Hoe lang in dienst om aan kinderen te beginnen?

<p>Hi dames,</p><p>Ik zit erg met een dilemma, ik heb sinds een aantal maanden een nieuwe baan met een vast contract. Wij willen heel graag beginnen aan kinderen en hebben alles op orde. Het enige puntje is, ik weet niet hoe mijn baas erop zal reageren als ik na 8 maanden moet vertellen dat ik zwanger ben. Kan ik het maken om aan kinderen te beginnen als junior die net in dienst is? Hoe lang waren jullie in dienst toen jullie aan kinderen begonnen?</p>

Tuurlijk! Je weet nooit hoe lang je bezig bent om zwanger te worden en het hoort bij het leven toch! Ik zou me er niet druk om maken!

Hi! Altijd lastig ja! Ik ben in juni 2019 bij een nieuwe baan begonnen en nu 6 weken zwanger! Heb het al wel verteld aan mijn manager en die reageerde vooral heel blij, gelukkig!
Ik begrijp wat je bedoelt, heb hier ook wel even mee gezeten. Wij zijn afgelopen november getrouwd en daarvoor wilde ik niet zwanger zijn. Vanaf de huwelijksreis bezig en heeft toch nog 5 maanden geduurd voordat het raak was. Dat zou dus ook nog kunnen. En daarnaast duurt het ook nog 8 maanden voordat je met verlof gaat, dus dan ben je misschien wel bijna 2 jaar in dienst! Volg je hart! Je hebt een vast contract en jouw werkgever krijgt jouw salaris gewoon betaald van de staat!
Groetjes Anoek

Heel flauw misschien maar je werk bepaald je kinderwens niet toch? Ik begon in januari aan een nieuwe baan. Getrouwd eind februari en begin april zwanger in 1x raak. Na 6 maanden niet kunnen werken ivm een zware zwangerschap. Mn zoontje is 16 maanden en nog kan ik niet werken door mijn lichamelijke klachten, terwijl ik wél na mn verlof wilde werken. Zo zie je maar dat je niet alles kan plannen! Bovendien heb je zoveel koppels die er ook lang over doen (hoop dat t snel raak mag zijn bij je!) Dus niet alles is te plannen.

Ik zou er gewoon voor gaan. Zelf zat ik er ook mee in mn hoofd hoor, eerst een vast contract. Uiteindelijk al 2.5 jaar bezig voor een eerste kindje. Als ik dit van te voren had geweten was ik al eerder gestopt met de pil! Wat hier boven al staat, je werk bepaald je kinderwens niet. 

Dit bepaal je echt zelf hoor, niet laten afhangen van je werk! Ik had 2 december een positieve test en per 1 december een vast contract (maar dit was toeval, werkte er al en waren al wel bezig met onze kinderwens voordat m'n contract vast was. Pas achteraf dacht ik wauw, ben wel blij dat het verlengd is voor onbepaalde tijd toen).
Het is netjes dat je erover nadenkt, maar volgens mij is het ook gewoon de deal die een werkgever maakt. Een vrouw (of man, ik vind nog steeds dat alleen om de reden van 'risico van aannemen' al een man/partner ook langer verlof zou moeten krijgen - maar dat is een andere discussie) aannemen van een bepaalde leeftijd geeft gewoon een 'risico' op een zwangerschap. Daar is niets mis mee en zie het alsjeblieft zelf ook niet zo!
Als je er klaar voor bent, en je partner ook, zou ik gewoon beginnen hoor. Je weet ook nooit of het gauw lukt.

Ik snap je dilemma! Ik had een jaarcontract, en na 11 maanden gesprek voor verlenging, er was al toegezegd dat ik nog een jaarcontract zou krijgen en toen heb ik op dat moment toch maar toegegeven dat ik wel zwanger was (toen pas 5 weken, maar voelde toch fijner om wel even te zeggen).
Dit veranderde niks aan de situatie, en na dat jaar er 4 maanden uit te zijn geweest heb ik vast contract gekregen! Mijn baas was zelf helemaal enthousiast en betrokken, toch best leuk voor een 50+ man uit de metaalbewerking ;)

Ik zou je kinderwens niet laten afhangen van je werk. Ik heb sinds november een nieuwe baan, maar ben er wel altijd open over geweest dat ik een kinderwens heb.

Terug
Bovenaan