Hoe lang in de kinderstoel zitten?

Hallo dames,

Eerder plaatste ik al een verhaal over de wipper. Nu even in het verlengde daarvan. Jens kan nog niet zelfstandig zitten (wel rollen, kruipen en schuiven). Op schoot of in de wipper komt hij wel rechtop maar klapt vervolgens door naar voren of naar de zijkant. Bij mijn dochter gebruikten we de wipper om haar eten te geven totdat ze eventjes kon zitten en 15 min. in de kinderstoel kon om te eten. Dat overbruggen met de wipper lukt bij Jens niet helaas. Hij breekt de tent af en is niet meer te voeren in het ding.
Vanaf welke leeftijd zitten jullie kindjes in de kinderstoel en konden ze toen al zitten of ook alleen met hulp?

gr.Ing

Hoi hoi,

Tijn zit sinds hij 5,5 maand is in de kinderstoel. Hij is veels te beweeglijk om zelf te kunnen zitten. Zijn spieren zijn er sterk genoeg voor (gaf de consultatiebureauarts ook aan) maar hij valt steeds om door zijn enthousiasme.
Tijn zit lang in de kinderstoel. Het zelf eten gaat nu steeds beter maar in het begin zat hij al snel 1 tot anderhalf uur. Vindt het prachtig en geeft ook aan als het genoeg is (alleen duurt dat dus heel lang).
Denk dat een kwartiertje wel moet lukken, zeker als je je Jens wat extra ondersteunt met een extra kussen of wat handdoeken. Tijn heeft in de Ikea-stoel een kussen in zijn rug, in de trip-trap is dit niet nodig en is de verkleiner afdoende.
Ik denk dus dat een kwartiertje wel moet lukken, maar kijk vooral naar je zoon en wat hij aangeeft!

succes ermee!

groetjes Natasja

Begrijp ik goed dat Tijn als hij bv op de grond speelt ook niet kan zitten nog en dit ook niet uit zichzelf doet? En dat de cb arts heeft aangegeven dat hij wel in de kinderstoel mag in deze fase? In dat geval ga ik het ook eens aan de cb arts vragen want het zou wel een stuk praktischer zijn. We hebben voor beide kids de trip trap maar toen Mette jonger was en voor het eerst in de stoel ging was juist de trip trap te ruim en daar ging ze in hangen terwijl die van ikea met bijhorend opblaasbaar kussentje (we hebben een ikea voor vakanties en op bezoek bij mensen die niks hebben) veel steviger zat. Toch maar eens proberen dan met Jens. Raar he dat je het snel weer vergeet hoe het met de eerste ging en dat terwijl ze vrij dicht op elkaar zitten.
gr.Ing

Hoi Ing,

Tijn kan inderdaad nog niet zitten maar mocht wel in de kinderstoel en ook in een autostoeltje vanaf 9 maanden. Dit is wel op leeftijd/gewicht gebaseerd gaf de arts aan maar Tijn is zo sterk in zijn rug en nek dat dat vergelijkbaar is met een kindje van die leeftijd. Ik zou het inderdaad even navragen of anders gewoon uitproberen. Zeker voor een kwartiertje zal het niet zo veel kwaad kunnen, wel? En je moet het jezelf ook niet te moeilijk maken he?!

Laat je nog even weten als je het nagevraagd / geprobeerd hebt?

Succes ermee!

groetjes Natasja

Hoi Ing,

Misschien een erg simpele tip, maar ik geef Noah meestal zijn fruithapje gewoon op schoot. Ik ga dan met m'n benen voor me uit op de bank zitten en dan zet ik Noah tegen m'n knieen aan. Dan kan ik hem mooi zien en goed voeren op die manier. (nou ja, met de doekjes in de aanslag natuurlijk en niet met m'n nette kleren aan..)
Verder zetten we Noah ook regelmatig in de TripTrap. Ik heb eigenlijk nog niet eerder gehoord dat dat nog niet mag als hij nog niet zelfstandig kan zitten? Noah draait wel als een dolle alle kanten op in die stoel, maar dat is vooral omdat hij het allemaal zo prachtig vind om om zich heen te kijken, dat hij geen tijd meer heeft om te eten :)
Toevallig waren we gister uit eten (lees: snel iets naar binnen schrokken voor de kleine het zat is en het op een brullen zet) en toen zat hij ook in een TripTrap, maar daar hadden ze het zit gedeelte één treetje lager gedaan, waardoor het steunbalkje ter hoogte van zijn borst zat ipv zijn heupen. Dat vond ik wel een handig idee, zo kan hij ook niet te ver naar voren buigen.

Succes ermee. Ik herken veel van Noah in je verhalen over Jens; súper bewegelijk en nieuwschierig. Wij hebben van de week ook traphekjes geinstalleerd omdat die kleine al als de bliksem de kamer aan het door kruipen/tijgeren is. Erg leuk om te zien, maar helaas (zoals je ook gereageerd had op mijn eerdere topic over de nachten) ook erg vermoeiend omdat zijn beweeglijkheid helaas ook 's-nachts door gaat (zelfs in slaapzak).

Groetjes 10e

Hai dames,

We gaan even op zoek naar het opblaasbare inzetje van de ikeastoel want daar zat Mette ook goed in ter overbrugging naar de trip trap. Ik denk dat Jens het geweldig vind en ik krijg en max. een kwartiertje lijkt me niet heel schadelijk aangezien het maar 2 x per dag is. We doen ook nog even een tuigje op de wipper. Hij zit er namelijk graag in (HAAT liggen) om het overzicht te houden en met het tuigje kan hij alles zien zonder eruit te kukkelen.

Bedankt voor alle tips!!
gr.Ing

Ik zou het echt goed laten controleren door de CB arts, voor je de kinderstoel gebruikt. Ik dacht ook dat af en toe een kwartiertje niet veel kwaad kon, maar wel dus! Als het ruggetje nog niet sterk genoeg is, en dat kunnen zij controleren, kunnen ze er over 30 jaar last van krijgen. Ze kunnen je ook laten zien hoe je het zelf kunt controleren. De werveltjes mogen niet echt meer uitsteken/zichtbaar zijn. Beetje lastig uitleggen, maar kijk maar eens of je verschil ziet tussen de wervels bovenin en onderin de rug.
Succes en veel plezier met eten!

Terug
Bovenaan