt  hij ook heel fijn. Op de kamer een nachtlampje en savonds lichtprojectie van babyfoon 10 min aan. 
Hopelijk heb je hier wat aan... Begrijp dat je het  het voor iedereen heel moeilijk is, weinig slaap. 

Mijn dochter van 4,5 maand is steeds 1,5 uur wakker tussen haar slaapjes. Ze slaapt per slaapje gemiddeld een uurtje. Soms dus iets langer of korter. 
Wij hanteren ook een ritueeltje: verschonen, schapie schapie zingen, knuffelen, in bed leggen, speentje er in doen en knuffeldoekje over haar hoofdje. De laatste tijd slaapt ze steeds beter en sneller zelf in. Soms moet ik weer even terug om haar speen terug te geven. 
In de nacht komt ze, helaas voor mij (bv), vaak nog 1 a 2x om te voeden. Daarom nu alvast slapen. 
Maar misschien ga ik haar rond 23.00u aanleggen voor een droomvoeding. 
Hopelijk heb je er wat aan, succes!! 

Misschien is het boek 'Baby in een Droomritme' wat voor jullie. Mijn dochter is nu bijna 5 maanden en had precies hetzelfde. Nachten waren prima, overdag ging het steeds minder tot ineens de nachten ook onrustiger werden. Ik was ook kapot (bv)! Mijn man sliep op de logeerkamer want we hebben er niets aan als we allebei moe zijn. Ik heb het ritme in het boek een week strikt toegepast. Dat paste niet helemaal bij mijn dochter. Ik sta er nu wat relaxter in maar gebruik wel de kennis uit het boek. En het gaat nu beter! 
Google ook eens op slaapregressie. Dat was voor mij heel verhelderend. En sprong vier is ook een heftige... 
Heel veel succes en sterkte! Het komt absoluut goed, 't zijn allemaal fases. En een nachtje logeerkamer is geen overbodige luxe!
We hebben geen vast schema maar onze dag ziet er ongeveer zo uit:
07.00 wakker
08.30 - 09.30 slapen
11.00 - 12.30 slapen
14.00 - 15.00 slapen
17.00 - 17.30 slapen
Dat laatste slaapje is vaak wat lastiger, daarom ook korter. Bij de andere slaapjes probeer ik, als ze wakker wordt, haar een tweede cyclus in te wiegen. Soms lukt dat, soms niet. Meestal gaat ze rond 19.30/20.00 de nacht in (dat is sinds een week of anderhalf, daarvoor was het de hele avond korte slaapjes). Sind komt ze dan nog rond 01.00 en 04.00 voor een voeding, soms maar een keer een en enkele keer slaat ze al de voedingen over. Ik maak haar niet wakker voor een voeding dat werkt voor geen meter. Dan drinkt ze kort en slecht en komt ze alsnog een uur of twee later.
Hoop dat je er wat aan hebt! Ik was ook radeloos op een gegeven moment. Wat ik heel prettig vond was dat als mijn moeder langskwam, zij een end met haar ging wandelen dan kon ik even twee uurtjes liggen.
Gr. L

Bedabkt voor jullie reacties. T boek baby in droomritme hebben we. En dit doen we maar helpt niet.  We voeden haar nu vaak in bed of aan de borst zodat ze rustig wordt. Tja dit is totaal niet ideaal helaas. Maar we zijn ten einde raad zie ook mijn vorige topic.
Ben zelfs te moe om goed te kunnen reageren op jullie lieve tips. 

KAn de combi slaapregressie en sprongetje zijn 
onze dochter is nu 5 maand maar is nog niet veel qua slapen veranderd alleen het slaapje einde van de middag was toen 1 tot 1,5 uur nu nog maar 30 min, 

07.00 uur wakker worden 
8.00-10.00 slapen 
12.00 - 14.30/15.00 slapen 
17.00-17.30 slapen 
19.00 nacht in tot volgende ochtend
sinds 2 weken is ze vaak al rond half 6 wakker, maar de laatste dagen lukt het haar weer in slaap te vallen tot half 7 a 7 uur. 
Nu hebben wij ook wel een mega slaapkop, wordt van haar nieuwe slaapcyclus niet wakker. 
Ik denk dat je echt in een fase van sprong of slaapregressie zit. 4 maanden sprong is pittig hoor ik van veel mensen. Wij hebben 't geluk dat onze dochter er eigenlijk amper op reageert hooguit 2 of 3 dagen. 
Ik wens je succes, probeer af te wisselen met slapen ene nacht jij andere nacht je partner, voor de nachtvoeding gekolfde melk zodat je ook even kunt slapen. 

Terug
Bovenaan